Britse toptien

De Britse catering industry koos de tien leidinggevende chef-koks uit de UK. Hierbij het lijstje, beginnend met de absolute nummer 1) Gordon Ramsey (foto), eigenaar/chef-kok van het gelijknamige restaurant in Chelsea, het enige eethuis in Londen met drie Michelin-sterren, 2) Vineet Bhatia, chef-kok en mede-eigenaar van Zaika, het beste Indiase eethuis, gevestigd in Londen, 3) Raymond Blanc, chef-kok/eigenaar van Manoir aux Quat’ Saisons in Oxford, 4) Heston Blumenthal van The Fat Duck in Bray, 5) Sally Clarke van Clarke’s restaurant in Londen, 6) Paul Heathcote, chef en manager van Heathcotes restaurants in Longridge, Manchester en Liverpool, 7) Shaun Hill, chef/eigenaar van Merchant House, Ludlow, 8) Martin Lam van Martin Lam en Ransome’s Dock in Londen, 9) Jamie Oliver, The Naked Chef van de tv en van Monte’s in Londen en 10) Gary Rhodes, van BBC’s Masterchef en de gelijknamige restaurants in Londen, Manchester en Edinburgh.

brouwersstory

Helaas is het meestal met negatief nieuws dat België de internationale pers haalt. Bij gebrek aan vrolijke berichten voerde het Amerikaanse weekblad Time Magazine (5 nov.) de 76-jarige Pierre Celis ten tonele. Onder de titel Small is Beautiful presenteert Time over een volledige pagina het levensverhaal van de Belgische brouwer. Pierre Celis uit Hoegaarden staat aan de basis van de opmars van het witbier, startte in Texas Austin de Celis Brewery, verkocht op een gegeven moment 22.830 barrels (vaten) per jaar en werd opgeslokt door de Amerikaanse megabrouwer Miller, waarna de verkoop terugliep. Deze ervaring heeft Pierre Celis geleerd om klein te blijven. De onvermoeibare brouwer is terug in België waar hij Grottenbier lanceert, geparfumeerd met een geheimzinnige exotische vrucht uit Peru en met koriander.

schroefdop

Heiligschennis of vooruitgang? Conservatieve wijndrinkers zullen geschokt zijn door het nieuwe packaging-concept dat Delhaize toepast ter gelegenheid van de lancering van haar Chanteprimeurs (primeurwijnen) voor het millésime 2001. Jonge consumenten, die openstaan voor praktische innovatie daarentegen zullen ongetwijfeld tevreden zijn met de nieuwe generatie schroefdoppen, die een perfecte garantie bieden voor de neutraliteit inzake smaak en inhoud. Een wijnfles met schroefdop is makkelijk en zonder kurketrekker te openen en laat toe om de fles snel terug te sluiten als ze nog niet helemaal leeg is. Met de schroefdop behoudt de wijn in een aangebroken fles zijn organoleptische kwaliteiten gedurende 48 uur, mits de fles op een koele plek wordt bewaard. Bovendien is de vervelende kurksmaak, waaraan zeer veel wijnen onderhevig zijn, niet meer mogelijk. Een schroefdop is slechts verantwoord voor een fles wijn die op korte termijn door de consument wordt gedronken.

elektronisch oog

De Finse kranenspecialist Oras lanceerde de gloednieuwe kranenreeksVentura, waarbij een opvallende elektronische keukenkraan. Oras bestudeerde de verwachtingen van hobbykoks en constateerde dat de keukenkraan inzake gebruikscomfort voor verbetering vatbaar was. De firma nam de uitdaging aan en presenteert nu een gebruiksvriendelijke kraan met mooie vormgeving en nieuwe techniek. De Ventura bestaat als het ware uit twee kranen: een elektronische en een tweegreepskraan. Hierdoor kan ze handenvrij worden gebruikt, geeft ze makkelijk koud en heet water en is ze tevens voldoende hoog om hoge potten te vullen. Zodra het elektronisch oog handen waarneemt, geeft de kraan automatisch warm water. Dat zorgt voor optimale hygiëne en doordacht watergebruik. Er zijn drie versies: chroom, mat chroom en geborsteld staal. (Van 18.132 fr./449,48 euro tot 26.595 fr./659,21 euro, excl. BTW.)

Info: Tel. 015-20 25 60 en www.oras.com

feestnummer

Twee feestmenu’s: één jong en creatief, en één simpel en snel klaar. Originele cocktailhapjes die de zinnen prikkelen, pralines om zelf te maken, een Victoriaanse kerstcake stap voor stap en terrines opnieuw ingevuld. Daarmee opent de wintereditie van het culinaire magazine spijs&drank. Uiteraard ontbreekt in dit feestnummer de champagne niet, maar ook muscadet biedt verrassend veel pit. Verrassingen brengt ook bruisend Barcelona dat tegenwoordig aan de spits staat van de culinaire scene.

De nieuwe spijs&drank is vanaf 7 december te koop in de krantenwinkel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content