Nuccio Bertone heeft voor een minder spectaculaire en minder originele oplossing gekozen. Zijn Slalom richt zich volgens zijn ontwerper tot een klasse van welgestelden met een onafhankelijke geest, die op een dynamische manier hun vrije tijd invullen. Voor dat publiek ontwierp hij een concept car die het midden houdt tussen een monovolume en een berline. Omdat de klassieke breaks maar zelden luxe en dynamiek combineren, wil de...

Nuccio Bertone heeft voor een minder spectaculaire en minder originele oplossing gekozen. Zijn Slalom richt zich volgens zijn ontwerper tot een klasse van welgestelden met een onafhankelijke geest, die op een dynamische manier hun vrije tijd invullen. Voor dat publiek ontwierp hij een concept car die het midden houdt tussen een monovolume en een berline. Omdat de klassieke breaks maar zelden luxe en dynamiek combineren, wil de Slalom die rol vervullen. Bertone ging uit van de Opel 2 liter/16 kleppen-motor die de vier wielen aandrijft. De originaliteit van het geheel zit vooral in de styling, in de achterruit die zeer ver naar voor in het dak doorloopt, en in het mechanisme van de achterbank. Die werd op een rail gemonteerd en kan helemaal naar voor worden geschoven zodat de lengte van de laadruimte van 100 cm naar 160 cm wordt uitgebreid, voor een breedte van 150 cm. De oranje kleur verwijst volgens de ontwerpers naar het etiket van Veuve Clicquot, de champagne die Bertone verkiest. Het gaat koetswerkbouwer Zagato de jongste jaren niet echt voor de wind. Toch wist de Milanese firma onder de noemer van SZ Design, en in samenwerking met Supera, voor een opvallend prototype te zorgen. De Raptor wordt door de makers omschreven als een sportwagen met een provocerende styling, aangedreven door een centraal achterin gebouwde klassieke Lamborghini V12-motor. De indrukwekkende tweezit-coupé met het dubbele bobbeldak, een typisch Zagato-kenmerk, kan bovendien in een wip omgevormd worden tot een barchetta. Dat komt doordat de dakstructuur niet op de vier stijlen rust, maar op een roll bar. Daardoor was het mogelijk een ruit te ontwerpen die zonder onderbreking rond het volledige interieur loopt. Daarom kan men eigenlijk beter spreken van een open tweezitter die door een ruit wordt omzoomd en waaraan een dak kan worden toegevoegd. Een luchtinlaat voor de V12, met een slagvolume van 5,7 liter dat goed is voor 492 pk, steekt boven dat elegante geheel uit. Geheel in de Zagato-traditie gaat het hier niet alleen om een droomauto maar om een rollend geheel dat zo in productie kan gaan. Wie daar verdere vragen bij stelt, krijgt te horen dat de Raptor in de eerste plaats de ster zal zijn in het Californische Pebble Beach, 's wereld meest bekende concours d'élégance. Indrukwekkende styling : de Zagato Raptor.