Men kan niet zeggen dat Honda zich ooit als off road- specialist heeft opgeworpen, wel haakten de Japanners snel in op de SUV-mode ( Sport Utility Vehicle, zeg maar: soft 4x4) toen ze vijf jaar geleden de CR-V op de markt brachten, met redelijk succes overigens. Met de tweede generatie willen ze nog beter doen en daarom werd de CR-V grondig aangepakt. Op een nieuw platform, maar met vrijwel dezelfde buitenafmetingen (één centimeter langere wielbasis, vier centimeter meer buitenlengte) bouwde Honda een auto die onderhuids indringend is veranderd én geïnspireerd op de Civic. Zo werd de ophanging compacter, zonder dat het comfort daaronder hoeft te lijden.
...

Men kan niet zeggen dat Honda zich ooit als off road- specialist heeft opgeworpen, wel haakten de Japanners snel in op de SUV-mode ( Sport Utility Vehicle, zeg maar: soft 4x4) toen ze vijf jaar geleden de CR-V op de markt brachten, met redelijk succes overigens. Met de tweede generatie willen ze nog beter doen en daarom werd de CR-V grondig aangepakt. Op een nieuw platform, maar met vrijwel dezelfde buitenafmetingen (één centimeter langere wielbasis, vier centimeter meer buitenlengte) bouwde Honda een auto die onderhuids indringend is veranderd én geïnspireerd op de Civic. Zo werd de ophanging compacter, zonder dat het comfort daaronder hoeft te lijden. Achter het stuur zit men hoog en veilig, zoals het hoort. De stoelen kregen een betere steun mee, de rijhouding is prima aan te passen en de handrem kreeg een originele plaats op het dashboard waar hij eruitziet als een steunhandgreep. Het stuur is alleen in de hoogte verstelbaar.Onder de kap zit een nieuwe tweeliter, die een beroep doet op de i-VTEC-technologie (die afkorting staat voor intelligente aanpak van de variabele kleppentiming, aangepast aan de motorbelasting). In mensentaal: een verbranding die over een zo groot mogelijk toerental zo efficiënt mogelijk verloopt. Geholpen door een inlaatcollecor met variabele lengte moet dat tot een lager verbruik, een betere trekkracht en een properder uitlaat leiden. In ons geval is dat mechaniek gekoppeld aan een viertrapsautomaat, een geheel dat heel aardig bruikbaar blijkt. Bovendien doet de motor zeer geruisloos zijn werk en valt hij bovendien nog redelijk zuinig uit. Wie een beetje uitkijkt, blijft in de buurt van de 10,5 liter/100 km en dat is behoorlijk voor een auto die zijn profiel wat tegen heeft, iets zwaarder is dan zijn voorganger, een automaat meevoert en op vier wielen wordt aangedreven. Voor de kenners voegen we daar graag aan toe dat de vierwielaandrijving permanent is, maar de achteras schiet pas te hulp als de voorwielen gaan doorspinnen.Op de weg gedraagt de CR-V zich verrassend goed en dat is even wennen voor zo'n hoogzitter. Want de CR-V mag er dan als een terreinwagen uitzien, heel veel elementen wijzen erop dat hij eigenlijk voor de weg is ontwikkeld en afgesteld. De cliëntèle aast immers niet op huzarenstukjes door moeras en heide, maar wil een praktische 4x4 waarmee hooguit eens een zandweg wordt ingeslagen. De ontwerpers hebben dat perfect begrepen en bogen zich met verve over de functionaliteit.SUV-rijders gaan ervan uit dat hun wagen niet alleen voor personenvervoer wordt gebruikt, maar ook een beetje moeten beantwoorden aan andere behoeften. Met de achterbank die over zeventien centimeter verschoven kan worden, speelt Honda prima op die wensen in: de CR-V kan naar believen aangepast worden voor extra beenruimte achterin, of voor extra laadruimte. De achterbank is ook asymmetrisch neerklapbaar. In zijn geheel teruggeklapt zorgt hij voor een lange, platte laadvloer en een laadvolume van 948 liter. Daarnaast zijn er veel opbergvakken, handig is ook dat de laaddrempel met twaalf centimeter werd verlaagd. Zoals bij moderne SUV's wel vaker het geval is, kan de ruit van de achterdeur apart open, zodat lange voorwerpen toch mee kunnen.Over de prijzen kunnen we kort zijn: de Honda CR-V valt wat duurder uit dan de Toyota RAV4-serie en de Nissan X-Trail, maar biedt zowel wat comfort als wat functionaliteit en rijgenot betreft behoorlijk veel voor zijn basisprijs van 22.570 euro. Met de automaat erbij komt hij net boven de psychologische drempel van 25.000 euro uit. HONDA CR-V praktischMOTOR: voorin gemonteerde viercilinder benzinemotor met een cilinderinhoud van 1998 cmü, die via een viertrapsautomaat permanent de vier wielen aandrijft.POTENTIEEL: maximaal vermogen van 150 pk/110 kW bij 6500 toeren/minuut en max. koppel van 192 Nm bij 4000 toeren/minuut.AFMETINGEN: 456 cm (l), 178 cm (b), 171 cm (h), 263 cm (wielbasis).KOFFERVOLUME: 527 liter.VERBRUIK IN LITER/100 KM: 11,7 (stad), 7,7 (buiten stad), 9,1 (mix).CO2-UITSTOOT: 216 gr/km.PRIJS, INCLUSIEF BTW: 25.470 euro, vermeerderd met 867,63 euro BIV.JAARLIJKSE AUTOBELASTING: 210,54 euro.ANDERE VERSIES: 2.0 liter manueel (22.570 euro). PIERRE DARGE