Klaterend water en hete dampen die het lichaam strelen, ontspannende crèmes met de geur van lavendel of rozemarijn, opwekkende gamma’s op basis van algen uit de Middellandse Zee. Kuren kan nu ook zonder de badkamer te verlaten.

S pa is de afkorting van het Latijnse Sanitas per aqua: gezondheid door water. Chinezen, Grieken en Romeinen verjoegen vermoeidheid en blessures al duizenden jaren geleden met warme baden. De Grieken waren ook de eersten om de link te leggen tussen het fysieke en mentale welzijn. Dit verband is nog steeds de essentie van het hedendaagse spa-concept, dat toch een verwenningsaspect inhoudt, in tegenstelling tot het meer medische kuuroord, waar voornamelijk huidproblemen en andere kwalen worden behandeld.

Tijd nemen voor jezelf is een luxe geworden in dit jachtige leven. Misschien kun je geen dag of weekend uittrekken om te kuren, maar enkele uren alleen in de badkamer moet lukken. Met de deur op slot en stoorzenders als rinkelende gsm’s en drukke kinderen buiten gehoorsafstand. Sfeer schep je met gedempt licht, een geurkaars, rustgevende muziek op de achtergrond en – waarom niet? – een glaasje wijn of champagne.

Enkele merken verkopen een echte spa-lijn, die ook in schoonheidsinstituten gebruikt wordt. De Body Line Thermal van Babor bijvoorbeeld heeft behalve de klassiekers als een douchegel (495 fr.), deodorant (395 fr.) en bodylotion (540 fr.) ook nog een crèmepeeling (540 fr.) en een revitaliserende lichaamscrème met vitamines, thermaal water en algenextracten (200 ml: 1290 fr.). Phytomer is ook een salonmerk dat einde mei het ontspannende Aspara-gamma lanceert. Cistus-, lavendel- en helichrysumextracten vormen de basis. Deze planten groeien allemaal aan de Corsicaanse kust en zijn doordrenkt van oligo-elementen uit de zee en de energie van de zon. Bij het aanbrengen van deze crèmes zouden endorfines vrijkomen: chemische stoffen die een gevoel van plezier oproepen wanneer we bijvoorbeeld iets lekkers ruiken, gemasseerd worden of chocolade eten. Niets werd aan het toeval overgelaten: frisse, smeuïge texturen in lavendelblauw met een zalig parfum van rozemarijn, bergamot en alsem. Allemaal zeer rustgevend, uiteraard. De ontspannende badkristallen (pot 300 gr: 925 fr.) en de massagecrèmes voor gelaat en hals (50 ml: 1355 fr.) en het lichaam (250 ml: 1200 fr.) zijn de bijzonderste referenties.

Ook bij Aveda kun je de producten kopen waarmee gewerkt wordt in de spa’s, zoals de kalmerende of tonifiërende body cleanser (250 ml: 575 fr.), de smoothing body polisher-lichaamsscrub (225 ml: 1085 fr.) en het soothing aqua therapy-badzout (454 gr: 1535 fr.). Een jaar nadat Helena Rubinstein haar prestigieuze Beauty Gallery in New York opende, commercialiseerde het merk de professionele Art of Spa-producten op grote schaal: voor de befaamde sugar scrub hoef je niet langer naar New York, die kun je nu ook in je eigen badkamer uitproberen.

In een interview met een Amerikaans vakblad vertelt Sandy Cataldo, senior vice president marketing van Estée Lauder, dat de spa-business stevig doorgroeit: “In de Verenigde Staten kende deze categorie een groei van 152 procent tussen ’97 en ’99.” Lauder was er hier met Body Spa begin jaren tachtig al zeer snel bij. Iets te vroeg, maar Body Power was twee jaar geleden wel mooi op tijd. In de Verenigde Staten lanceerde het merk onlangs Private Spa Collection: acht lichaamsproducten met een groene verpakking voor de opwekkende lijn en een blauwe voor de ontspannende. Het gamma wordt gebruikt in de Lauder-spa’s, waar men er twee nieuwe behandelingen bij uitdokterde.

Er zijn ook meer thalasso-gerichte gamma’s, zoals OrlanesB21 Thalassotherapy, BiothermsAquathermale en Océathalassa van Daniel Jouvance. Zij werken met zeewater en bieden producten op basis van algen of andere marine-elementen. Daniel Jouvance ontwierp de Aqua-Energizer (2270 fr.), die je op elke douchekop kunt bevestigen. Met een speciale douchepastille (7 stuks: 525 fr.) verandert hij de waterstraal in een zilte zeenevel.

Het wellness-concept, dat aromacologie en kleurenleer combineert, is nog populairder. Blauw, paars en roze zijn de kleuren van ontspannende gamma’s zoals Aquarelax van Biotherm, Aromacalm van Lancôme, de roze Soothing-producten van Clinique en de lavendelgeuren van Yardley en Coty’s The Healing Garden. Groen illustreert het verfrissende van Aromatonic van Lancôme, de tonifiërende reeks van Clinique en verscheidene gamma’s op basis van groene thee ( Elizabeth Arden, The Healing Garden). Geel en oranje suggereren energie en levensvreugde in Helena Rubinsteins Art of Spa Energizing Power, Eau Vitaminée van Biotherm, Aromafit van Lancôme.

Sofie Albrecht / Foto’s Diane Hendrikx

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content