De marketingjongens van JetBlue hadden het anders mooi bedacht : gratis e-mail op het vliegtuig, wie zou dat niet willen ? Ook American Airlines en Virgin America zien er brood in : zij zullen passagiers in de loop van dit jaar toegang verschaffen tot het internet via wifi-antennes op de romp. Wie zelf niet over een laptop beschikt, gebruikt het televisiescherm in de rugleuning van de zetel voor hem.
...

De marketingjongens van JetBlue hadden het anders mooi bedacht : gratis e-mail op het vliegtuig, wie zou dat niet willen ? Ook American Airlines en Virgin America zien er brood in : zij zullen passagiers in de loop van dit jaar toegang verschaffen tot het internet via wifi-antennes op de romp. Wie zelf niet over een laptop beschikt, gebruikt het televisiescherm in de rugleuning van de zetel voor hem. De timing is geen toeval. Tijdrovende veiligheidsmaatregelen, de beperkte service van lagekostmaatschappijen en ecologische overwegingen maken vliegtuigreizen minder aantrekkelijk. Volgens The Future Laboratory, een toonaangevend marktonderzoeksbureau in Londen, zijn slow travel, ecoluxe, comfort en glamour de nieuwe kernwoorden in de reissector. En aangezien reizigers meer verwachten dan als sardientjes in een blik van A naar B vervoerd te worden, liggen vooral hogesnelheidstreinen, 'belevenisstations' als St. Pancras in Londen en cruiseschepen goed in de markt. Of een internetverbinding tussen de wolken die trend kan ombuigen, is nog maar de vraag. Nog steeds volgens hetzelfde bureau keren steeds meer consumenten ook het internet de rug toe. Door onze bezorgdheid over de teloorgang van de gemeenschap (zie p. 34) verschuift onze aandacht van virtuele naar échte sociale netwerken, zo stelt The Future Laboratory, en ook de betrouwbaarheid van het internet ligt onder vuur. "De wildgroei aan foutieve informatie en anonieme opinies online verwart consumenten", lezen we in het jongste trendrapport van het bureau. Het resultaat, zo concluderen de trendwatchers uit hun enquêtes, is dat we ons opnieuw tot onze eigen vrienden- en kennissenkring en 'oude' media als de televisie wenden voor informatie en advies. Van word of web naar word of mouth, zo vat het rapport samen. Ook enkele recente boeken plaatsen vraagtekens bij de virtualisering van het dagelijkse leven. In Interpersonal Divide - The Search for Community in a Technological Age vertrekt Michael Bugeja bijvoorbeeld van de vaststelling dat steeds meer mensen geïsoleerd zijn. Volgens de Amerikaanse communicatiewetenschapper is het internet door toedoen van marketeers veeleer een global mall dan een global village en stompt het medium onze burgerzin af. In The Cult of the Amateur bekritiseert Andrew Keen dan weer de culturele impact van het internet. Vooral de zogenaamde user-generated content, de bijdragen van gebruikers op sites als Wikipedia, Amazon en recensiesites, zijn de auteur een doorn in het oog. Tegenwoordig kan iedereen immers eender wat beweren, en naar de identiteit, legitimiteit en (goede of slechte) bedoelingen van de bron hebben we het raden. Nostalgie naar vervlogen tijden waarin échte experts nog autoriteit hadden, is nooit veraf. Academisch gezwets, zegt u ? Ondertussen staan scholen onder druk om jongeren te wapenen tegen desinformatie en misbruik op het internet, laten Mont Blanc, Parker en Waterman weten dat de verkoop van vulpennen in de lift zit, en belanden steeds meer blogs en profielpagina's in de cybervuilnisbak. Fora als ifuckinghatemyspace.com verzamelen de grieven van de dissociative technies. Zo noemt The Future Laboratory de gedesillusioneerde internetpioniers die sites als secondlife.com en facebook.com groot maakten, maar nu als eersten revolteren tegen de beperkingen en de commercialisering van sociale netwerksites. Al is een beetje realisme wel gepast. Wie kan bijvoorbeeld nog zonder e-mail ? Ook luchtvaartmaatschappijen hoeven trouwens niet te wanhopen : verre bestem- mingen als IJsland en Afrika wordt een gouden jaar voorspeld. Door Wim Denolf