De VW Touareg was vorig jaar niet alleen de populairste van de luxe-SUV's, hij werd ook voor 93 procent met dieselmotor gekocht. Dieselklanten hadden de keuze tussen een 5-liter V10, en een gehalveerde 2.5-liter met vijf cilinders. Nu is de keuze aangevuld met de 3-liter V6 die we eerder in de Phaeton en de Audi A6 zagen verschijnen. De turbodieselmotor met common rail en injectoren die voor een meervoudige inspuiting per cyclus zorgen, levert 225 pk en haalt als trekkracht het fabelachtige niveau van 500 Nm, en dat bij 1750 toeren/minuut. Gekoppeld aan een zestraps-tiptronic, een permanente vierwielaandrijving en een gewicht van 2,2 ton (300 kg minder dan een Range ...

De VW Touareg was vorig jaar niet alleen de populairste van de luxe-SUV's, hij werd ook voor 93 procent met dieselmotor gekocht. Dieselklanten hadden de keuze tussen een 5-liter V10, en een gehalveerde 2.5-liter met vijf cilinders. Nu is de keuze aangevuld met de 3-liter V6 die we eerder in de Phaeton en de Audi A6 zagen verschijnen. De turbodieselmotor met common rail en injectoren die voor een meervoudige inspuiting per cyclus zorgen, levert 225 pk en haalt als trekkracht het fabelachtige niveau van 500 Nm, en dat bij 1750 toeren/minuut. Gekoppeld aan een zestraps-tiptronic, een permanente vierwielaandrijving en een gewicht van 2,2 ton (300 kg minder dan een Range Rover) alvast een indrukwekkend geheel dat onder een stilaan klassiek geworden sober kleedje steekt. Dat de Touareg niet zomaar een SUV is om op de Louizalaan mee te paraderen, blijkt uit zijn referenties : hij krijgt drie differentiëlen en een hele rist elektronische hulpmiddelen mee, evenals in optie een luchtvering met variabele hoogte (2666 euro), waarbij de luchtweerstandscoëfficiënt van de auto in zijn laagste stand van 0.41 naar 0.38 zakt. Hij kan door een halve meter water waden, bergop een helling van 45 graden overwinnen, en blijft netjes op zijn wielen bij een zijdelings vlak van 35 graden. In optie kan men ook voor een vergrendeling van het achterdifferentieel kiezen. Wat het eerst opvalt, is het statige karakter van de Touareg, die er niet agressief uitziet en binnenin een machtige boordplank meekreeg. Op de middenconsole vallen de twee ronde toetsen op voor de instelling van versnellingsbak en differentieelblokkering en van de hoogte die in zes trappen ingesteld kan worden. Een forse pook controleert de versnellingsbak en de tiptronic-functie. In optie kan men ook voor spatels achter het stuur opteren. De tweede indruk slaat op het indrukwekkende potentieel van de auto. De flitsende versnellingen, gekoppeld aan de boterzachte overgangen zorgen voor een aristocratisch gevoel - zonder meer indrukwekkend voor een SUV van dit kaliber. Met zijn terreinmogelijkheden én zijn mechanische potentieel kan de Touareg mee met de allerbeste, zowel wat prestaties als wat klasse betreft. Met de homogene en ruime koffer en de nu in twee delen openende achterklep gaat hij ook functioneel een stapje vooruit. Terwijl zijn prijs toch redelijk blijft. Eigenlijk hadden we na enkele dagen rijden maar één echte opmerking : de swingende prestaties betaal je cash. Wie op kousenvoeten rijdt, verbruikt 11 liter, wie een redelijk tempo aanhoudt, mag daar anderhalve liter bij rekenen, in de stad gaat de Touareg vlot naar 15 liter/100 km. Vergeet die Louizalaan dus maar. Motor : zescilinder turbodiesel met een slagvolume van 2967 cm3, die via een tiptronic-zestrapsautomaat permanent de vier wielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 225 pk/165 kW bij 4000 toeren/minuut en maximaal koppel van 500 Nm bij 1750 toeren/minuut. Afmetingen : 475,4 cm (l), 192,8 cm (br), 172,6 cm (h) en 285,5 cm (wielbasis). Koffervolume : 555-1570 liter. Verbruik in liter/100 km : 14,6 (stad), 8,7 (buiten stad), 10,9 (mix). CO2-uitstoot : 294 gr/km. Prijs inclusief btw : 52.380 euro vermeerderd met 1105,03 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 4957 euro. Andere versies : 3.2 (50.460 euro), 4.2 (65.810 euro), 6.0 (105.380 euro), 2.5 TDI (45.310 euro), 5.0 TDI (79.770 euro). pierre darge