De Peugeot 407 Coupé is een bijzonder fraai gelijnde auto, daar kan weinig twijfel over bestaan. Hij mag dan wel de wielbasis van de berline overnemen, de overhangen voor en achter zijn een flink stuk gegroeid, waardoor manoeuvreren en parkeren wat moeilijker wordt. De auto is ook een stuk lager en breder geworden, wat het sportieve karakter extra benadrukt. Onder de lange kap is er keuze tussen twee V6-motoren, een 3.0 benzine en de 2.7 HDi die gezamenlijk door PSA en Ford is ontwikkeld en bijvoorbeeld ook in de Jaguar XJ te vinden is. Wij kiezen voor deze zelfontbrander, gekoppeld aan een...

De Peugeot 407 Coupé is een bijzonder fraai gelijnde auto, daar kan weinig twijfel over bestaan. Hij mag dan wel de wielbasis van de berline overnemen, de overhangen voor en achter zijn een flink stuk gegroeid, waardoor manoeuvreren en parkeren wat moeilijker wordt. De auto is ook een stuk lager en breder geworden, wat het sportieve karakter extra benadrukt. Onder de lange kap is er keuze tussen twee V6-motoren, een 3.0 benzine en de 2.7 HDi die gezamenlijk door PSA en Ford is ontwikkeld en bijvoorbeeld ook in de Jaguar XJ te vinden is. Wij kiezen voor deze zelfontbrander, gekoppeld aan een zestrapsautomaat met toetsfunctie en twee programma's (gewoon en sportief). Die combinatie voldoet, ondanks het gewicht van de coupé, behoorlijk goed aan de verwachtingen. Met een hoog koppel dat al vanaf 1900 toeren volledig ter beschikking staat, gaat de auto gezwind en zeer geruisloos met de beste mee. Opvallend is ook het nauwkeurige en efficiënte weggedrag op een bochtig parcours - een gevolg van de wat stuggere ophanging, het verlaagde zwaartepunt, het bredere spoor en het Pirelli P Zero schoeisel. Anderzijds voelen kleine oneffenheden bij een lage snelheid nogal hard aan (zoals riooldeksels in de stad). Achter het stuur ontdekt de rijder een standaard leren interieur, ruim plaats voorin en goed steunende stoelen die elektrisch verstelbaar zijn. Achterin staan de stoelen opvallend veel naar achteren gekanteld, er is wel plaats voor de knieën, maar niet echt voor de voeten. Het instappen gaat redelijk vlot, geholpen door het elektrische schuifmechanisme met geheugen van de voorstoelen. De zeer brede en zware portieren moeten wel keer op keer hard aangetrokken worden voor ze goed sluiten. De bagagekoffer is ruim, maar niet zeer toegankelijk : de koffers moeten hoog worden opgetild en het bovenste deel van het kofferdeksel is erg kort. Niet ideaal om grotere voorwerpen op hun plaats te leggen. Over het verbruik zijn we wel tevreden. Op een gevarieerd parcours en met een gezwind tempo schommelt dat net boven 9,1 liter/100 km. Wie veel op snelweg rijdt, houdt zijn gemiddelde moeiteloos onder de 7 liter/100 km. Voor de 407 coupé vraagt Peugeot 40.300 euro. Of die zeer aanvaardbare prijs, gecombineerd met de rijkwaliteiten, toch voldoende scherp is om de Duitse concurrentie het vuur aan de schenen te leggen, blijft een open vraag.Motor : turbodiesel met zes cilinders, een slagvolume van 2720 cm3, die via een zestrapsautomaat met toetsfunctie de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 204 pk/150 kW bij 4000 toeren/minuut en maximaal koppel van 440 Nm bij 1900 toeren/minuut. Afmetingen : 481,5 cm (l), 186,8 cm (br), 139,9 cm (h) en 272,5 cm (wielbasis). Koffervolume : 400-466 liter. Verbruik in liter/100 km : 11,9 (stad), 6,5 (buiten stad), 8,5 (mix). C02-emissie : 226 gr/km. Prijs, inclusief btw : 40.300 euro, vermeerderd met 2478 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 969,86 euro. Andere versies : 3.0 benzine (38.800 euro).Pierre Darge