Voor een romantische tête-à-tête is er bar-restaurant Le Nautilus. Deze Ukkelse onderzeeër is terug aan de kade met een nieuwe bemanning. In een schemerig decor van hout en metaal, en patrijspoortachtige televisieschermen met onderwatertaferelen, geniet je er van verzorgd eten voor democratische prijzen. De muziek swingt en de nieuwe eigenaars, Tristan Sergio en Tom Demanet, zijn vriendelijk en gedienstig. Aan het fornuis staat Alain Borri en al wat wij op ons bord kregen (oceaansalade, ganzenlever met mango, penne met groenten en gegrilde kalfsniertjes met bearnaisesaus) was zonder meer smakelijk en af.

Le Nautilus: De Frélaan 213, 1180 Brussel. Tel. 02-375 81 51. Open van 12 tot 15 u., en van 19 tot 23 u. (in het weekend tot 24 u.). De bar is open tot 3 u. Zaterdagmiddag en zondag gesloten.

Benecol-producten bevatten het plantaardige ingrediënt stanolester, dat in staat is de LDL of slechte cholesterol aanzienlijk te verlagen (een evenwichtig cholesterolniveau is een sleutelfactor voor een gezond hart). Nieuw in het benecol-gamma is de bereiding met yoghurt. De basis is magere yoghurt met een vetgehalte van slechts 0,7 procent. Benecolyoghurt bestaat in de smaken aardbei, abrikoos en kers (per potje van 150 g, 39 fr.).

Versheid en lichtheid zetten de toon in de drie nieuwe bereide schotels die worden voorgesteld door Delhaize De Leeuw en Yves Mattagne, executive chef van het Brusselse Radisson SAS Hotel en het beroemde visrestaurant The Sea Grill. Het gamma omvat: geroosterde snoekbaarsfilet met aceto balsamico, courgette, tomaten en gnocchi (279 fr.), Schotse zalmfilet met dille, zachte mosterdsaus, spinazie en krieltjes (259 fr.) en kippenfilet ricotta-basilicum met zachte paprikasaus en driekleuren-deegwaren (235 fr.). De versbereide gerechten zijn luchtdicht verpakt en bewaren 4 dagen in de koelkast. Als vierde nieuwigheid is er in de afdeling van het diepvriesgebak chocoladefondant van Yves Mattagne (125 fr.). In 1999 verkocht Delhaize De Leeuw meer dan 7 miljoen bereide gerechten (een stijging met 23 procent in vergelijking met 1998). Voor 2000 rekent men op een verkoop van meer dan 11 miljoen eenheden.

De kurkentrekkers Château Laguiole zijn vervaardigd met verschillende houtsoorten, en met de hand samengesteld door gespecialiseerde vaklui. Dat maakt elk exemplaar uniek. Ze zijn ook verkrijgbaar in grijze of blonde hoorn en in geborsteld aluminium (4590 fr.).

Info: 02-511 75 18.

In 1992 vonden koffie en kunst elkaar voor het eerst in de Illy collection. Sedertdien gaven heel wat bekende en onbekende kunstenaars vorm aan hun visie op een espressokopje. De laatste collecties zijn P.S.1 en Alien (foto). Eerstgenoemde is het resultaat van een internationale groep van 19 kunstenaars die in New York het eenjarig Studio Program volgde aan het P.S.1 Contemporary Art Center. Dit centrum, opgericht in 1976, is de grootste non-profitorganisatie voor hedendaagse kunst. De doos P.S.1 kost 3995 fr. voor 6 cappuccinokopjes. Voor de bijbehorende schoteltjes betaalt men 2495 fr. De Alien-collectie werd ontworpen door David Byrne, zanger van de voormalige popgroep Talking Heads. De collectie telt vier kleine espressokopjes en een suikerpot. Meest opvallend zijn de twee oortjes bij kopjes en suikerpot. De prijs bedraagt 4395 fr.

Het boek De Chinese Keuken helpt de lezer een flink stuk op weg in de Chinese keuken. Dat gebeurt door de voorstelling van de Chinese eetcultuur, gevolgd door uitleg over het noodzakelijke keukengereedschap, waarna een encyclopedisch overzicht wordt gegeven van de toonaangevende ingrediënten. Bij elk trefwoord komt een foto van het product, een stukje warenkennis, eventueel wat historische achtergrond en de gebruiksmogelijkheden in de keuken. Bijna alle geselecteerde producten zijn tegenwoordig in gespecialiseerde winkels in het westen te koop. Door deze aanpak is De Chinese Keuken een bruikbaar en verhelderend naslagwerk voor beginners en gevorderden. Als onnodig lokkertje is er een voorwoord van superster Ken Hom.

De Chinese Keuken: meer dan 200 recepten, samengesteld door Deh-Ta Hsiung, Uitg. Bosch & Keuning, 1390 fr.

De wintereditie van het culinaire magazine spijs&drank – een must voor wie eten en drinken even belangrijk vindt als ademen – is te koop in uw krantenwinkel.

Pieter Van Doveren

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content