Doe ik gauw wel even, dacht ik. Leren skeeleren, zo moeilijk kan het niet zijn. Ik had trouwens nog een paar van die rolschaatsen staan. Ooit gekocht, een tiental jaar geleden, om dat vlug tussendoor eens te leren. Dat was er helaas nog niet van gekomen. Deze reportage kwam er als geroepen om me eindelijk en definitief op de wielen te krijgen.
...

Doe ik gauw wel even, dacht ik. Leren skeeleren, zo moeilijk kan het niet zijn. Ik had trouwens nog een paar van die rolschaatsen staan. Ooit gekocht, een tiental jaar geleden, om dat vlug tussendoor eens te leren. Dat was er helaas nog niet van gekomen. Deze reportage kwam er als geroepen om me eindelijk en definitief op de wielen te krijgen. Behalve de wielaandrijving heb ik er nog veel anders van geleerd. Enkele levenslessen zelfs. Bijvoorbeeld : hoogmoed komt voor de val. Letterlijk, in dit geval. Enkele dagen voor de eerste les dacht ik om als smaakmaker even een ritje te gaan rollen langs de rustige en dus veilige Leiekant vlakbij. Dat het een helse tocht was tót aan die rustige en dus veilige Leiekant, daar had ik niet aan gedacht. Zo kwam het dat ik al halfweg mijn traject leerde hoe nauw de hoogmoed en de val verbonden zijn. Op het einde van de straat leerde ik dan weer een minder schone kant van de mensheid kennen : leedvermaak. Een druk kruispunt, verkeerslichten op rood, en iemand die vervaarlijk snel komt afglijden : de horde wachtende automobilisten houdt geamuseerd de adem in. "Hoe gaat het arme kind dat elegant klaarspelen ?" Het arme kind komt molenwiekend en veel te abrupt tot stilstand met behulp van de paal van het verkeerslicht, de horde automobilisten krijgt de scène waarop ze hoopten en schakelt voldaan en gniffelend in eerste versnelling. Genoeg smaakgemaakt, tijd voor les één. En meteen de gelegenheid om een knoert van een misverstand uit de weg te ruimen. "Wil je skeeleren ?" vraagt Johnny Grootaert me voor de les. "Dan zul je een andere keer moeten terugkeren. Vanavond gaan we inlineskaten. En als ik naar je schaatsen kijk, dan is dat precies wat jij ook zult doen." De man is duidelijk. Wat we gemeenzaam skeeleren noemen, heet eigenlijk inlineskaten, met vier wieltjes op één rij ( in line dus) onder een vrij hoge schoen. Skeeleren is zeldzamer : een lage schoen met vijf wieltjes, of vier met een grotere diameter. Op skeelers haal je een hogere snelheid. Inlineskaten is recreatiever, skeeleren professioneler. Eerste les : comfortabel op de schaatsen leren staan en voorwaarts glijden. Daarvoor maak je géén stapbewegingen naar voren en achteren. Wel glijbewegingen, van rechts naar links. Er wordt gestunteld, gevallen, veel gelachen ook met elkaars gestrompel. Eén iets is algauw duidelijk : dit is een sport waarbij je uitstraling op uitersten balanceert. Weinig wat een mens zo veel stoerheid en coolness verleent als vlot door de bochten gaan op wieltjes, maar net zo is er maar weinig wat diezelfde coolness zo'n dodelijke knauw geeft als molenwiekend een ongeplande grand écart te maken. Tegen het einde van de les zoef ik al vlot rechtdoor. Alleen remmen blijkt nog niet mijn sterkste kant, voorlopig is mijn helm dat nog. Stof voor les twee : remmen. Voor wie de openbare weg op wil verreweg de belangrijkste sessie. En de moeilijkste. Er zijn vele remmanieren, vanavond leren we de twee makkelijkste : de hielstop en ploegen. Aan de rechterinlineskate hangt een remblokje, daarmee remmen we op de hielstopmanier. We buigen het linkerbeen, strekken het rechter- naar voren en oefenen zo druk uit op het volledige remblokje. Een vrij eenvoudige en efficiënte manier om tot stilstand te