Het zal steeds vaker gebeuren dat onder een bepaald autotype verschillende merken schuilgaan. Zo vindt men bij de Nissan Micra, een speelse verschijning van de hand van designer Nakamura, vooral Renault-mechaniek : de wagen is het eerste echte samenwerkingsproduct van de alliantie tussen de Franse en de Japanse constructeur. De Micra staat niet alleen op het onderstel van de toekomstige Clio, ook zijn viercilin...

Het zal steeds vaker gebeuren dat onder een bepaald autotype verschillende merken schuilgaan. Zo vindt men bij de Nissan Micra, een speelse verschijning van de hand van designer Nakamura, vooral Renault-mechaniek : de wagen is het eerste echte samenwerkingsproduct van de alliantie tussen de Franse en de Japanse constructeur. De Micra staat niet alleen op het onderstel van de toekomstige Clio, ook zijn viercilinderturbodiesel is van Franse makelij. Van die motor bestaat een light-versie met 65 pk, maar zelf kiezen we voor de versie met 82 pk. De architectuur van de compacte Micra (lengte : 3,71 m), met zijn zeer lange wielbasis, verraadt een duidelijke keuze : de ontwerpers mikken op een ruime passagierscel. Door de achterbank in de lengte te laten verschuiven, voegen ze daar nog een gemak aan toe : de gebruiker kan zowel het interieur als de koffer aanpassen. Nu is die koffer, ondanks het gebruik van een torsiestang, met een inhoud van 237 liter wel zeer klein uitgevallen. Met de achterbank op zijn voorste positie wordt dat 584 liter, maar dan is er geen plaats meer voor de passagiers achterin, die in normale omstandigheden niet mogen klagen over de knieruimte. Voor de passagiers zit er op het dashboard een handig haakje (bijvoorbeeld voor een afvalzakje), een opbergvak onder de voorste stoel en een bergvak/bekerhouder op de middenconsole. En het interieur heeft ook wat van de speelse designaanpak van Nakamura geprofiteerd. Met een ingekorte eindverhouding van de overbrenging hebben de ontwerpers de turbodiesel wat extra pit bezorgd, zodat die nu vinnig in de toeren klimt, wat het gebrek aan trekkracht wat verdoezelt. In de praktijk flitst de Micra (in de positieve zin) vlot door het stadsverkeer, waar zijn draaicirkel van 9,8 meter zeer handig blijkt. Op de snelweg moet hij wat hoog in de toeren gaan om het tempo te volgen en dat zorgt voor extra lawaai. Die geluidsdemping kan beter, maar die filtering is om budgettaire redenen achterwege gebleven. Op bochtige wegen voelt de Micra zich behoorlijk op zijn gemak, maar de ophanging is wat aan de stevige kant, zonder dat we daar echt willen over klagen. En de weinige minpunten vergeet men aan het eind van de rit waar nog een leuke verrassing wacht : de kleine Franco-Japanner heeft genoeg aan minder dan vijf liter voor 100 km.Pierre DargeDe Nissan Micra is een flitsende stadsmus met een laag verbruik en een handige, verschuifbare achterbank.