On the Other Side of the Lens is tussen 9 en 30 december te zien in MK2, 128 avenue de France, 75013 Parijs. Meer info over het project en andere Europese haltes : www.otherside-lens.com.
...

On the Other Side of the Lens is tussen 9 en 30 december te zien in MK2, 128 avenue de France, 75013 Parijs. Meer info over het project en andere Europese haltes : www.otherside-lens.com. Het boek (uitgeverij Dazed Books, ISBN 1904688063, prijs 15,99 pond of zo'n 23 euro) is te koop op de website en in de boekhandel. Weekend Knack geeft vijf boeken weg. Een kaartje naar Weekend Knack, Raketstraat 50, bus 3, 1130 Brussel met uw naam en adres en de vermelding 'Other Side of the Lens' volstaat om mee te dingen. Zonsondergangen, de zee, kinderen, badeendjes, een juichende menigte, een Elvis-pop, een oude heer op een bank, langspeelplaten, baboesjka's, vliegtuigen, huisdieren, vrienden... Waar vindt een mens hoop en inspiratie ? Dat is het thema van de fototentoonstelling On the Other Sideof the Lens, die vorige maand in Londen haar deuren opende en nu Europa rondreist. Een initiatief van Canon Europe, ten voordele van de jeugdwerking van het Rode Kruis. Het fotobedrijf vroeg meer dan zeventig bekenden uit de muziek-, film-, kunst-, sport- en modewereld om hun bronnen van hoop en inspiratie vast te leggen. Zij mochten zich met een digitale camera uitleven. Kate Moss, Helena Christensen, Michael Stipe, Danii Minogue, Nicole Kidman en Eric Cantona, om er maar een paar te noemen, namen voor een keer plaats aan de andere kant van de lens. "De reacties waren overweldigend. De meeste beroemdheden die we contacteerden, liepen direct warm voor het project", glundert James Leipnik, hoofd communicatie bij Canon. Uit de talrijke inzendingen werd een selectie gemaakt die naast een tentoonstelling ook een boek opleverde. Het trendy magazine Dazed&Confused nam die taak voor zijn rekening. "We kregen echt knappe dingen toegestuurd. De meeste sterren vonden het blijkbaar een leuk idee om zich eens van een andere kant te tonen. De foto's geven een stuk van hun persoonlijkheid prijs die je anders niet gauw te zien zou krijgen." Wij onthouden er vooral uit dat de meeste beroemdheden hun hoop en inspiratie halen uit dezelfde dingen als gewone stervelingen : hun kinderen, de natuur, de kleine dingen in het leven. Nicole Kidman, zelf het kersverse gezicht van Chanel N°5, legde bijvoorbeeld een woeste branding vast en palmbomen, tegen een paarsgekleurde lucht. Dancefenomeen Moby koos dan weer voor een Homer Simpson-poppetje in ondergoed voor een Japans panorama. " Pretty special" vond hij dat. Anderen opteerden voor beelden die rechtstreeks te maken hebben met datgene waardoor ze beroemd zijn geworden. Zo krijgt David Coulthard nog steeds kippenvel van racetracks, terwijl de beroemde chef Alain Ducasse zijn foto's vult met fruit, groenten en vlees. Roberto Cavalli richtte zijn pijlen op de voornaamste inspiratiebron van zijn kleding : de natuur. Voetballer Henrik Larsson vereeuwigde gewoon zijn kostbaarste bezit : zijn voeten. Over de kwaliteit van de foto's kan natuurlijk gediscussieerd worden. Wie fotogeniek is, is daarom niet meteen een fotogenie. Maar er zijn ook mensen die blijk geven van fotografisch talent. Michael Stipe, de frontman van REM, probeerde bijvoorbeeld in een suikerfabriek een combinatie van chaos, lelijkheid, donkerte en schoonheid in één beeld te vangen. Voor wie denkt dat beroemde mensen niet verder kijken dan hun navel, zijn er bovendien enkele verrassingen. Voormalig supermodel Jodie Kidd legt als ambassadrice voor het Rode Kruis de harde realiteit van de armoede zwart op wit vast. Patrick Cox poseert met een beschermde gorilla in Gabon, terwijl TombraiderAngelina Jolie haar sociaal engagement in de verf zet met een beeld van een Russische soldaat voor een Tsjetsjeens vluchtelingenkamp. "Andere modellen konden het niet laten om hier en daar toch zelf in the picture te staan, maar dat maakt niet uit", lacht Anita Kerwin-Nye, hoofd van de jeugd- en schoolafdeling bij het Britse Rode Kruis. " Celebrities en liefdadigheid zijn altijd een vreemde combinatie. Natuurlijk is het een vorm van publiciteit voor ze, maar die zou er anders ook zijn. Op deze manier vaart onze organisatie er ook wel bij", zegt ze nuchter. "Bovendien sluit de tentoonstelling goed aan bij wat wij doen. Voor miljoenen mensen in de wereld is het Rode Kruis het enige teken van hoop. Jonge mensen moeten blijven dromen, ook al lijken sommige situaties dat niet toe te laten. We moeten hen leren zichzelf te helpen. Zodat ze weten dat ze meer kunnen maken van hun leven en van het leven rondom hen." Op de openingsavond van de tentoonstelling veilde Christie's alvast vijftien werken. Zo bracht een foto van Helena Christensen al meteen 5000 euro op, die van Rolling Stone Ronnie Wood bracht 4300 euro in het laatje en ook de beelden van la Kidman vlogen de deur uit. De uiteindelijke optelsom bedroeg 43.000 euro. En dat is nog maar het begin, want de tentoonstelling zal naast Londen ook Milaan, Parijs, Berlijn en Stockholm aandoen. Jammer genoeg staan wij niet op die lijst, maar boeken bestellen kan wel. Misschien een leuk cadeau voor onder de boom ? Tekst Sarah Doumen