ALESSANDRA FACCHINETTI KEERT TERUG NAAR DE MODE MET EEN PROJECT VOOR HET ITALIAANSE PINKO, UNIQUENESS, DAT DE REGELS VAN HET SPEL MOET HERSCHRIJVEN. HAAR MANTRA ? NO SEASONS, NO RULES.

Waar anders dan in Parijs, midden in de modeweken, stelt een Italiaans merk zijn nieuw project voor dat ingaat tegen alles waar het in de stad op dat ogenblik om draait ? En wie anders dan iemand die de mode drie jaar lang de rug toekeerde, leidt dat project ? Uniqueness is het geesteskind van ontwerpster Alessandra Facchinetti en Pietro Negra, medeoprichter en CEO van Pinko, dat de collectie ook zal produceren.

Alessandra Facchinetti werd abrupt ontslagen als creatief directeur van het Italiaanse modehuis Valentino in 2008, na slechts twee pret-à-porter- en één couturecollectie voor het merk. Ze vernam het nieuws in de pers. Twee jaar eerder nam ze zelf ontslag bij Gucci, twee weken na haar tweede show, en werd vervangen door Frida Giannini. Facchinetti werkte zes jaar voor Gucci, vier als de eerste assistent van Tom Ford, en daarvoor zeven jaar bij Prada, als artistiek coördinator van de dames- en herencollectie van Miu Miu.

Ze ontvangt ons daags na de presentatie, op een zondag, boven de winkel van Pinko in de rue de Saint-Honoré. De collectie, netjes uitgestald, bestaat hoofdzakelijk uit militaire jasjes, blazers en trenchcoats, aangevuld met cocktailjurken en flinterdunne blouses in frisse kleuren en contrasterend zwart. De materialen (nylon, katoen en crêpepolyester) zijn het hele jaar door draagbaar.

Waarvoor staat Uniqueness ?

Alessandra Facchinetti : Alles draait om directheid. We stappen af van het idee dat er slechts tweemaal per jaar een nieuwe collectie in de winkel ligt. De collectie die we in Parijs hebben voorgesteld, was een uur later al online te koop. Daar worden elke week nieuwe items aan toegevoegd. In januari introduceren we waarschijnlijk een nieuwe verhaallijn, en in maart opnieuw. De collecties die we dan voorstellen, zullen ook onmiddellijk beschikbaar zijn. Want vind je het niet vreemd dat de zomer in oktober wordt gepresenteerd en dat je er dan nog een half jaar moet op wachten ? Door de collectie enkel op het web en in een aantal geselecteerde Pinkowinkels te verkopen, wordt de tijdsafstand tussen het merk en de klant veel kleiner.

Is het huidige systeem achterhaald ?

Dat denk ik niet, maar het is niet langer het enige systeem. Het internet biedt vandaag alternatieven die zowel de klant als de industrie ten goede komen. Ik wilde zelf iets ontwerpen dat ik nu leuk vind en niet over zes maanden. Dat het ritme volgt dat ik wil en niet omdat het opgelegd is.

Werkt u nog aan andere projecten dan Uniqueness ?

Voorlopig niet. Uniqueness is niet zomaar een capsulecollectie voor Pinko, het is een volwaardige, autonome collectie en web-site. Mijn bijdrage beperkt zich niet enkel tot het ontwerp van de kleren, maar ook tot het uitdenken van het concept. Ik kan er echt mijn ideeën in kwijt. Hopelijk staan er mij nog verrassende projecten te wachten, maar voorlopig leg ik me volledig hierop toe.

GOEDE TIJDEN, SLECHTE TIJDEN

Afgelopen seizoen veranderden nogal wat designers van werkgever. Velen zelfs na slechts één of twee seizoenen. Is er sprake van een trend ?

Ik kan niet zeggen dat het mij verrast. Verandering is vaak onvermijdelijk. Er zijn vele redenen waarom iemand van modehuis verandert, en niet alleen omdat je geen goede ontwerper zou zijn. Ook de relatie met de manager moet goed zitten. Als je niet dezelfde visie deelt met de mensen aan de top, wordt het soms zeer moeilijk.

Hebt u het dan ook over uw eigen situatie, na uw onverwacht vertrek bij Gucci en Valentino ?

Als het niet werkt, is het soms beter om te vertrekken. Dat is niet goed voor je geloofwaardigheid, zeker als je niet de tijd hebt gehad om iets op te bouwen. Maar zoals ik al zei, alles hangt af van de omstandigheden.

Hoe kijkt u terug op uw carrière ?

Wat gebeurd is, is gebeurd. Ik heb de kans gehad om voor bekende modehuizen te werken : zeven jaar bij Prada, zes bij Gucci, en ook bij Moncler en Valentino. Er waren goede tijden en slechte… Ik ben iemand die veel belang hecht aan een goede verstandhouding binnen het bedrijf, ik ben er niet alleen om te schetsen.

Tot slot, koopt u zelf wel eens online ?

Ik heb deze ochtend nog een hemd gekocht.

In een winkel waar u geregeld shopt ?

Nee, ik heb een hemd van mijn eigen collectie gekocht.

Kunt u dat niet gewoon mee naar huis nemen ?

Natuurlijk. Ik wilde gewoon checken of alles in orde is. En het werkt ! Ik heb onmiddellijk een mail gekregen die mijn aankoop bevestigt. Nu is het wachten tot het pakje thuis arriveert. (lacht)

Prijzen van 90 euro voor een T-shirt tot 1000 euro voor leren of geborduurde kledingstukken. www.uniqueness.it

DOOR ELLEN DE WOLF

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content