Deze week rijden we op het grand-prixcircuit van de Nürburgring met de Audi R8 en stellen gelijk onze rijvaardigheid op punt.

Er wordt overeengekomen dat we snel de basis doornemen, inclusief de zithouding, en dan enkele bochten inoefenen om de ideale lijn te vinden om zo snel en veilig mogelijk rond het circuit te komen. Dat kan alleen door gebruik te maken van de volledige breedte van de weg en ook dat is weer even wennen. Minstens zo belangrijk is het soepel insturen en gepast schakelen, in dit geval via de peddels achter het stuur.

We rijden per vier achter de instructeur aan, die via een radioverbinding zijn commentaar op ons loslaat. Waarbij we elk om beurt in zijn zog evolueren en genieten van de vlekkeloze, soepele lijn die hij volgt. Hij remt ook vroeger en progressiever, waardoor de auto nooit gedestabiliseerd raakt voor het ingaan van de bocht. We gaan elk vier keer door elke bocht en proberen dat zo soepel mogelijk te doen tot de instructeur het hele manoeuvre als ‘esthetisch’ omschrijft, en dat brengt ons weer bij de essentie van het autorijden. Goede chauffeurs beogen altijd een vloeiende beweging, of dat nu het stuur of het gas betreft, en gaan dan zwierig en soepel door de bochten. Schuiven is altijd een teken van zelfoverschatting én betekent tijdverlies. Leuk om zien maar niet efficiënt.

De Audi R8 is een handgemaakte tweezitter met een forse V8-motor, verpakt in een aluminium spaceframe dat extra verstevigd werd met magnesiumonderdelen en omwille van de gewichtsbesparing hier en daar afgewerkt is met plastic. De hardrijder haalt 301 km/uur, zijn motor werd centraal achterin ingebouwd, en dat is een zeer evenwichtig uitgangspunt. De vierwielaandrijving, die maximaal 35 procent van de krachten naar de voorwielen stuurt, zorgt voor extra efficiëntie.

Het gedrag van deze Audi is absoluut voorspelbaar voor wie even te hard gaat, en dat doen we allemaal wel een keertje. Dan schuift de wagen gewoon lateraal weg en moeten we ons enthousiasme (vloekend) wat intomen door gas terug te nemen en bij te sturen.

Op zo’n racecircuit is het na een tijd moeilijk inschatten hoe goed de wagen wel is. We gaan steeds harder en draaien almaar betere ideale lijnen zolang de concentratie optimaal blijft. De R8 is bloedsnel en heeft bijvoorbeeld minder dan vijftien seconden nodig om de 200 km/uur te halen. En op één plaats halen we bij elke ronde die snelheid om dan snel in de remmen te duiken voor de chicane. Daarna hebben we een fractie van een seconde over om op de verbruiksmeter te letten, die op 30,1 liter/100 km staat (maar we gaan dan ook loeihard, zoals ze boven de Moerdijk zeggen). Volgens de boekjes is dat in de dagelijkse realiteit maar half zoveel.

Als we even langs de kant staan voor koffie, valt op hoe prachtig het motorlawaai wel is. In de auto valt daar veel minder van te merken en dat is echt jammer, want de ruiten mogen niet open tijdens de snelle rondjes, en de helmen moeten op. Graag hadden we ook een wat directer stuur, want als het echt snel gaat, moet er ook snel gestuurd worden. Razend enthou-siast waren we dan weer over de remmen, die ongelooflijk hard bijten.

Aan het eind van de dag zien we Audi’s krachtpatser als een concurrent voor de Porsche 911, die iets goedkoper is (93.049 euro) maar ook iets minder snel en vooral wat minder gulzig (11,5 liter tegenover 14,6 liter voor de Audi). De R8 bekoort omwille van zijn comfort, blijft erg voorspelbaar in zijn grensbereik – dank je ESP – en beschikt zelfs over een aanvaardbaar koffervolume.

Audi R8

Motor : centraal ingebouwde V8-benzinemotor met een slagvolume van 4163 cm3 die permanent de vier wielen aandrijft.

Potentieel : maximumvermogen van 420 pk/309 kW bij 7800 toeren/minuut en maximaal koppel van 430 Nm tussen 4500 en 6000 toeren.

Afmetingen : 443,1 cm (l), 190,4 cm (br), 125,2 cm (h) en 265,0 cm (wielbasis).

Koffervolume : 190 liter, verdeeld over voor en achter.

Verbruik in liter/100 km : 20,8 (stad), 9,5 (buiten stad), 14,6 (mix).

CO2-uitstoot : niet vermeld.

Prijs, inclusief btw : 107.400 euro, plus 4957 euro BIV.

Jaarlijkse autobelasting : 1772,10 euro.

Door Pierre Darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content