Deze rubriek bericht over eten en drinken, brengt restaurantnieuwtjes en signaleert nieuwe producten.

PIETER VAN DOVEREN

SICILIË

Op het vasteland volgen modes elkaar op. Eilanden zijn, door de afgelegen ligging, minder onderhevig aan trends en zijn vaak bewaarplaatsen van tradities. Sicilië is zo’n eiland: het verleden spreekt er via de keuken. Lokale Siciliaanse gerechten weerspiegelen de vele veroveringen. De Grieken brachten honing, wijn, ricotta en olijven naar Sicilië, de Romeinse bezetters tarwe, granen en andere peulvruchten en de Grieks-Byzantijnse kloosters introduceerden scherpe kazen en kruidige koekjes. Door het roerige verleden heen proeft men de nabijheid van Noord-Afrika. De Engelse Clarissa Hyman, Food Journalist of The Year 2000 en fotograaf Peter Cassidy reisden samen door Sicilië, wat resulteerde in een mooi en interessant lees-, kook- en kijkboek, vol kleurrijke foto’s, culturele en culinaire wetenswaardigheden en recepten van onvergankelijke, lokale bereidingen. Het boek is een aanrader voor hobbykoks met een brede belangstelling. Uitgeverij Tirion, 22,50 euro.

VERSCHUIVING

De horeca heeft het moeilijk zowel aan de ‘bovenkant’ als aan de ‘onderkant’: het ras van fijnproevers dat bereid is om de portemonnee open te trekken voor een gastronomische maaltijd in een toprestaurant, dunt uit. Anderzijds valt er in het legertje van fastfood-adepten een groeiend bewustzijn te bespeuren aangaande gezonde voeding, wat zich vertaalt in een verminderde verkoop van hamburgers en allerlei junkfood. Maar de middenmoot heeft zich verbreed en toont een nieuw eetgedrag, waarop handel en horeca gretig inspelen. Thuis wordt er nauwelijks meer gekookt, want bij de supermarkt of bij de slager en de traiteur wacht een uitgebreide keuze aan klaargemaakte of half klaargemaakte gerechten. Of, wat nog gemakkelijker en aangenamer is, men gaat uit eten in allerlei eethuisjes, waar men zich voor een klein prijsje kan vermaken (decor en ambiance spelen een belangrijker rol dan kwaliteit van ingrediënten en de kunst van het bereiden). Uit eten gaan is meer dan ooit ontspanning, waarbij je kan kiezen uit tientallen formules, zoals tafels in een knusse huiskamersfeer (de nostalgie van grootmoeders keuken), tafels met vakantiesfeer (Spaanse, Marokkaanse eethuisjes, enz.), tafels met een sociale functie (brasserieën waar je bij elkaar op schoot zit), tafels die druipen van de romantiek (kaarslicht, zachte muziek), tafels om je geest te zuiveren (kale zendecors), futuristische tafels (hightech-decor), tafels om te kijken en bekeken te worden (trendy eethuizen) enz.

NIEUWE FORMULE

Als reactie op de verminderde belangstelling voor hamburgers en het negatieve imago van fastfood, besloot McDonald’s, ’s werelds grootste fastfoodketen, de Amerikaanse verbruiker te informeren. Aanleiding vormen de rechtszaken die vegeteriërs aanspanden en de daaropvolgende protesten van Indiase hindoes. De vegetariërs voelen zich in de maling genomen omdat de ‘vegetarische’ Franse frieten in Amerika met rundvleesextract worden bereid. Om problemen te voorkomen en duidelijkheid te scheppen, wordt de Amerikaanse klant vanaf nu bestookt met informatie. Ondertussen wint, zoals eerder gemeld, het fast casual- eten terrein. “Snel, gewoon, gezond en in een normale, vertrouwde omgeving”: die trend komt er bij ons ook aan. In afwachting vond superster Ferran Adria (foto), de inventieve Spaanse kok van onder meer El Bulli en de schuimige sausen uit spuitbussen, voor de NH Hotels de formule Fast-Good uit. Het concept is bedoeld om fast food te koppelen aan kwaliteit, met een toegevoegde waarde van het Ferran Adria-label. De eerste Fast-Good opent in februari 2003 in de NH Eurobuilding aan de Alberto Alcocer-straat in Madrid. NH Hotels Group (www.nh-hoteles.com) is Europa’s derde grootste hotelketen (237 hotels in 18 landen).

HOEVERESTAURANT

Ook Luigi Ciciriello (foto) blijft niet bij de pakken zitten. De voormalige, snelle maître d’hôtel van het vroegere superrestaurant La Cravache d’Or opende jaren geleden het chique fijnkostrestaurant en truffelpaleis La Truffe Noire (Terkamerenlaan 12, 1000 Brussel, tel. 02-640 44 22), waar diplomaten en Afrikaanse hoofden zich voor veel geld te goed deden aan ware truffelorgies. Handige Luigi voelde de malaise in de sector haute cuisine aankomen, zette de zeilen bij en opende een drietal jaren geleden in de voormalige banketbakkerij Nihoul , het Atelier de la Truffe Noire (Louizalaan 300, 1050 Elsene, tel. 02-640 54 55). In dit fastfoodsalon van ongekende verfijning werd de inrichting ontworpen door Marion Bernarts en Vincent Ourwex. Vooral deftige dames voelen zich aangetrokken tot de exquise kleine en grote hapjes. Naast deze veredelde snackbar is er een delicatessenwinkel. En dat is niet alles: Luigi Ciciriello is de partner van Olivier Vastenaekel in een nieuw project : L’Or Ange Bleu, een restaurant ondergebracht in een hoeve in Chaumont-Gistoux, het geboortedorp van Olivier Vastenaekel. Olivier werkte tien jaar lang onder Luigi Ciciriello in La Truffe Noire.

L’Or Ange Bleu: chaussée de Huy 71, 1325 Dion-Valmont (Chaumont-Gistoux). 010-68 96 86.

www.lorangebleu.be

PAS GEOPEND

Nieuwe zomer, nieuwe messen, nieuwe koks, nieuwe restaurants: drie pas geopende eethuizen waar het aanschuiven is. Zorg dat je erbij bent! Wij signaleren de adressen nu en komen er later meer uitgebreid op terug:

De lente-editie van spijs&drank – een must voor wie eten en drinken even belangrijk vindt als ademen – is te koop in uw krantenwinkel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content