Na Karl Lagerfeld is het de beurt aan Stella McCartney. Ze signeert een H&M-collectie die vanaf morgen in de winkels hangt. We trokken naar Londen voor een interview.

Stella McCartney ontvangt een selectie journalisten in Saint-Olaves, een voormalige school vlak bij de Tower Bridge in Londen. In het voor de gelegenheid helemaal opgefriste schoolgebouw wacht ons een non-conformistische lunch. Stella verschijnt in een zwarte strakke jeans uit haar collectie Stella McCartney for H&M, compleet met het touwtje onder de kuit en pumps met hoge hakken, precies zoals in de campagne. Op een fijne, lichtjes gekreukte pull draagt ze een tweedjas uit haar herfst-wintercollectie 2005-06. Haar rode haren zijn nonchalant opgestoken. Met het Britse accent dat een goede opvoeding verraadt, stelt ze zelf de eerste vraag : wat we van haar collectie voor H&M vinden ? “Super, vooral de laarzen”, antwoordt iemand. Stella regelt dat de journaliste de laarzen kan passen vóór de lanceringsparty van haar collectie, waarop ze vriendinnen zoals Gwyneth Paltrow heeft uitgenodigd.

Het interview begint onder een goed gesternte… Stella doet de moeite om alle vragen uitgebreid te beantwoorden en excuseert zich omdat ze ons niet allemaal afzonderlijk kan ontvangen. Heel beleefd wimpelt ze vragen over muziek af (“Spreek me niet over de Beatles”), wél praat ze graag over haar ouders, Paul en Linda McCartney, voor wie ze heel veel respect heeft.

Toegankelijkheid is het sleutelwoord, zowel van het marketingplan van H&M als van Stella zelf, die in de lancering van deze collectie een mogelijkheid ziet om haar eigen label betaalbaarder te maken. De dertig stukken die ze voor het grote publiek heeft ontworpen, lijken geknipt voor meisjes à la Kate Moss, ook al is die bij H&M uit de gratie gevallen na de drugsrel in de Britse pers. De kleren zijn schattig en romantisch, een vleugje jaren-tachtig ook. Kortom, Stella McCartney in een democratischer versie. Die nauwe jeans, te dragen met hoge pumps, die wijde pull, te combineren met lieslaarzen, ogen beeldig op graatmagere meisjes. Toch vindt ieder van ons gauw een favoriet in de collectie : de knap gesneden trench, het eendelige satijnen pakje (dé hit), maar ook het oversized herenhemd en enkele lingerieachtige niemendalletjes. “Kleren voor meisjes met stijl die niet slaafs alle modetrends volgen”, benadrukt Stella.

Als voorbeelden haalt ze haar vriendin Kate aan, die haar volle steun krijgt, en zelfs MariaCarla Boscomo, die de collectie Stella McCartney for H&M gestalte geeft in de tv-clip. Ook zij beantwoordt goed aan het imago, al was ze niet Stella’s keuze.

Hoe hebt u gereageerd toen H&M u contacteerde ?

Ik was in de wolken. En na Karl Lagerfeld aan de beurt zijn, is toch niet mis. Mijn eerste ervaring met H&M dateert van jaren geleden. Uit mijn jonge jaren herinner ik me H&M als een winkel die altijd propvol was.

Vindt u dat merken zoals dit de nieuwste trend incarneren ?

Vanaf 10 november vast en zeker ! ( lacht) In de mode is de realiteit veranderd. Vrouwen mogen voor hun eigen identiteit uitkomen. Ze hebben het recht om een vintage-stuk te combineren met een kledingstuk uit de garderobe van hun moeder of met iets van H&M. Zo komen ze tot een eigen stijl. Ik vind niet dat woorden als trendy of cool nog betekenis hebben. Of anders gezegd, ik denk dat trendy zijn niet meer trendy is of cool zijn niet meer cool is. Wat wél trendy is, is je individualiteit tonen. Als ik al een definitie van trendiness moet geven, dan is het zelfverzekerd zijn zonder agressief over te komen.

Er zit ongetwijfeld iets van uw eigen collectie in deze minicollectie voor H&M.

Ja, mijn team en ik hebben gekozen voor een best of : het hemdje, de trenchcoat, een mooie jeans, dat zijn onze klassiekers. Ook het kleurenpalet en de materialen : mousseline, gewassen zijde, kasjmier.

Was dát niet de moeilijkheid, Stella McCartney maken met goedkope materialen ?

Neen, integendeel. Dat was de deal vanaf het begin. Ik wilde geen enkel compromis sluiten. Het is ondenkbaar dat ik mijn naam zou zetten op kleren waar ik niet trots op was. De massale productie van H&M geeft ons de kans materialen van zeer goede kwaliteit te bieden voor een zeer interessante prijs, wat we op de schaal van ons eigen merk niet kunnen doen.

Denkt u dat deze collectie een weerslag zal hebben op uw eigen label ?

We zouden het niet gedaan hebben als we daaraan niet hadden gedacht. Ik kom vaak vrouwen tegen die zeggen : “Ik vind het prachtig wat u doet, maar ik kan het niet betalen of ik kan me niet veroorloven uw kleren te dragen.” Dat is echter een misverstand. Wij hebben in onze boetiek ook kleren die minder duur zijn. Ik hoop dat deze H&M-collectie vrouwen zal stimuleren om ook onze eigen winkel binnen te stappen, dan zullen ze vaststellen dat ze bepaalde modellen wel kunnen betalen en dragen. Het idee is het label Stella McCartney toegankelijker te maken.

