Ilona Van den Bergh (46), Willebroek. - Geeft haar kommen en vazen mysterieuze namen zoals 'Ping' en 'Krom'

Ilona Van den Bergh : Ik zat in de vastgoedsector. Ook die branche kwam enkele jaren geleden onder druk door de crisis. Ik kreeg een burn-out, en begon me vragen te stellen over mijn job. Waar was de ziel en passie ? Op mijn 44ste heb ik de omslag kunnen maken. In keramiek kan ik een stukje van mezelf steken, al doe ik het nu nog in bijberoep. Keramiek staat gelijk aan potten bakken. Waar of niet waar ?
...

Ilona Van den Bergh : Ik zat in de vastgoedsector. Ook die branche kwam enkele jaren geleden onder druk door de crisis. Ik kreeg een burn-out, en begon me vragen te stellen over mijn job. Waar was de ziel en passie ? Op mijn 44ste heb ik de omslag kunnen maken. In keramiek kan ik een stukje van mezelf steken, al doe ik het nu nog in bijberoep. Keramiek staat gelijk aan potten bakken. Waar of niet waar ? Letterlijk beschouwd klopt dat, maar het heeft zo'n negatieve bijklank. Het doet denken aan een ruwe, grove materie. Zware objecten in donkerrode kleur. Terwijl keramiek ook licht en elegant kan zijn. Het hoeft niet altijd gebruiksgoed te zijn. Wat is succes ? Ik ben nog maar pas gestart, dus een bestseller heb ik nog niet. De kommetjes Moon zijn nog maar net te koop en belandden op de designwebsite Dezeen, waardoor de collectie wereldwijd persaandacht krijgt. Eenvoud en poëzie. Ik ga op zoek naar soberheid, stilte en rust. Ik heb geen behoefte aan een ingewikkeld leven en dat zie je misschien ook in mijn stijl. Ik hoor weleens over mijn objecten zeggen dat ze een vleugje Japanse zen uitstralen. Doe mij maar de architect Oscar Niemeyer. Puur en natuurlijk lijnenspel. Ambacht zit in de lift, maar succesvolle keramisten zijn op één hand te tellen. Mijn objecten krijgen veel 'wauws' en 'oh's', maar de stukken echt verkocht krijgen is nog iets anders. Keramiek is handwerk : ontwerpen, mallen vormen, drogen, bakken, wachten, afkoelen, ontvormen, glazuren, wachten, afkoelen. Als je naar zo'n kommetje kijkt, zíe je niet hoeveel tijd erin is gekropen. Hoe combineer je creëren met ondernemen ? Niet evident om daar concrete informatie over te vinden. Ik volg nu workshops bij Starterslabo en die zijn zeer nuttig. Je werk commercialiseren is makkelijker gezegd dan gedaan. Daar moet ik niet lang over nadenken : 'In De Wulf'. Omdat de kookstijl van Kobe ook zo puur is. Ik maakte eerder als een collectie voor de Mechelse lunch- en bierbar 'Als ik mijn ogen toedoe, ben ik in Honoloeloe', die genoemd is naar een gedicht van Jules Deelder. Urnen ontwerpen. In mijn stijl, sereen en fragiel, wat de dood ook typeert. Triestig als je ziet hoeveel lelijke exemplaren nu op de markt zijn. Ik wil er persoonlijkheid in brengen, want het is een van de laatste dingen die je voor iemand kan doen. www.ilonavandenbergh.be Wouter Hoste : Ik was en ben nog altijd modeontwerper. Al tien jaar verzamel ik vintage keramiek van gerenommeerde ateliers als Amphora en Perignem. Nu maak ik zelf keramiek in het oude atelier van Perignem bij Liesbeth Vandeweghe, een van de pioniers, die me de knepen van het vak leert. Hoe belangrijk is toeval ? Het is eigen aan keramiek. Toevalstreffers vallen soms moeilijk te herhalen. Het is altijd een plezier als je de oven opent na het bakken. Verzamelt u nog ? Zeker, maar minder en gerichter. In het begin koop je alles. Maar de behoefte om te verzamelen ebt wat weg naarmate ik zelf keramiek maak. http://hrviandwoutr.blogspot.be Bouke de Vries : Assistent van modeontwerpers Stephen Jones en John Galliano. Half. Omdat ik zelf geen keramiek maak, ik zit niet met mijn vingers in de klei, ik werk altijd met bestaande gebroken serviezen. Ik ben begonnen als keramiekrestaurateur. Het leek me een mooi beroep : bewaker van cultureel erfgoed. De jongste zes jaar kan je me ook keramiekkunstenaar noemen. Ik geef oude borden en andere objecten een nieuw verhaal. War and Pieces, een meters-lange feesttafel met gebroken servies, een verwijzing naar de achttiende-eeuwse gewoonte om de start van grote oorlogen te vieren met een banket (vanaf 01/05 tentoongesteld op de expo Sweet 18, zie p. 72). Het stuk reisde al naar musea van Taiwan tot Zwitserland. Integendeel. Waarom zou een schaal minder waard zijn als er een barst in zit ? Draagt die net niet bij aan het levensverhaal van dat bord ? Er zit poëzie in breekbaarheid. Ik snuffel op de meest voor de hand liggende plaatsen : Portobello Road, rommelmarkten, eBay. Er bestaan nauwelijks richtlijnen, vind ik. Een groot bord dat ik in een antiekwinkeltje in Zuid-Afrika kocht. Thuisgekomen ging ik researchen naar de wapenschilden die erop getekend stonden. Het bleek een negentiende-eeuws cadeau te zijn van queen Victoria aan een Duitse keizer. Ik heb het later op een veiling verkocht en mijn reis naar Zuid-Afrika was meteen terugbetaald. (lacht) Hangt ervan af met hoeveel stukjes je aandraaft. (lacht) Maar het kan al vanaf 60 euro. Ik restaureer voor particulieren, antiekhandelaars en veilinghuizen zoals Christie's. Dat begint vanaf 5000 euro. www.boukedevries.com DOOR VEERLE HELSEN, PIET SWIMBERGHE EN LOTTE RAVELINGIEN & PORTRETTEN CHARLIE DE KEERSMAECKER"Ik wil urnen ontwerpen. Triestig als je ziet hoeveel lelijke exemplaren nu op de markt zijn" Ilona Van den Bergh