Ik heb geen muze. Zo zit ik niet in elkaar, ik werk voor álle vrouwen. Ik wil dingen maken die ze nodig hebben en waar ze zich prettig in voelen. Ik probeer me in hun plaats te stellen. In de sportcollectie voor Adidas denk ik bijvoorbeeld aan de veiligheid van vrouwen die 's avonds buiten sporten. Maar een Cleopatracollectie zul je van mij nooit zien ( lacht).
...

Ik heb geen muze. Zo zit ik niet in elkaar, ik werk voor álle vrouwen. Ik wil dingen maken die ze nodig hebben en waar ze zich prettig in voelen. Ik probeer me in hun plaats te stellen. In de sportcollectie voor Adidas denk ik bijvoorbeeld aan de veiligheid van vrouwen die 's avonds buiten sporten. Maar een Cleopatracollectie zul je van mij nooit zien ( lacht). Ecologie en mode sluiten elkaar niet uit. Maar ik ben niet alles of niks. Elke stap in de goede richting telt. Dus ben ik vegetariër, net als mijn moeder ( Linda McCartney), en gebruik ik nooit bont of leder. Ik probeer mensen voor te lichten en vrienden op alternatieven te wijzen, maar niemand is perfect. Zolang wat je doet maar op een overtuiging steunt, op waarden. Ik bewonder elke ontwerper. Ik vind ze niet allemaal leuk, maar ik respecteer ze. Gewoon omdat het zo'n harde baan is. Everyone works their arse off. Mensen als Pierre Cardin of Vivienne Westwood zijn genieën, maar ik kan iemand ook bewonderen omdat hij al jaren meedraait. Ik hou niet van grootspraak, van onoprechtheid. Put your product where your mouth is, zeg ik altijd. Ik wil mensen waar voor hun geld geven. Neem nu designersportswear. Daarvoor moet je bij experts zijn. Want al die knowhow en gespecialiseerde fabrieken in de Verre Oosten, daar kunnen modeontwerpers zelf nooit bij. Waardoor hun sportswear eigenlijk nergens toe dient. Om diezelfde reden werk ik met atleten als Maria Kirilenko. Hun inbreng zorgt ervoor dat de kleding het beste in ze naar boven haalt. Ik wil problemen altijd meteen aanpakken. Het leven is al zo kort, you can't fake your way through it. Ik wil niet vastzitten aan iets wat niet goed voelt, gewoon omdat ik een contract heb getekend. Kleding is psychologie. Hoe dingen aanvoelen, hoe je ze ervaart, is net zo belangrijk als de look. Ze bepalen je houding, je zelfverzekerdheid en zelfs je sportprestaties. Daar ben ik voortdurend mee bezig : waarom valt iets in de smaak, waarom willen vrouwen net die ene trui en niet die andere ? De overweldigende reactie op de sportcollectie maakte me blij, omdat ik blijkbaar een gevoelige snaar had geraakt. Ik ben sportief aangelegd. In de week ga ik wandelen of fietsen met mijn hond in Hyde Park, in het weekend ben ik op mijn landhuis in Worcestershire, op drie uur van Londen, en ga ik zoveel mogelijk paardrijden. Mijn moeder reed elke dag. Maar ik doe van alles wat - van skiën en pilates tot yoga en joggen. Ik weet niet meer wanneer ik voor het laatst dronken was. Ik word 35 in september, ik ben getrouwd ( met uitgever Alasdhair Willis) en heb een zoontje sinds vorig jaar. De dagen dat ik 's ochtends vroeg dronken uit clubs strompelde zijn voorbij ( lacht). Ik kan niet genieten van wat ik doe. De mode is zo'n snelle wereld, het is een meedogenloze industrie. De ene collectie volgt razendsnel na de andere, tijd om achterover te leunen is er niet. En ik loop altijd over met ideeën. Muziek, films en kunst inspireren me mateloos. Ik wil begrepen worden. Niet alleen maar mooie foto's van mijn kleding zien in de bladen. Ik wil met mijn klanten communiceren, wie ze ook zijn. Als ze zich maar goed voelen in mijn spullen. Ik hou niet van elitaire mode. Ik wil een grote groep mensen bereiken, of het nu via H&M, Adidas of met mijn eigen collectie is. Ik wil niet onbereikbaar zijn. Ik probeer trouw te blijven aan mezelf. Dat is een aspect waar ik van hou, en ook mijn moeder zou ervan gehouden hebben. Mijn opvoeding heeft ervoor gezorgd dat ik dingen niet alleen voor het geld kan doen. Ik moet erin geloven, dat het een interessant, waardevol project is. Anders kan ik er niet achterstaan of verdedigen. In mijn werk kies ík mijn bedpartners. Als mensen niet op dezelfde golflengte zitten, kun je grote problemen krijgen. En ik werk niet alleen graag met solide bedrijven, ze mogen ook bepaalde waarden koesteren. Ik wil voortdurend leren. Daarom heb ik ook ingestemd met een sportcollectie. Bij Adidas kan ik werken met materialen en technieken die ik anders nooit zou gebruiken, met mensen met een heel andere achtergrond ook. Maar herhaling, daar knap ik op af. Stella McCartney (34) is modeontwerpster. Info : www.stellamccartney.com. Over haar Adidascollectie leest u meer op pagina 29.Wim Denolf / Foto Van Parys Media