Opel lijkt zich de jongste tijd absoluut te willen bewijzen. De oprichting van het Opel Performance Center in Rüsselsheim enkele jaren geleden is daar alvast het bewijs van. Voor elk model wil de Duitse constructeur een extra krachtige OPC-versie op de markt brengen, ook al ziet dat model er aanvankelijk van huis uit als een familiale auto. Zelfs de Meriva en de Zafira kregen al een OPC-injectie, nu is de compacte Corsa aan de beurt.
...

Opel lijkt zich de jongste tijd absoluut te willen bewijzen. De oprichting van het Opel Performance Center in Rüsselsheim enkele jaren geleden is daar alvast het bewijs van. Voor elk model wil de Duitse constructeur een extra krachtige OPC-versie op de markt brengen, ook al ziet dat model er aanvankelijk van huis uit als een familiale auto. Zelfs de Meriva en de Zafira kregen al een OPC-injectie, nu is de compacte Corsa aan de beurt. Die OPC-aanpak heeft in de eerste plaats met de motor te maken. Zo krijgt de 1,6 liter viercilinder in het geval van de Corsa er een watergekoelde turbo bij met een laaddruk van 1,3 bar. Geholpen door die extra luchtinjectie haalt de kleine Corsa een indrukwekkend vermogen van maar liefst 192 pk en een fraai motorkoppel van maximaal 266 Nm. Cijfers die tellen voor een auto die maar net 1200 kg weegt. Om die extra prestaties aan te kunnen werd de krukas herdacht en krijgen de zuigers koeling via oliestralers. Die pittige viercilinder werd aan een handgeschakelde zesbak gekoppeld. Het model werd aan de buitenzijde in een sportief kleedje gezet. Dat ziet er bepaald indrukwekkend uit, met een dakspoiler, krachtige lijnen voor en achter, en een centraal geplaatste, driehoekige uitlaat. Binnenin vindt de rijder zeer efficiënt steunende stoelen, tenminste vooraan. Op de weg wordt meteen duidelijk dat zulke sportieve kwaliteiten niet voor iedereen bestemd zijn. De Corsa OPC trekt niet alleen fors op, maar laat zich bij de hernemingen nog op een indrukwekkender manier gelden. Die kwaliteit zorgt voor perfect veilige inhaalmanoeuvres. Over de wegligging in korte bochten waren we dan weer iets minder enthousiast. De kleine werd duidelijk gekortwiekt door zijn onderstuur : wie snel een bocht wil aansnijden, krijgt de neus niet altijd waar hij hem hebben wil, zodat de voet moet worden gelicht. Dat veiligheid een belangrijk gegeven was bij de ontwerpers mag ook blijken uit het feit dat wanneer het ESP wordt uitgeschakeld, het na ieder remmanoeuvre zichzelf weer spontaan inschakelt. Misschien is dat geen slecht idee, want met zo'n potentieel zien we de onervaren rijder zo uit de bocht schieten. Kortom, de Corsa OPC lijkt op maat gesneden van de jonge, enthousiaste rijder. Al zouden we onze eigen kinderen niet graag met zo'n sprintbom de deur zien uitgaan. Voldoende rijervaring is toch een basisvereiste met zoveel power. Prettig is dan weer dat het verbruik zeer nadrukkelijk afhankelijk is van het gebruik. Wie met de auto rustig onderweg is, kan een gemiddelde halen van iets meer dan 8 liter/100 km. Zodra de turbo wordt aangesproken, gaat het verbruik pijlsnel de hoogte in.