Crèmes met fruitzuren kunnen onze huid in enkele weken tijd stevig oppeppen. Voor wie het sneller moet gaan, is er de nieuwe generatie “snel mooi”-serums. Allemaal goed voor een stralende teint.

LINDA RAATS

Na de vermoeiende feestdagen kan onze huid wel een oppepper gebruiken. Om snel stralend voor de dag te komen, zijn de nieuwste schoonheidsprodukten met fruitzuren onovertroffen. Sinds Avon, Estée Lauder, Clinique en La Prairie vorig jaar met fruitzuren of AHA’s uitpakten, hebben al dertig merken het toveringrediënt in hun formules opgenomen. AHA’s vindt men nu in de verschillende distributiekanalen : in de parfumerie, de apoteek, schoonheidssalons en supermarkten.

In het spoor van Fruition, Turnaround Cream en Age Management werden de formules van een 15-tal AHA-verzorgingsprodukten ondertussen aangepast, om het risico op irritaties te verminderen. Want dat fruitzuren ongewenste bijwerkingen kunnen hebben, is een feit.

Met één, vier, acht of tien procent zuivere fruitzuren of gedeeltelijk geneutralizeerde fruitzuren in de formules, streeft elk merk naar een maximale werkzaamheid met een minimum aan irritaties.

Voor een goede exfoliatie, moeten de fruitzuren in een zure basis geïnkorporeerd worden, dus met een percentage niet-geneutralizeerde zuren. Want de zuurtegraad heeft een direkt verband met de irritatie, maar ook met de exfoliërende eigenschappen van het produkt in kwestie. De niet-geneutralizeerde zuren zijn interessant in drie koncentraties. Minder dan één procent voor een reinigende en hydraterende werking en een oppervlakkige peeling, kortom voor een stralende huid. Een koncentratie van twee procent geeft een zachte, maar duidelijke exfoliatie en bij een koncentratie van meer dan twee procent werken de fruitzuren in op het verouderen van de huid, omdat ze de celdeling aktiveren.

Wanneer de zuren volledig geneutralizeerd worden, heeft het produkt in kwestie een neutrale zuurtegraad en is er geen sprake van een echte exfoliatie. Wat sommige merken mogen beweren over de koncentratie fruitzuren in hun produkten, als het geneutralizeerde fruitzuren zijn, gaat de exfoliërende werking verloren.

Voor de cosmeticafabrikanten is het nu belangrijk ervoor te zorgen dat de fruitzuren, die in water oplosbaar zijn, een impakt krijgen op vetten, een conditio sine qua non opdat ze in de hoornlaag zouden kunnen doordringen, in plaats van aan het huidoppervlak te blijven. Zowel Vichy (met Novactia) als Clarins (met Bio-Ecolia) hebben daar al werk van gemaakt. En Clinique zal in het voorjaar uitpakken met een Turneround-versie voor een droge huid. Arden brengt met Alpha-Ceramides een kuur van fruitzuren in verschillende koncentraties (van 3 tot 7,5 procent) om de huid aan de steeds hogere koncentraties te laten wennen en de risico’s op irritatie te beperken.

Toch zijn niet alle merken gewonnen voor fruitzuren. Shiseido, Kanebo en Christian Dior reageren terughoudend en ook Lancôme blijft voorzichtig.

Meestal volstaat een normale dagelijkse huidverzorging om goed voor de dag te komen. Maar wie er voor een belangrijke afspraak of een feestje extra goed wil uitzien, kan een maand op voorhand met een fruitzuurcrème beginnnen. De huid heeft immers 28 dagen nodig om zich volledig te vernieuwen. Daarom moeten schoonheidskuren zeker drie weken worden volgehouden.

Dat geldt onder meer voor Lift Serum Extrême van Chanel (2725 fr.) dat in 20 dagen de huid op spectaculaire manier van rimpels verlost (vooral droogterimpels). Dit serum dankt z’n liftend effekt aan de hoge koncentratie werkzame stoffen met een rimpelvullend en verstevigende invloed op de huid. Ook Firmness Serum van Helena Rubinstein (2895 fr.) is een kuur van 4 weken. Extrakten van hamamelis zorgen hier voor een liftend effekt. Intenserum van Guerlain (4290 fr.) bezorgt de vermoeide huid in 10 dagen meer tonus.

Voor wie minder tijd heeft, zijn er de snel-mooi-ampullen en de pepcrèmes met lifting effekt. Dit soort produkten gaf tot voor enkele jaren alleen een spaneffekt op de huid. Vooral een droge huid voelde daarna gegarandeerd trekkerig en onkomfortabel aan. Daar is verandering in gekomen : de “snel mooi en stralend”-produkten bevatten nu ook huidverzorgende bestanddelen. Een onmiddellijk resultaat wordt gekombineerd met een langdurige werking. Schoolvoorbeeld is de nieuwe Eclat Parfait van Christian Dior (995 fr.). Dit produkt dankt net als de andere pepprodukten trouwens de onmiddellijk opspannende werking aan eiwitten of suikers met een filmogeen effekt. Ze leggen een “sluier” op de huid waardoor de huid verstrakt. Tegelijkertijd worden ook hyaluronzuur, andere vochtinbrengende stoffen en parelmoerpoeders (die het licht op een diffuse manier weerkaatsen) in de formules verwerkt.

Bio-Effet van Biotherm (355 fr. voor 2 ampullen) bevat biologische extrakten en een aftreksel van plantaardige origine. Synergie Lift Anti-Rides (269 fr.) is een nieuwkomer in de supermarkt. Natuurlijke wassen en hydraterende bestanddelen geven aan de oppervlakte een lifting effekt, AHA’s en ceramiden van zonnebloemzaadjes herstellen in de diepte en een zonnefilter beschermt de huid.

Ampullen en snel-mooi-serums worden op een gereinigde huid aangebracht, op het gezicht en de hals, maar beter niet rond de ogen. Wanneer het produkt opgedroogd is, wordt de foundation aangebracht zodat de ampul ook dienst doet als make-up-basis.

Naast fruitzuurcrèmes, ampullen en serums kunnen hydraterende maskers elk cosmeticamerk heeft ze eveneens wonderen doen. Vooral bij droogterimpels, want daar verdwijnen veel lijntjes en plooien na een goede hydratatie. De maskers werken beter wanneer u ze aanbrengt terwijl u een bad neemt.

En tenslotte : wie geen crème of ampul bij de hand heeft en er toch stralend moet uitzien, wrijft het best ijsblokjes over het gezicht. De haarvaatjes trekken mooi dicht en de teint wordt egaal rozig.

Om een vermoeide huid op te peppen, zijn schoonheidsprodukten met fruitzuren onovertroffen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content