De tweede generatie van de Audi Allroad is een forse en toch elegante verschijning. Op de markt valt hij eigenlijk alleen te vergelijken met de Volvo XC70. Hij werd 12 cm langer dan zijn voorganger, maar zijn reputatie van break voor alle werk die zich ook op alle terreinen in zijn sas voelt, krijgt toch een kleine deuk : de maximale bodemvrijheid werd van 21 teruggebracht naar 18,5 cm. Eigenlijk zien we niet goed in waarom. Leuk is dan weer dat de standaard geleverde luchtvering nu vijf instellingsniveaus meekrijgt. De klant voor zo'n forse 4x4 break heeft de keuze tussen twee V6-turbodiesels en twee benzinemotoren, van resp...

De tweede generatie van de Audi Allroad is een forse en toch elegante verschijning. Op de markt valt hij eigenlijk alleen te vergelijken met de Volvo XC70. Hij werd 12 cm langer dan zijn voorganger, maar zijn reputatie van break voor alle werk die zich ook op alle terreinen in zijn sas voelt, krijgt toch een kleine deuk : de maximale bodemvrijheid werd van 21 teruggebracht naar 18,5 cm. Eigenlijk zien we niet goed in waarom. Leuk is dan weer dat de standaard geleverde luchtvering nu vijf instellingsniveaus meekrijgt. De klant voor zo'n forse 4x4 break heeft de keuze tussen twee V6-turbodiesels en twee benzinemotoren, van respectievelijk 3.2 en 4.2 liter. Die laatste is zelfs een heuse V8. Zelf reden we de versie met 3.2-benzinemotor met directe inspuiting, gecombineerd met een uitstekende zestraps tiptronicautomaat. Een bijzonder aangename cocktail die aan de pomp echter opdraait voor zijn pittige prestaties : de nieuweling met 255 pk en 330 Nm, en een topsnelheid van 240 km/uur heeft in het beste geval nog altijd 12 liter/100 km nodig. Centraal staat de permanente quattro-vierwielaandrijving met Torsen-middendifferentieel, waarbij in doorsnee omstandigheden het koppel gelijk wordt verdeeld over voor- en achteras. In extreme gevallen kan dat 75-25 procent worden. Dat is in elk geval genoeg om vlot door het veld te komen. Het rijcomfort doet zeker zijn voordeel met de luchtophanging. Toch kunnen we ons niet van de indruk ontdoen dat de ontwerpers van Audi de Allroad meer voor het gebruik op de weg hebben ingesteld. Daar valt de zeer goede geluidsisolatie op, de perfecte airco met twee werkingszones en de zeer hoge afwerkingskwaliteit. Al overviel ons onderweg wel de vraag waarom een klant de Allroad zou verkiezen boven de gewone A6 Avant break, die toch een slok goedkoper is. Maar eerlijk is eerlijk : de bodemvrijheid daarvan bedraagt 'maar' 12 cm. Opmerkelijk is de royale binnenruimte, die evenwel beperkt blijft tot vier personen. Ook het laadvolume klom van 455 tot 565 liter, en dat kan door het neerklappen van de achterstoelen uitbreiden tot 1660 liter. Standaard is de Allroad uitgerust met aardig wat veiligheidscomponenten, maar toch staan er nog veel opties op de lijst. Zo wordt de Allroad uitgerust met kofferrails, maar de diverse modules zijn dan weer opties. Voor pakweg 50.000 euro toch een beetje minnetjes. En nu we het toch over centen hebben, zijn we wat benieuwd naar de turbodiesels die op eenzelfde prijsniveau staan en zoveel zuiniger zijn. Motor : V6-benzinemotor met een slagvolume van 3123 cm3, die via een Tiptronic-zestrapsautomaat permanent de vier wielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 255 pk / 188 kW bij 6500 toeren/minuut en maximaal koppel van 330 Nm bij 3250 toeren/minuut. Afmetingen : 493,4 cm (l), 186,2 cm (br), 151,9 cm (h) en 283,3 cm (wielbasis). Koffervolume :565-1660 liter. Verbruik in liter/100 km : 15,8 (stad), 8,2 (buiten stad), 11 (mix). C02-uitstoot : 264 gr/km. Prijs inclusief btw : 52.220 euro, vermeerderd met 4957 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 844,80 euro. Andere versies : 4.2 (69.130 euro), 2.7 TDI (49.900 euro), 3.0 TDI (50.680 euro). Door Pierre Darge