PIERRE DARGE

Men kan niet zeggen dat de MPV, die Mazda drie jaar geleden in ons land lanceerde, een groot succes is geworden. Het leek meer op een haastige oefening om erbij te horen en bovendien was er geen dieselmotor beschikbaar. Daaraan is nu verholpen en in één moeite is een grondige facelift doorgevoerd. Tegelijkertijd stelt de fabrikant een nieuwe 2.3 liter benzineversie voor die 141 pk levert, in plaats van 120 pk zoals bij de vorige 2-literversie. Toch gaat bijna alle aandacht naar de nieuwe 2-literturbodiesel, het werkstuk van Yasuyuki Terasawa, de senior research engineer. Die pakt uit met een geavanceerde krachtbron, voorzien van een common rail van de tweede generatie. Niet alleen voerde hij de inspuitdruk op naar 1800 bar, maar door die hoge druk ontstaat een fijnere verstuiving die injecties van amper 1 mmü brandstof mogelijk maakt. Het resultaat van zoveel verfijning: de ‘normale’ injectie wordt nu voorafgegaan door een piloot- en gevolgd door een post-injectie . In sommige gevallen zorgen tot vijf brandstofinjecties voor één verbranding.

Samen met de hertekende zuigers levert die technologie een verticale wenteling van het mengsel op en een betere verbranding – het uiteindelijke streefdoel van elke motorenbouwer. Het resultaat maakt indruk: de geluidsoverlast (ook bij koude start) is drastisch teruggedrongen, terwijl de prestaties hoger scoren en de uitstoot properder blijft. Van het maximale motorkoppel van 310 Nm blijft tussen 1750 en 3500 toeren zo’n 90 procent beschikbaar. In gewone mensentaal betekent zulks dat de Mazda bijzonder vlot optrekt, tot 150 km/uur. Die bijzondere trekkracht voltrekt zich zonder geluidsoverlast of dramatische gevolgen voor het verbruik. Op papier verbruikt de MPV gemiddeld 7,1 liter per 100 km, en dat voor een auto die toch meer dan 1,8 ton weegt. Vanwege zijn uitzonderlijke kwaliteiten komt dezelfde motor na de zomer ook onder de kap van de nieuwe, fraai gelijnde 6-serie.

Uiterlijk onderging de 4,77 meter lange MPV slechts discrete wijzigingen, waardoor het wat oubollige profiel bewaard blijft. Dankzij de wielbasis van 2,84 meter is er binnenin plaats voor zeven stoelen en ruimte voor iedereen, ook op de derde rij. Instappen naar die derde rij is wat eenvoudiger gemaakt en alle stoelen kunnen zowel dichtgeklapt als verwijderd worden, maar niet verschoven. Als alleen de voorste stoelen op hun plaats blijven, komt een volume van liefst 2500 liter vrij. Veel opbergvakken, bekerhouders voor elke passagier en zes sjorhaken in de koffer onderstrepen het functionele karakter van de herdachte MPV, die bovendien twee makkelijk te bedienen laterale schuifdeuren meekrijgt.

Kortom, de praktische monovolume krijgt zowel op het gebied van het rijgenot, het verbruik als de functionaliteit een opwaardering. Compact is hij evenwel niet en daar getuigt ook de prijs van.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content