Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Nauwelijks vier maanden na de lancering van de berline van de C-klasse brengt DaimlerChrysler al een opvallende uitbreiding van die reeks op de markt: de Sport Coupé en de break.

De tweezitter heeft geen enkel carrosseriepaneel gemeen met de berline, kreeg een langere wielbasis en valt met zijn 4,34 m toch weer 18 cm korter uit dan de vierdeurs. Alleen de neus vertoont enige gelijkenis met de berline. In profiel oogt de sportcoupé kort en krachtig, met een hoog oplopende achtersteven en een zeer vernieuwend kontje, dat dankzij een ingebouwde spoiler voor extra neerwaartse druk op de achteras zorgt. Een en ander moet al duidelijk maken dat de nieuweling geen compacte kopie is, maar integendeel een eigen opwindend leven wil leiden.

In een eerste fase wordt hij met drie viercilinder benzinemotoren geleverd, met vermogens van 129 tot 197 pk én met een in het oog springende 220 CDI turbodiesel, die 136 pk op de achterwielen overzet. Zelf hebben we altijd onze neus opgehaald voor dieselmotoren in een coupé, verfijning combineert zo moeizaam met het trekpaardkarakter van een diesel. Tijdens de korte kennismaking in het achterland van Nice, gekruid met scherpe bochten en nijdige hellingen, bleek de 220 CDI zowel snel als geruisloos, zodat hij in het nieuwe kwartet als dé verrassing naar voren kwam. Een extra troef is ongetwijfeld de verkoopprijs van net geen 1,1 miljoen fr. en het verbruik dat volgens de voorlopige officiële metingen tot 6,2 liter/100 km beperkt blijft. Al voegen we daar meteen dit aan toe: wie van spetterende acceleraties houdt, moet weten dat de 230 met compressor (die we zo goed kennen uit de SLK) met 1,2 miljoen fr. nog altijd zeer redelijk geprijsd staat.

Wie het rijplezier extra wil benadrukken, kan in optie het sportpakket Evolution bestellen, dat bevat lichtmetalen velgen, bredere banden, een sportchassis met lager opgehangen koetswerk, een met leder bekleed stuur en nog wat hoogwaardige accessoires.

Een opgemerkte nieuwigheid is de geautomatiseerde Sequentronic-zesversnellingsbak, waarin elektronische impulsen de schakelintenties van de bestuurder naar de versnellingsbak sturen zodat geen mechanische verbindingselementen en geen ontkoppelingspedaal meer nodig zijn. Bij het aantikken van de pook ontkoppelt, schakelt en koppelt het systeem geheel automatisch.

Een andere innovatie is het optionele panoramische schuifdak. Het glazen dak loopt van de voorruit tot de achterspoiler en een druk op de knop volstaat om de voorste dakhelft naar achteren te laten schuiven waardoor een opening ontstaat die ongeveer een derde groter is dan bij een klassiek schuifdak. Twee elektrisch bediende schermen behoeden het interieur van de coupé voor al te veel zonnestraling wanneer het dak gesloten is.

Standaard is de sportcoupé uitgerust met alle technische innovaties die van de berline al een trendsetter hebben gemaakt – van de windowbag tot het elektronische stabiliteitsprogramma en van de adaptieve bestuurders- en passagiersairbag tot de automatische lichten. De sportcoupé wordt vanaf 23 maart gecommercialiseerd tegen prijzen vanaf 995.263 fr. voor de C180 met 2-liter benzinemotor tot 1.231.997 fr. voor de C230K.

De breakversies staan qua uiterlijk een stuk dichter bij de berline en de vorige breakversie, waarvan er in de voorbije vijf jaar een kwart miljoen exemplaren een koper hebben gevonden – één op de drie verkochte C-wagens. De veranderingen zitten binnenin. De modulariteit van het interieur werd verder geoptimaliseerd. De achterbank kan geheel of gedeeltelijk worden teruggeklapt waardoor een vlakke laadvloer van 1,5 m² ontstaat en het laadvolume van 470 naar 1384 liter kan evolueren.

Standaard zijn de breaks voorzien van een nieuwe afdekking van de laadruimte met geïntegreerd veiligheidsnet. De koper kiest uit vier benzinemotoren met vermogens tussen 116 en 218 pk en drie zelfontbranders. Twee moderne motoren beleven hun première in de break: een 3.2 liter V6-benzinemotor die 218 pk levert en een 2.7 liter CDI met een trekkracht van liefst 170 Nm. Op de twee bestaande direct ingespoten dieselmotoren werd het koppel dan weer gevoelig verhoogd. Als naar gewoonte werd voor een compleet veiligheidspakket gezorgd met een frontale airbag voor bestuurder en passagier, gordelspanners, hoofd- en zijdelingse airbags in de voorportieren, het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP en de BAS-remhulp bij noodstops.

Bij de opties zitten een paar opvallende accenten zoals het innovatieve weergavesysteem Comand met navigatiesysteem en tv-ontvanger, de Linguatronic-stembediening voor telefoon en autoradio en de automatische comfortairconditioning.

Voor de breaks bedraagt de instapprijs 1.152.922 fr. (200 CDI), terwijl de potente C320 die de reeks afsluit iets meer dan 1,7 miljoen fr. kost.

PIERRE DARGE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content