In de Minard in Gent gaat op 27 mei (19 u.) een stuk van Shakespeare in première in een grondige herwerking van Heiner Müller. Het wordt gespeeld door het Nederlands Toneel Gent (NTG) in een regie van huisregisseur Sam Bogaerts die hierna het NTG verlaat. Het is meteen ook de laatste produktie van het NTG voor dit seizoen, dat al bij al niet veel boeiends opleverde, behalve dan een aantal avonden die door de mensen van Het Salon werden gebracht. Dit Salon werd eveneens door Sam Bogaerts geleid en de oorspronkelijke bedoeling was op termijn een kruisbestuiving te realizeren tussen het...

In de Minard in Gent gaat op 27 mei (19 u.) een stuk van Shakespeare in première in een grondige herwerking van Heiner Müller. Het wordt gespeeld door het Nederlands Toneel Gent (NTG) in een regie van huisregisseur Sam Bogaerts die hierna het NTG verlaat. Het is meteen ook de laatste produktie van het NTG voor dit seizoen, dat al bij al niet veel boeiends opleverde, behalve dan een aantal avonden die door de mensen van Het Salon werden gebracht. Dit Salon werd eveneens door Sam Bogaerts geleid en de oorspronkelijke bedoeling was op termijn een kruisbestuiving te realizeren tussen het bestaande NTG-gezelschap en de jonge spelers van Het Salon. Daar is niets van in huis gekomen en de NTG-direktie wil het Salon volgend seizoen een nieuwe struktuur geven. Maar de huidige spelers van Het Salon hebben het gevoel dat ze er niet zullen in passen en gaan ook weg. Het NTG zorgt voor een geheel nieuw Salon, met allemaal nieuwe gezichten en ook het NTG-gezelschap wordt gedeeltelijk vernieuwd. Maar voor de laatste produktie van dit seizoen staan spelers van het NTG-gezelschap en van Het Salon toch nog samen op de scène. Bij Shakespeare heet het stuk "Titus Andronicus", bij Heiner Müller is het "Anatomie Titus/Fall of Rome. Ein Shakespearekommentar". Een ontleding dus voorzien van kommentaar. Bij Shakespeare heeft het stuk een klassieke opbouw, bij Müller valt het uiteen in zelfstandige scènes en hij voegt er een episch element aan toe : een "vertellende kommentaar", waardoor "de schrijver zelf zichtbaar wordt". Daarenboven schrijft Müller er ook nog uitweidingen bij, niet alleen als middel om het perspektief te verschuiven, maar ook als kommentaar op de nieuwe interpretatie van de werkelijkheid. Titus Andronicus is een zegevierende generaal die naar Rome terugkeert met zijn gevangenen, waaronder Tamora, de koningin van de Goten met haar 3 zonen. Titus verloor 21 van zijn 25 zonen en de oudste zoon van Tamora wordt geslacht als zoenoffer. Titus weigert keizer van Rome te worden en kroont Saturninus die Tamora huwt. Maar al bij het feest blijkt dat Tamora en haar twee overgebleven zonen uit zijn op wraak, samen met Aaron, Tamora's minnaar. De rest is een bloedbad "zoals in geen boek beschreven staat". Heiner Müller ziet dit drama als het einde van de beschaving die zichzelf vernietigt. Zijn kommentaar toont de rol van de dichter, die als verteller het verleden bezingt, als beschouwer de aktualiteit bekommentarieert en als profeet de laatste toekomst toont. Johan De Smet zorgt voor de muziek. Walter Moeremans, Els Magerman, Luc Nuyens, Eddy Vereycken, Sara De Bosschere, Karen De Visscher, Tania Van der Sanden, Eddy Spruyt, Steven Segers, Jobst Schnibbe, Kaat van Zomeren, Arnaud Jacobs, Herman Coessens, en Cyriel Van Gent spelen. Tot 11 juni. (RA). Reserv. : (09) 225.32.08 (NTG voor Minard). Sam Bogaerts regisseert (voor het laatst bij NTG) "Anatomie Titus/Fall of Rome",een Shakespearebewerking van Heiner Müller.