Hoe hebt u gereageerd op de rel rond Kate Moss ?

Ik vond het erg, vooral hoe ze door de media is gebruikt. Kate is een zeer goede vriendin. Ik heb met haar gepraat, het gaat haar goed. Ze is briljant en bijzonder sterk. Ze krijgen haar niet klein. Maar deze affaire is al oud nieuws.

Kon u akkoord gaan met de beslissing van H&M om de reclamecampagne niet met haar te doen ?

Ik kan die beslissing begrijpen. Alleen, het was niet de mijne, dat is alles.

Toch zijn er foto’s van haar met stukken uit uw collectie in een Engels maandblad verschenen.

Die foto’s waren al gemaakt in juli, dus vóór de affaire. Het ging om beelden van een work in progress.

Had u Kate Moss in gedachten toen u deze collectie tekende ?

Niet Kate in het bijzonder. Wanneer je een collectie ontwerpt, vraag je je af of je zus of je vriendin ze zou kunnen dragen, of je ze zelf zou kunnen dragen. Maar weet u, veel ontwerpers denken aan Kate Moss wanneer ze kleren ontwerpen, omdat zij zoveel stijl heeft. Ik heb haar niet als icoon gebruikt, maar de collectie bevalt haar enorm en zij is bijvoorbeeld helemaal weg van het eendelige satijnen pakje.

Maar toch is het een collectie voor meisjes zoals Kate Moss, voor dunne sprietjes.

Ik vind van niet. De jurken zijn ook perfect voor zwangere vrouwen, de jeans bestaat in alle maten.

Karl Lagerfeld ergerde zich aan het feit dat zijn kleren ook in grote maten werden gefabriceerd. U niet ?

Helemaal niet. Zulke ideeën worden opgedrongen door fashionista’s met fascistische trekjes ( lacht). Neen, mijn collectie is verkrijgbaar in alle maten omdat ze bestemd is voor alle vrouwen.

Wat maakt dat vrouwen zichzelf zo goed herkennen in uw kleren ?

Het antwoord dat me nu spontaan te binnen schiet, is dat ik een vrouw ben die kleren ontwerpt voor vrouwen. Ik stel me in hun plaats, ik ontwerp ongedwongen en gemakkelijk zittende modellen. Alsof het voor mezelf was. Ik neem de mode niet al te ernstig. Ik denk dat vrouwen voelen dat ik kleren maak met een hart en een ziel. Mijn mode is soms een beetje brutaal, maar altijd met een vleugje humor ; sexy, maar ook een tikkeltje mannelijk ; rebels en tegelijk ook geraffineerd ; vrouwelijk. Er zit een bepaalde toon in mijn collectie, net zoals in een artikel.

Uw weigering om met bont of leer te werken, is een standpunt waar niet aan te tornen valt ?

Iedereen kent mijn mening ter zake en die wordt perfect aanvaard. Het is een uitdaging om dingen te ontwerpen zonder ooit leder of bont te gebruiken, maar ik vind het niet verantwoord dat dieren moeten sterven voor het laatste nieuwe modeaccessoire. Ik vind dieren doden een schande.

Wat is uw definitie van luxe ?

O, als ik daar moet op ingaan, dan zijn we vertrokken voor diepzinnige bespiegelingen. Dit is het antwoord van een niet-fashionista : gezondheid.

Uw moeder is voor u altijd een referentie geweest als het op mode aankomt.

Ja, want de manier waarop zij zich kleedde, was heel vrij en persoonlijk. Zij was een van de eersten om stijlen te mengen en ze trok zich niets aan van wat de mensen dachten. Zij droeg bijvoorbeeld vintage, iets wat in die tijd heel uitzonderlijk was.

Heeft uw naam in uw voordeel of in uw nadeel gespeeld bij wat u nu doet ?

Om eerlijk te zijn, allebei even veel.

Welke waarden wilt u uw eigen kinderen meegeven ?

Respect. Hetzelfde respect als ik heb voor mijn eigen ouders. Ik ben nooit rebels geweest. Ik heb nooit zin gehad om thuis weg te lopen, zoals andere jongeren van mijn leeftijd deden. En dat is omdat ik een diep respect had voor mijn ouders. Dat is voor mij het belangrijkste.

Stella in een notendop

1971 :Stella McCartney wordt geboren in Londen op 13 september, dochter van Linda en PaulMcCartney.

1995 : Ze krijgt haar diploma van Central Saint Martins College of Art and Design in Londen.

1997 : Artistiek directeur van het Franse merk Chloé.

2001 :Gucci Group financieert haar eigen lijn. De eerste collectie (lente-zomer 2002) wordt tijdens de fashionweek van Parijs voorgesteld.

2003 : Ze trouwt met Alasdhair Willis, werkzaam in de tijdschriftensector.

2005 : Lancering van Adidas by Stella McCartney in februari. Haar zoon Miller wordt geboren in Londen, op 6 mei.

Door Agnès Trémoulet

“Ik sloot geen enkel compromis. Het is ondenkbaar dat ik mijn naam zou zetten op kleren waar ik niet trots op was.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content