Grote dame
...

Grote dameVorig jaar overleed Wina Born op 80-jarige leeftijd. Zij was 'de grote dame van de Nederlandse gastronomie' en stond, als algemeen gewaardeerd culinair auteur, aan de wieg van lekkerbekkend Nederland. Ook in Vlaanderen was zij door haar lyrische schrijfstijl en welwillende benadering van de gastronomie bekend en geliefd. Zij schreef in Margriet en in de gloriedagen van Avenue had zij in dit glossy blad een uitgebreide restaurantrubriek. Zij toonde het calvinistische Nederland dat eten een feest hoort te zijn. De jongere generaties culinaire journalisten die in Wina's voetsporen traden, verweten de grote dame wel eens dat zij slechts zelden negatieve kritiek bracht, wat overigens paste in het tijdsbeeld. Wina Born haalde eten uit de sfeer van het alledaagse. In haar Culinaire Memoires vindt de lezer een keuze uit haar enthousiaste teksten, aangevuld met recepten. Uitg.Terra/Lannoo, 15,95 euro. Hot shopVoor liefhebbers van hot is er Chilli Club. Het eethuis is te vinden aan de trendy kant van Antwerpen Zuid en brengt een modieuze versie van de Aziatische keuken. Het is een idee van Kasper Stuart, de Antwerpse Nederlander achter De Wok en het Tafeldier en Wok-a-Way. In Chilli Club draait alles rond het vlammend hete pepertje en wok- en noedelschotels, die worden bereid in de open keuken midden in het restaurant. De graad van pikantheid staat vermeld bij de gerechten op de spijskaart en wordt weergegeven volgens het systeem van de Amerikaanse apotheker Wilbur Scoville. Een Scoville is een vaste dosis capsaicin, de stof uit de hete pepers die je mond in vlam zet. In het restaurant is sinds kort een Hot Shop, waar men afgeleide producten van het chilipepertje treft, zoals hete sausen, Tabasco Jelly Belly's (lolly's) en producten met eigen label als kiss your ass goodbye en pain is good. Het gamma is aangevuld met zelfgemaakte woksauzen, oliën en Aziatisch keukenmateriaal. Chilli Club: De Burburestraat 43 (hoek Leopold De Waelplaats), 2000 Antwerpen. tel. 03-248 90 90. www.chilliclub.be150 jaarHotel-restaurant La Gaichel viert dit jaar zijn 150ste verjaardag. In 1852 kochten Jean-Baptiste Dhuren en echtgenote Barbe Peckels een huis in aanbouw, gelegen op een plaats bij de Belgisch-Luxemburgse grens die la Gaichel heet, wat eigenlijk wil zeggen 'het moeras'. Daar baatten ze samen een herberg uit, waar wandelaars op krachten kwamen bij eenvoudige, regionale bereidingen, zoals rivierkreeftjes volgens een recept dat in alle discretie werd doorgegeven van moeder op dochter. Gedurende anderhalve eeuw bleef het hotel-restaurant in handen van dezelfde familie. In 1969 werd de eerste Michelin-ster toegekend en in 1971 trad La Gaichel toe tot de voorname keten Relais & Châteaux. In 1990 werd een golf met 9 holes toegevoegd die loopt over de landsgrenzen. De 150ste verjaardag wordt gevierd met een gastronomisch zesgangenmenu (90 euro of 150 euro dranken inbegrepen). Hotel-restaurant La Gaichel: L-8469 Eischen (Luxemburg). tel. +352-39 01 29. www.lagaichel.luEruitDe jonge Britse chef Jamie Oliver werd wereldberoemd als televisiekok van The Naked Chef, een populaire kookuitzending waarin vooral de essentie van het koken aan bod kwam. Recentelijk werd bekend dat de BBC, de omroep die Jamie groot maakte, de samenwerking voorlopig stopzet. Er werd geen uitleg gegeven waarom Jamie Oliver eruitvliegt. Hoogst waarschijnlijk liggen zijn reclameoptredens, onder meer in spots van supermarkten, aan de basis van de beslissing. Oliver besloot in december te stoppen met The Naked Chef en was van plan om een kookschool voor kansarme jongeren op televisie te beginnen. Het nieuwe programma moest Olivers Army gaan heten. De BBC zag het blijkbaar anders. TekortKookprogramma's halen op de Britse televisie hoge kijkcijfers en produceren sterren als Jamie Oliver, Delia Smith, Rick Stein en Gary Rhodes. Maar aan de andere kant van de medaille kampt de horeca met een personeelstekort. Er staan in de 430.000 restaurants die Engeland rijk is, zo'n 39.000 betrekkingen open. Het is vooral goed opgeleid keukenpersoneel dat moeilijk te vinden is. Jonge mensen geven er de voorkeur aan om snel profijt te halen uit hun inspanningen en kiezen voor de computer- of fastfood business en hebben geen zin meer om voor een hongerloon gedurende vele jaren lange dagen af te zien in hete keukens. De lente-editie van spijs&drank - een must voor wie eten en drinken even belangrijk vindt als ademen - is te koop in uw krantenwinkel.