225 g rood fruit uit de diepvries
...

225 g rood fruit uit de diepvries 1 blik lychees, uitgelekt 2 el rozengelei of -confit 150 g zijden tofoe 2 dl sojamelk met vanillesmaak 4 kleine plukjes basilicum, voor de afwerking Mix alle ingrediënten in de blender tot een smeuïge massa. Zeef indien gewenst en giet in gekoelde hoge glazen. Werk af met een plukje basilicum en serveer meteen.Hoewel smoothies nu hoogdagen beleven, hebben ze al een hele voorgeschiedenis. Ze vinden hun oorsprong in de Verenigde Staten : daar werden in de jaren 1930 de eerste gepureerde vruchtendrankjes geserveerd in natuurwinkels aan de Westkust. Inspiratie hiervoor werd gezocht en gevonden in verkoelende drankjes uit tropische landen. Zo is de Indiase yoghurtdrank mango lassi in feite een smoothie, want hij bevat mango, yoghurt en water. Met de uitvinding van de blender een decennium later nam het smoothiefenomeen pas echt een vlucht. Bij de eerste Waringblenders zat een boekje met recepten voor 'banana smoothie' en 'pineapple smoothie'. Toch duurde het nog tot de jaren zestig vooraleer smoothies op grote schaal verkocht werden in natuurwinkels en vegetarische eethuizen. Het concept, een gezond drankje op basis van fruit, sojamelk, zijden tofoe en andere 'gezonde' ingrediënten, sprak vooral de hippies van de Westkust aan. In de jaren tachtig schoten de smoothiebars als paddenstoelen uit de grond, gestimuleerd door een groeiende interesse in fitness en in een gezondere levensstijl. Smoothies waren niet langer het exclusieve domein van macrobioten, veganisten en adepten van natuurlijke voeding, iedereen geraakte verslingerd aan de smeuïge vruchten-drankjes. Tegenwoordig dekt het woord 'smoothie' een hele lading : van de oorspronkelijke gezonde drankjes op basis van fruit, vruchtensap en ijsblokjes tot romige shakes waaraan ook yoghurt, zoetstoffen (zoals honing of chocolade) en zelfs roomijs worden toegevoegd. De lijn tussen smooth-ies en milkshakes is soms erg vaag. Om smoothies te maken, is alleen een blender nodig om op enkele seconden tijd de ingrediënten tot een smeuïg drankje te verwerken. De basis is altijd vers, rauw fruit (of groenten). Dat bepaalt de smaak en kleur van het eindresultaat. Het fruit wordt geschild, ontpit en versneden. Gebruikt men vruchten met een moeilijk verteerbare schil, talloze kleine pitjes of vezelig vruchtvlees, dan kan men de smoothie voor het inschenken even door een zeef gieten. Rode vruchten, ananas, mango, passievruchten... Ze zijn stuk voor stuk heerlijk als ingrediënt maar een smoothie zou geen smoothie zijn als je voortdurend op kleine harde brokjes moest knabbelen. Ook groenten (en groentesap) zijn heerlijk : avocado, tomaat, komkommer, rode biet, wortel... Ze voegen een hartige toets toe, die in veel gevallen uitstekend combineert met de zoete smaak van fruit. Probeer eens de combinatie tomaat, mango en gember of komkommer, meloen en munt. Om de juiste consistentie te bereiken, moet een evenwicht gevonden worden tussen de vloeistoffen en bindende ingrediënten. Vloeistoffen zorgen ervoor dat de ingrediënten mooi geamalgameerd worden, terwijl bindmiddelen een smeuïg en romig eindresultaat geven. Water is de meest voor de hand liggende keuze om een smoothie aan te lengen, maar ook de saaiste. Boeiender zijn melk of veganistische opties zoals soja-, rijst- en kokosmelk. Vruchten- of groentesap kan uiteraard ook. En waarom niet eens koffie of thee proberen ? Het enige wat in een smoothie niet thuishoort, is alcohol. Zijn naam heeft het drankje te danken aan zijn typisch smeuïge textuur. Dat effect bereikt men door toevoeging van zuivelproducten (yoghurt, plattekaas, room) of bepaalde vruchten en groenten zoals banaan, avocado, mango enz. Voor de veganisten zijn tofoe, noten en granen (zoals havervlokken) goede vervangers voor zuivel. IJsblokjes zijn ideaal om smoothies te binden en tegelijk fris te houden, maar let op : smeltend ijs kan de drank doen schiften. Het gebruik van diepgevroren fruit is een uitstekend alternatief voor wie zijn smooth-ie graag ijskoud en extra smeuïg heeft. Snij fruit vooraf in stukken, vries deze in en mix ze vlak voor het serveren tot een smeuïge brij. Ideaal als ontbijt op snikhete zomer-dagen. Vergeet ook het allerbelangrijkste niet : een smoothie moet lekker smaken. Bij het bereiden ervan kan men zijn creativiteit de vrije loop laten Maak daarbij gebruik van bijkomende ingrediënten zoals verse kruiden en specerijen, bloemenwaters, honing, siropen ( maple syrup, agave), notenpasta's, choco, confituur, citrusschil, thee, koffie enz. Let er wel op dat de smaken goed in evenwicht zijn : de perfecte smoothie is romig en zacht van smaak, maar een frisse, zurige of zelfs pittige toets kan zeker geen kwaad. Groenten voegen een hartige toets toe, die in veel gevallen uitstekend combineert met de zoete smaak van fruit.