"Een donkere kamer is als een warm dekentje"

Acht jaar lang al heeft modeontwerpster Anna Heylen in haar Maison op de eerste verdieping een salon in het indigo-zwart. En ze denkt er niet aan om daar verandering in te brengen. "In die kamer ontvangen we bezoekers en klanten, en houden we vergaderingen. De kamer staat in contrast met de rest van het huis, dat wit is. Het fijne aan deze plek is dat ze heel warm is, tijdloos en trendoverstijgend. Het licht valt hier mooi binnen en alles wat we in de kamer zetten, krijgt een mooi kader. Die fauteuils staan hier prachtig. We houden hier ook regelmatig fotoshoots met onze ontwerpen." De kamer komt voor in het nieuwe interieurboek van fotografe Bieke Claes...

Acht jaar lang al heeft modeontwerpster Anna Heylen in haar Maison op de eerste verdieping een salon in het indigo-zwart. En ze denkt er niet aan om daar verandering in te brengen. "In die kamer ontvangen we bezoekers en klanten, en houden we vergaderingen. De kamer staat in contrast met de rest van het huis, dat wit is. Het fijne aan deze plek is dat ze heel warm is, tijdloos en trendoverstijgend. Het licht valt hier mooi binnen en alles wat we in de kamer zetten, krijgt een mooi kader. Die fauteuils staan hier prachtig. We houden hier ook regelmatig fotoshoots met onze ontwerpen." De kamer komt voor in het nieuwe interieurboek van fotografe Bieke Claessens, dat volstaat met waardevolle interieurtips. "Een donkere kamer is als een warm dekentje dat je omwikkelt", vindt zij. Maison Anna Heylen, Lombardenstraat 16 in Antwerpen, annaheylen.be 'Wonen zoals je bent, interieurs met een ziel', Bieke Claessens, uitgegeven bij Luster, 25 euro. De Antwerpse interieurarchitect Gert Voorjans, die pas een nieuw boek uitbracht met tien recente woningen, heeft het niet echt begrepen op 'interieurregels' : "Zo is het een mythe dat kleine ruimtes licht moeten zijn en dat we in grote ruimtes best donkere kleuren toepassen", legt hij uit. "Een lichte kleur gaat een kleine kamer niet plots groot maken. Ik gebruik graag donkere kleuren in de kleinste ruimten. Dat geeft warmte en mystiek, en het maakt die zogezegd oninteressante plek ineens wel boeiend." Die visie paste hij ook toe in een badkamer van een villa in de Brusselse rand. "In deze badkamer is er geen buitenraam aanwezig. Ik koos voor een plat kunstlicht dat de illusie geeft van een daglichtkoepel. Dat kunstlicht combineerde ik met smaragdgroene en handgemaakte Muranoglastegels. Zowel de klant als ik waren er verliefd op. Het enorme voordeel van deze tegels is dat ze van glas zijn. Ze reflecteren dus licht, in plaats van het te absorberen. Dat verruimt de kleine badkamer, zelfs al is die donkergroen." De badkamer staat in het boek 'Daily Life' van Gert Voorjans, Thijs Demeulemeester en Tim Van de Velde, uitgegeven bij Lannoo, 100 euro.Interieurvormgever Bart Degryse gebruikte in de Gentse kijkwoning Roomin flink wat donkere kleuren. Niet alleen op het gelijkvloers, waar hij de tussenkamer van het klassieke driekamerherenhuis in een donker roodbruin plaatste. "Het heeft geen zin om daar een lichte kamer van te willen maken, dat lukt toch niet", vindt hij. "Ik vind het beter om die dan extra donker te maken, zodat de lichte kamers beter uitkomen." Op de bovenste verdieping ging hij in de zogenaamde masterbedroom dan weer ineens voor een diep donkerbruin natuurpleister van Huus. "Dat pleister is oneffen. Door de donkere kleur met dat reliëf te combineren, krijg je een natuurlijk en intiem effect", vindt Degryse. "Ook het bedkader beitsten we donker. Door te combineren met muntgroene stoffering, een kleur die dikwijls met wit wordt gecombineerd, krijg je toch een fris effect. We hebben de wand waar het hoofdbord van het bed tegen staat, donker gemaakt en niet de wand die je ziet wanneer je binnenkomt of wanneer je in bed ligt. Dat zou de ruimte te zwaar gemaakt hebben." De kijkwoning van interieurplatform Roomin is nog te bezoeken tot 18 december, Kasteellaan 495 in Gent, roomin.be Samenstelling & tekst Leen Creve