Het ging natuurlijk om marketingpraat, maar de slogan die gehanteerd werd bij de voorstelling van de nieuwe Smart in Stuttgart, bleek toch niet geheel ongegrond : "De nieuwe Smart ForTwo kan alles wat het huidige model kan, maar dan beter." Wie ook de cijfers leest, merkt dat vooral de producent er beter bij vaart. Want de productiekosten worden met liefst een kwart gedrukt. Dat was ook wel broodnodig, want na acht jaar productie en meer dan driekwart miljoen verkochte exemplaren, heeft Smart nog niet één boekjaar met winst afgesloten. Dat zou nu voor het eerst in 2007 geb...

Het ging natuurlijk om marketingpraat, maar de slogan die gehanteerd werd bij de voorstelling van de nieuwe Smart in Stuttgart, bleek toch niet geheel ongegrond : "De nieuwe Smart ForTwo kan alles wat het huidige model kan, maar dan beter." Wie ook de cijfers leest, merkt dat vooral de producent er beter bij vaart. Want de productiekosten worden met liefst een kwart gedrukt. Dat was ook wel broodnodig, want na acht jaar productie en meer dan driekwart miljoen verkochte exemplaren, heeft Smart nog niet één boekjaar met winst afgesloten. Dat zou nu voor het eerst in 2007 gebeuren. En toch zijn we sinds de eerste dag een fan geweest van het innoverende merk waarvan zich weinigen herinneren dat het initiële idee door meneer Hayek van de Swatch-horloges gelanceerd en uitgetekend werd. De tweede generatie verliest wat van zijn supercompacte vorm en wordt 19,5 cm langer, krijgt een iets breder spoor mee en hoekiger vormen. Iets mannelijker, zoals de ontwerpers onderstreepten. De bagageruimte evolueerde van een povere 150 naar een redelijke 220 liter. Bovendien zijn de motoren wat pittiger geworden. De benzinemotor van 0.7 liter is nu een eenliter die in drie versies wordt afgeleverd, respectievelijk met 61, 71 of 84 pk. Die laatste versie haalt zelfs 145 km/uur, 10 km meer dan vroeger. De kleine cdi turbodiesel ziet zijn vermogen met tien procent stijgen, naar 45 pk. Interessant is dat de zuinigheid wél is gebleven. De benzinemotor heeft aan minder dan 5 liter/100 km genoeg, een turbodiesel doet het met amper 3,5 liter/100 km. Die cijfers krijgen nog meer glans als men weet dat alle motoren standaard aan een automatische vijfbak zijn gekoppeld die geheel nieuw is. "Mijn pet viel bij het opschakelen van mijn kop", zei eregast Niki Lauda, eigenaar van vijfhonderd Smarts, lachend. Aan het unieke veiligheidsconcept met de beschermende kooi werd niet geraakt en bij de Euro NCAP-tests haalt de Smart nu vier sterren. Verder kreeg de cabrio een elektrisch aangedreven softtop mee die traploos in elke positie kan worden geplaatst. Merkwaardig genoeg kan dat bij elke snelheid. De dakbalken kunnen worden weggenomen en in een speciaal compartiment in de achterklep worden opgeborgen. Door de langere wielbasis ontstaat in het interieur extra ruimte, maar het S-vormige dashboard heeft plaats gemaakt voor een wat klassieker exemplaar met rechte vorm. Die ingreep was helaas nodig om de export naar de Verenigde Staten mogelijk te maken. Dat de mythische importeur en racelegende Roger Penske zijn schouders onder het project heeft gezet, lijkt erop te wijzen dat daarmee de grote doorbraak geforceerd wordt. De nieuwe Smart staat in april in de showrooms, met prijzen die vergelijkbaar zullen zijn met die van de eerste generatie (vanaf 8976 euro voor de benzine, en vanaf 10.606 euro voor de turbodiesel). Voor een rijtest is het nog enkele maanden wachten.Door Pierre Darge