Om het simpel te zeggen : de Audi Sportback is een A3 met vijf deuren, een 8 cm langere overhang en wat extra passagiers- en bagageruimte. Hij staat op het onderstel van zijn iets kleinere broer, met identiek dezelfde wielbasis, maar pronkt met een nogal indrukwekkende radiatorrooster en met nieuwe achterlichten. Op het eerste gezicht ziet hij eruit als een break, maar wie daarvan uitgaat, komt een beetje bedrogen uit. De modulariteit van de Sportback blijft te beperkt om er een handige reiswagen in te zien, sportieve trekjes ...

Om het simpel te zeggen : de Audi Sportback is een A3 met vijf deuren, een 8 cm langere overhang en wat extra passagiers- en bagageruimte. Hij staat op het onderstel van zijn iets kleinere broer, met identiek dezelfde wielbasis, maar pronkt met een nogal indrukwekkende radiatorrooster en met nieuwe achterlichten. Op het eerste gezicht ziet hij eruit als een break, maar wie daarvan uitgaat, komt een beetje bedrogen uit. De modulariteit van de Sportback blijft te beperkt om er een handige reiswagen in te zien, sportieve trekjes heeft hij dan weer wel. Kortom, een echte Audi, en daarmee bedoelen we : een waardige tegenstander voor BMW. Wie plaatsneemt achter het stuur, zit meteen in de Audi-sfeer : een degelijke afwerking met een zeer sobere, zwarte stijl waarop her en der enkele aluminium details voor reliëf zorgen. Alles stevig en degelijk ineengezet én met wat extra beenruimte voor de passagiers achterin : een wat praktischer A3 die met een lengte van 428 cm nog altijd binnen de normen van een compacte berline valt. Onder de kap is er keuze tussen liefst zes motoren : van een 1.6 (al dan niet met directe inspuiting) tot een potige 3.2 V6-motor én twee turbodiesels. Zelf kiezen we voor de 2.0 TDI, met 136 pk de meest krachtige turbodiesel en inmiddels een lieveling van het Audi-publiek. Die motor zit aan een manuele zesbak gekoppeld en die combinatie staat garant voor stevige prestaties en valt bovendien nog heel soepel uit ook. De maximale trekkracht bedraagt 320 Nm, die staat al vanaf 1750 toeren/minuut ter beschikking en blijft onafgebroken aanwezig tot 2500 toeren/minuut. In de praktijk is de Sportback een heerlijk snel reagerende auto met een uitzonderlijk goede wegligging die erom vraagt om er op een bochtig parcours eens flink tegenaan te gaan. Het nadeel van zoveel speels genoegen is het rijcomfort : de Sportback is behoorlijk stevig afgeveerd en daar zal de doorsnee rijder niet zo gelukkig mee zijn. Zeker is echter wel dat Audi de BMW-filosofie ( freude am fahren) helemaal begrepen heeft. Bovendien is de Sportback helemaal geen slokop. Wie een beetje uitkijkt, blijft probleemloos onder de 6 liter/100 km. Jammer dus dat de nieuwste vijfdeurs niet wat praktischer werd uitgewerkt. De rugleuningen van de achterbank kunnen wel worden dichtgeklapt, maar daardoor ontstaat nog geen vlakke laadvloer. De koffer is er met een volume van 370 liter zo'n 20 liter op vooruitgegaan in vergelijking met de driedeurs, maar met neergeklapte rugleuning is het verschil te verwaarlozen. Uiteraard kunnen de achterstoelen ook niet worden uitgetild. Als troost zit er wel een skiluik in het midden van de achterbank. De A3 Sportback krijgt in zijn basisversie ABS en ESP, frontale en zijdelingse airbags, zestienduimsvelgen en vier elektrisch bediende ruiten. Hij kost in de geteste versie 23.670 euro.Pierre Darge