komen. Helaas niet altijd bruikbaar, benadrukt Grootaert. "Als jullie ooit deelnemen aan de rollerparade in Brussel bijvoorbeeld, een tocht die onder meer door de tunnels loopt, dan is het onbegonnen werk om met de hielstop te remmen. De hellingen zijn soms zo steil dat je remblokje meteen verteerd zou zijn."Vandaar meteen al een tweede remmanier : ploegen. Skiërs kennen het : benen open, door de knieën buigen en voetpunten naar elkaar doen wijzen. Indrukwekkend ziet het er niet uit, efficiënt is het wel. Grootaert demonstreert nog enkele elegantere (met halve en hele pirouettes) en stoerdere (met halve en hele slides) manieren om te stoppen, maar laten we voorlopig maar eerst dat ploegen en dat remblokje onder de knie krijgen. En vlot bochten leren nemen. Dat is voor week drie. De bocht neem je met je schaatsen parallel of met overstappen : de ene voet schuin over de andere plaatsen. Iets wat we al redelijk snel beet hebben, wellicht omdat we ons intussen ook al vrij comfortabel voelen op de wieltjes. De laatste les herhalen we al wat we intussen geleerd hebben en wagen we al eens een slalom tussen de kegels. Het enige fysieke euvel tot nog toe zijn die bijzonder vermoeide voeten achteraf, een kwestie van volhouden en trainen, volgens Grootaert. Jawel, ik ben afgestudeerd en heb de smaak goed te pakken. Vooral in de openlucht skaten is een heerlijkheid. "En veel minder belastend voor het lichaam dan joggen", benadrukt Grootaert. "De gewrichten krijgen maar liefst vijftig procent minder schokken. Er komen trouwens geregeld ex-joggers naar mijn lessen die last hebben van de knieën en in het inlineskaten een minder belastend alternatief vinden."En wat met de veiligheid ? Is het niet gevaarlijk ? "De discipline heeft inderdaad een nogal gevaarlijke reputatie, maar die is onterecht. Op televisie zien we meestal spectaculaire en vaak halsbrekende skatebeelden, maar uiteraard is dat maar een klein showsegment van de sport. Die is op zich heel sereen en veilig. Wie op straat gaat skaten, moet natuurlijk wel eerst goed kunnen stoppen. Maar dat is met fietsen toch net zo ? Ik vraag wel met aandrang om áltijd goed beschermmateriaal aan te trekken : een helm, pols-, knie- en eventueel ook elleboogbeschermers. Wie elke keer consequent alles aantrekt, kan niets ergs gebeuren."Johnny Grootaert, aka Rollerman : het is de man die zijn volk leerde rollen. Grootaert geeft de ene cursus na de andere, stichtte in 1994 de allereerste inlineskateschool in België, en is de motor achter het merendeel van de toertochten, nightskates en rollerparades die in dit land georganiseerd worden. Bovendien timmert hij hard aan de weg om enkele heel specifieke rolleractiviteiten in ons land te laten bloeien, zoals rollersoccer (voetbal op inlineskates, een groepje senioren in het Antwerpse is al fan), rollerbasket (héél plezant, volgens Grootaert) of zelfs nordic blading (nordic walking op wielen). Wat dan te doen, eens de wielen bedwongen ? Naar de rollerparade in Brussel bijvoorbeeld. In de zomermaanden worden er op vrijdagavond de tunnels afgesloten voor alle verkeer en krijgen de rolschaatsers vrij spel. Een heuse sensatie, naar verluidt, om vrij over de Kleine Ring te bollen. Intussen hebben ook Brugge, Kortrijk en Antwerpen hun eigen officiële rollerparade en worden over het hele land nightskates georganiseerd, rollen in het donker dus. Mogelijkheden genoeg om een zomer lang sociaal te skaten. Al kan het uiteraard ook rustiger en serener, op je eentje. Langs die Leiekant bijvoorbeeld. Op een zachte zomeravond. Onovertroffen. Door Guinevere Claeys I Foto's Michel Vaerewijck