Fervente skiërs zullen er altijd zijn. Ze trekken de bergen in om zo lang en zoveel mogelijk te skiën. Hoe ze logeren en welke activiteiten er buiten de piste aangeboden worden, is geen prioriteit voor hen. Toch is het skigedrag geëvolueerd. Het Franse Protourisme, een studiebureau gespecialiseerd in toerisme, becijferde dat een gemiddelde skidag in de jaren zeventig nog zeven uur bedroeg. Nu is dat bijna gehalveerd : amper vier uur. Bovendien staat één op de twee tot drie vakantiegangers in de bergen nooit op de latten (zie ook kader : anticrisis). Logisch dus dat skiresorts en -hotels voor een uitgebreid a...

Fervente skiërs zullen er altijd zijn. Ze trekken de bergen in om zo lang en zoveel mogelijk te skiën. Hoe ze logeren en welke activiteiten er buiten de piste aangeboden worden, is geen prioriteit voor hen. Toch is het skigedrag geëvolueerd. Het Franse Protourisme, een studiebureau gespecialiseerd in toerisme, becijferde dat een gemiddelde skidag in de jaren zeventig nog zeven uur bedroeg. Nu is dat bijna gehalveerd : amper vier uur. Bovendien staat één op de twee tot drie vakantiegangers in de bergen nooit op de latten (zie ook kader : anticrisis). Logisch dus dat skiresorts en -hotels voor een uitgebreid alternatief programma zorgen. Sinds enkele jaren zetten hotels - in verscheidene prijsklassen - in op een wellnessaanbod. Wie niet skiet, kan er zich laten verwennen en ook voor de skiërs is een stevige massage een goed idee na een dag intensief sporten. In het topsegment is de Bergoase van het Tschuggen Grand Hotel in Arosa zeker het spectaculairst. Deze spa, getekend door de Zwitserse architect Mario Botta, zit gedeeltelijk in de bergflank. Negen light trees, enorme panoramische constructies in glas en metaal die harmonieus in de beboste helling opgaan, halen het daglicht en een stuk van de omgeving naar binnen. De spa is vijfduizend vierkante meter groot, met een zwembad in verschillende delen, saunaruimten en cabines, allemaal met een rustgevend en eigentijds design van graniet en glas. De Bergoase kwam er om een nieuw en vooral jonger publiek aan te trekken. Het Tschuggen Grand Hotel werd na een brand in 1970 heropgebouwd. Het heeft een lange traditie van ouderwetse chic. "De Bergoase staat voor een investering van 35 miljoen Zwitserse frank ( 23,57 miljoen euro)", vertelt Ina Bauspiess, public relations manager van de Tschuggen Hotel Group. "Maar we kunnen nu al zeggen dat we het aantal klanten verdubbeld hebben en dat de gemiddelde leeftijd met tien jaar daalde." Het hotel dat vroeger alleen 's winters open was en tijdens de feestdagen opgedirkte rijke families over de vloer kreeg, is nu ook in de zomer en de herfst open. De sfeer en de service zijn nog altijd vijfsterren, maar door de spa nu relaxer en sportiever. Luxe zit overigens ook in een onverwachte hoek : het hotel opende vorig jaar een eigen privékabelbaan die de hotelgasten in no time naar het middenstation brengt waar ze kunnen overstappen op de traditionele liften. De tijd van kamer tot skipiste is volgens Ina Bauspiess tien minuten, zonder dringen. Luxueuze skireizen zijn overigens in trek. Het is geen verrassing dat luxetouroperator Pegase net deze winter voor het eerst met een aparte sneeuwbrochure uitpakt. Daarin goed gelegen tophotels met focus op wellness en gastronomie. "Design berghotels lopen het best," aldus Frederic De Gezelle, marketing- en communicatiemanager van Pegase. "Net als luxueuze chalets, eventueel met butlerservice." - Tschuggen Grand Hotel telt 98 kamers, 32 suites en 5 restaurants. Prijzen gaan van 173 euro tot 453 euro, per persoon per nacht in kamer met ontbijt. Het hotel wordt aangeboden door Pegase. DOOR TRUI MOERKERKE