1860

In de Zwitserse Jura begint Louis-Ulysse Chopard een artisanale horlogemakerij. Zijn horloges zijn uiterst betrouwbaar en krijgen al snel een sterke reputatie bij de kenners, met kopers tot in Oost-Europa, Rusland en Scandinavië. Zelfs tsaar Nicolaas II wordt een van zijn klanten. Nog enkele generaties blijft het bedrijf in handen van de familie.
...

In de Zwitserse Jura begint Louis-Ulysse Chopard een artisanale horlogemakerij. Zijn horloges zijn uiterst betrouwbaar en krijgen al snel een sterke reputatie bij de kenners, met kopers tot in Oost-Europa, Rusland en Scandinavië. Zelfs tsaar Nicolaas II wordt een van zijn klanten. Nog enkele generaties blijft het bedrijf in handen van de familie. De kleinzoon van de stichter gaat op zoek naar een koper omdat geen van zijn kinderen de zaak wil voortzetten. Hij komt in contact met Karl Scheufele, erfgenaam van een familie van horlogemakers en juweliers uit Pforzheim (Duitsland). De vonk slaat meteen over, de overname wordt goedgekeurd en het merk Chopard groeit nu snel uit tot een groot internationaal merk van horloges en juwelen. Creatie van het eerste Happy Diamondshorloge : rond het uurwerk glijden en wervelen losse diamantjes tussen twee transparante saffierglaasjes. Dit model, een uitvinding van de ontwerper Ronald Kurowski, is een revolutie voor zijn tijd, vooral omdat het glas niet kan worden bekrast door de beweging van de edelstenen. Het Happy Diamondsconcept, dat ontworpen was voor de herenhorloges, wordt vervolgens uitgebreid naar andere horloges en juwelen. Met succes. Dit assortiment is vandaag nog altijd goed voor bijna de helft van de verkoop. Chopard wordt sponsor van de Mille Miglia, de beroemde Italiaanse race voor oldtimers. De huidige medevoorzitter van het bedrijf, Karl-Friedrich Scheufele, neemt er nog regelmatig aan deel, als copiloot van Jacky Ickx. Caroline Scheufele, artistiek directeur en medevoorzitter van Chopard, samen met haar broer Karl-Friedrich, lanceert het My Happy Sportmodel. Hier wordt staal voor het eerst gecombineerd met diamanten. Geleidelijk wordt de waaier aan modellen sterk uitgebreid. Het bedrijf keert terug naar zijn roots. In de Zwitserse Jura wordt een horlogefabriek gebouwd, speciaal voor de productie van de eigen uurwerken. Ze krijgt de naam L.U.C, verwijzend naar de oorspronkelijke oprichter van het bedrijf. Een jaar later wordt het eerste L.U.C 1860-horloge verkozen tot Horloge van het Jaar door het Zwitserse magazine Montres Passion. Caroline Scheufele maakt een nieuw ontwerp voor de Gouden Palm van het Festival van Cannes. Deze legendarische trofee wordt jaarlijks uitgereikt op het einde van het filmevenement. Zo begint er een mooie love story tussen de filmwereld en het Zwitserse horlogebedrijf, dat nu al vijftien jaar de officiële partner is van dit wereldberoemde festival. Viering van het twintigjarig bestaan van het My Happy Sporthorloge. Voor die gelegenheid biedt Chopard een personalisering van het model aan, als een speciale service van de Chopardwinkels. DOOR CATHERINE PLEECK