P ierre Cardin heeft er een, net als Alberta Ferretti. De Lungarno Hotels in Firenze behoren tot de Ferragamo-groep en aan de Australische Gold Coast opende in september 2000 het luxueuze vijfsterrenhotel Palazzo Versace. Nu start ook Bulgari een keten, terwijl Ralph Lauren met hetzelfde idee speelt.
...

P ierre Cardin heeft er een, net als Alberta Ferretti. De Lungarno Hotels in Firenze behoren tot de Ferragamo-groep en aan de Australische Gold Coast opende in september 2000 het luxueuze vijfsterrenhotel Palazzo Versace. Nu start ook Bulgari een keten, terwijl Ralph Lauren met hetzelfde idee speelt. Hotels blijken big business in de modesector. Differentiatie heet het bij Bulgari, al werd de bekendmaking van de joint venture met de Luxury Group van Marriott International (die onder meer The Ritz-Carlton Hotel Company runt) twee maanden geleden op gemengde gevoelens onthaald: de beursnotering zakte gevoelig en Francesco Trapani, zaakvoerder van Bulgari, had er een hele kluif aan om analisten te overtuigen van de juistheid van dit project. "We praten over een kleine keten van vijfsterrenhotels met Italiaanse flair, genaamd Bulgari", verduidelijkt Trapani in een interview met The Sunday Times. Zo'n 800 miljoen dollar wil men de komende vijf jaar investeren. Rome, Londen, Parijs, New York, Miami en Zuid-Californië staan bovenaan het lijstje van mogelijke locaties voor de eerste Bulgari Hotel & Resorts. Trapani benadrukt overigens dat het project veel meer behelst dan gewoon een Marriott-hotel met de naam Bulgari aan de gevel. Nee, de hotels moeten volledig passen in de Bulgari-lifestyle, even exclusief en luxueus als alle andere producten: " We will have stunning interior designs, sophisticated Italian cuisine and even permanent exhibitions of works of art", aldus Trapani. Prestige, elegantie, glamour, eigentijdse ontwerpen gebed in traditie, dat zijn de sleutelwoorden in het Bulgari-vocabularium. Een bedrijf met een eigen historie, een familiesaga die begon toen de Griekse zilversmid Sotirio Bulgari, overgrootvader van Trapini (zijn moeder is een Bulgari) eind 19de eeuw naar Rome kwam om er een atelierwinkel te openen. Tot vandaag vormen de juwelen het hart van de zaak. Van een eenvoudig Italiaans bedrijfje, is Bulgari uitgegroeid tot een internationale speler met 130 eigen winkels in 31 landen en een geconsolideerde omzet van 680 miljoen euro. Daarmee is Bulgari de op twee na grootste juwelier ter wereld (na Cartier en Tiffany). Die geweldige ontplooiing startte in de jaren zeventig, de periode waarin het eerste horloge Bulgari-Bulgari werd uitgebracht. Vanaf de jaren tachtig ging het crescendo. Niet alleen de horlogelijn werd uitgebreid, Bulgari verkende met succes nieuwe paden: de parfums, de badlijn en de verzorgingsproducten, het porselein en de interieurobjecten, tot en met zonnebrillen, sjaals en lederwaren. Zin voor kwaliteit en perfectie kenmerken alle activiteiten. En een gepaste trots waarmee de bedrijfsnaam gedragen wordt: niet alleen is het logo de signatuur op de producten, het fungeert dikwijls als sierelement. Zoals in de nieuwe juwelenlijn B.zerol: geel- of witgouden armbanden en een hanger gekenmerkt door sobere lijnen, maar mét logo. Maar zo sober als deze sieraden zijn, zo kleurrijk en opvallend ogen de zomercollecties leren en zijden accessoires: fuchsiaroze en oranje, tot bijna turkooisblauw en fris appelgroen. Gedoopt met een niet mis te verstane naam: Logomania. Het duurt nog zeker vijf jaar voor de eerste hotelgast zijn opwachting kan maken. Benieuwd of die in de lobby het logo herkent.Hilde Verbiest