Zoals voor elke nieuwe ?Alien?-aflevering een andere regisseur wordt aangezocht, zo wordt er ook telkens een andere componist ingeschakeld. Voor ?Alien Resurrection?, de vierde film in de cyclus, werd dat John Frizzell.

Mocht Ridley Scott in de allereerste film over de slijmmonsters de stijl en het concept van de reeks introduceren, het was veteraan Jerry Goldsmith die eens en voor altijd de alien-sound vastlegde. Alle daaropvolgende scores hebben hun eigen identiteit, maar ze borduren ook voort op de thema’s en inventieve orkestraties van Goldsmith.

In ?The Alien Trilogy? geeft dirigent Cliff Eidelman een bloemlezing van de muziek van de eerste drie films, uitgevoerd door het Royal Scottish National Orchestra. Goldsmiths baanbrekende muziek voor de eerste ?Alien? werd vaak geïmiteerd, maar voor de film zelf werd minder dan de helft van zijn originele score bewaard. De rest werd opgevuld met de tweede symfonie van Howard Hanson, stukjes Mozart en zelfs stukjes uit een oudere Goldsmith-score, ?Freud? (1962). Uiteraard worden op de cd fragmenten van de originele score uitgevoerd : muziek die afwisselend gedragen, majestatisch en onrustbarend is, veel minder melodieus dan we van Goldsmith gewoon zijn. Het is een overwegend modernistische score, met veel schrille avant-garde-effecten en dreigende orkestraties met zeldzame instrumenten. Een troosteloze trompetsolo roept perfect de desolate sfeer op (?In space no one hears you scream?).

Voor ?Aliens?, de paramilitaire sequel volgestouwd met hightech wapengeweld, leverde James Horner een bijpassende gespierde actie-score met het nodige tromgeroffel. Elektronisch aangezwengelde marsmuziek voor een oorlogsfilm uit de toekomst.

Elliott Goldenthal schreef voor het kale en grimmige ?Alien 3? de meest experimentele partituur : dissonant, onmelodisch, met sterk religieuze ondertoon (gregoriaans van inspiratie), maar ook tragisch-romantische partijen.

Voor ?Alien Resurrection?, de voorlopige hekkensluiter van de hitserie, mag weerom een vrijwel onbekende componist bewijzen wat hij in zijn mars heeft. Frizzell (?Dante’s Peak?) heeft zijn score vooral toegespitst op een van de hoofdthema’s uit de film : het verlies van menselijkheid. Daarvoor mengt hij naadloos het spel van een symfonisch orkest (waar alle warmte uit verdwenen is) met synthesizers en koorzang. Het resultaat is even intrigerend als onbehaaglijk : je hoort zo het geschreeuw van de gedrochten tijdens de opzwepende actiemuziek.

?The Alien Trilogy?, Cliff Eidelman, Royal Scottish National Orchestra (Varese Sarabande). ?Alien Resurrection?, John Frizzell (RCA Victor/BMG).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content