Twee jaar geleden opende Peter Ceursters samen met Michael Koblov en Jac van Aalst de modeboetiek Fragma, schuin tegenover de Antwerpse ModeNatie. Vorig jaar volgde zijn eerste eigen Fragma-collectie. Perfect volgens schema.

Zijn bewegingen, zijn blik en gebaren hebben iets afgemetens en lijken beredeneerd. Hij poseert voor de fotograaf met zichtbare tegenzin en onzekerheid. Het geeft Peter Ceursters een ingetogen, zelfs schuchter aura. Tot op het moment dat hij begint te praten over mode en vooral over schoonheid. Of het nu gaat over de collecties van Chalayan, de kleren en uitstraling van Veronique Branquinho, de modellen die hij uitzocht voor de volgende Fragma-fotoshoots of zelfs de Nederlandse kust… “De schoonheid en puurheid van iets of iemand kunnen me een enorme kick geven. Een gevoel dat me dwingt om voort te doen. Schoonheid is mijn drive.” En daarin schuilt ook de belangrijkste reden voor zijn bijdrage aan de mode. Mode is voor Ceursters de natuurlijke habitat van schoonheid.

Eerst denken, dan doen

Ceursters is 33. Hij wachtte tot zijn dertigste om zijn eerste ontwerpen te schetsen. “Ik wist al vroeg wat ik wou, was 22 toen ik afstudeerde aan de Academie van Sint-Niklaas. Maar ik wachtte tot ik wist dat ik echt klaar was om mijn eigen ding te doen. Intussen werkte ik als aankoper, verkoper en vaak als allrounder in winkels als Anvers hier in Antwerpen of Zara in Parijs. Mijn ervaringen daar zijn goud waard voor de winkel hier. En zo blijf ik stap voor stap verdergaan. Het is mijn grootste nachtmerrie om kansen te verprutsen als ik te snel vooruit ga. Ik doe pas iets als ik voel dat ik het goed zal doen.”

Wie Fragma binnenstapt, moet Ceursters geloven. Deze winkel is niet in zeven haasten op- en ingericht. De locatie alleen al is een trendy broeihaard waar je de modetoeristen bij bosjes aantreft : in de Nationalestraat, op een zucht van de Groenplaats en aangeschurkt tegen de ModeNatie en Het Modepaleis van Dries Van Noten. “We krijgen hier inderdaad veel modetoeristen over de vloer. Heel wat Amerikanen bijvoorbeeld die voor een weekendje of een midweek overvliegen naar de ‘modestad Antwerpen’ om er te shoppen. In de Nationalestraat hangt er ook gewoon een supertoffe vibe. Ook tussen de winkeliers onderling. We organiseren bijvoorbeeld samen geregeld late nights : cocktailparty’s in de winkel zelf, met kleine defilés. Altijd heel plezant.”

Ook bij de inrichting van Fragma geen risico’s : Ceursters en zijn vennoten vertrouwden die meteen toe aan de bekende interieurarchitect Danny Venlet, die voor Fragma een sober en clean patroon uittekende en dat opvulde met warme elementen. Van de mannencollecties op de benedenverdieping stap je via een immense en rigide gevormde trap naar de vrouwencollecties op de eerste verdieping. Blikvanger daar is onder meer een lange en elegante zitbank, ook door Venlet ontworpen.

Luxe is hier het sleutelwoord. Dure luxe, met een tikkeltje glamour. Net als de aangeboden collecties : Givenchy by Julien Mc Donald, Hussein Chalayan, Narciso Rodriguez, Jean-Paul Knott, Cacharel by Clements Ribiero, tot Versace. “Ik weet het : Versace in de Nationalestraat is niet evident. Al was ik vroeger helemaal geen Versace-fan, toch heb ik die collectie aangekocht omdat ik ze echt fantastisch en schitterend gemaakt vind. Alles zit goed : net genoeg humor en glamour. Niks over the top. Sommige stuks van Versace behoorden deze zomer zelfs tot onze best verkochte artikelen.” Ceursters stelt zichzelf, de winkel en zijn opvattingen voortdurend in vraag. “Ik ga niet af op namen en de daaraan verbonden vooroordelen, maar laat mezelf altijd met een open geest verrassen. Wat bij de Versace-collectie gebeurd is. Die ervaringen houden me alert. Ook voor de creatie van mijn eigen collectie is dat een must.”

De Fragma-collectie zelf is deze zomer aan haar vierde seizoen toe. Ceursters omschrijft Fragma als “jong, fris, energetisch en vooral lichamelijk en sexy, maar nooit vulgair. Ik ben positief ingesteld, Fragma zal dus nooit een zware, negatieve collectie worden. Ingetogen misschien wel. Maar dat is iets anders.”

Prêt-à-porter kun je Fragma niet noemen, avant-gardistisch ook niet. “Nog niet”, benadrukt Ceursters. “Elk seizoen ga ik een stapje verder, neem ik er iets nieuws bij en probeer ik iets anders uit. De eerste collectie bestond bijvoorbeeld maar uit enkele losse stuks, intussen is er een total look. Ik sluit daarbij niks uit. Ik zou graag ook schoenen ontwerpen en opnemen in Fragma. Maar ik wil hoge hakken. En de productie van stabiele, hoge hakken is niet evident. Ik zoek daarvoor naar goede partners. Schoenen erbij nemen kun je dus niet van de ene op de andere dag. En misschien evolueert Fragma wel over een paar jaar naar een echt avant-gardistische collectie. Elk seizoen overstijg ik altijd wel één ‘draagbaarheidsbeperking’. Alles kan. We zien wel.”

Eén element dat hij wel zeker uitsluit voor Fragma, is humor. “Humor in je collectie vervlechten, is een aartsmoeilijke evenwichtsoefening. De efficiëntste werkwijze is volgens mij die van Donatella : jezelf niet au sérieux nemen. Dat leidt tot de beste modehumor. Ik zal me er niet aan wagen.”

Meer, sterker, bekender

Ceursters werkt samen met styliste Elke Hoste om de prototypes van de ontwerpen te maken en ze door te passen. Voor de uiteindelijke productie doet hij een beroep op een Belgisch atelier. “Ik wil de productie in eigen land. Duurder, maar toch een belangrijke voorwaarde voor de kwaliteit die ik verlang. En ik wil er ook intens bij betrokken zijn.” Dat zijn collectie Belgisch is, doet veel voor de internationale perceptie. “Maar zeker geen wonderen. Integendeel, de lat ligt net ontzettend hoog. Je valt veel vlugger door de mand als je collectie niet sterk genoeg is. En dat geldt niet alleen voor de kleren zelf. Ook de organisatie errond moet perfect zijn : stipte leveringen, uitgebreide service…”

De Fragma-lijn telt voorlopig zes verkooppunten, onder meer in New York, Libanon en Moskou. Dat mag van Ceursters nog toenemen. Waarschijnlijk volgt ook een tweede Fragma-winkel, ook iets wat hij “niet wil uitsluiten”. Tussen de buitenlandse trips door brengt hij zo veel mogelijk tijd door in de winkel in Antwerpen. “Ik heb hier een fantastisch verkoopteam. En toch kan ik het niet laten om ook zelf te verkopen. Uit de reacties van de klanten leer ik ongelooflijk veel. Het zegt veel meer dan de woorden van professionelen. En uiteindelijk doe ik het toch voor hen. Bovendien hebben we veel vaste klanten, vrienden bijna, altijd leuk om ze weer te zien.”

Peter Ceursters geniet : de winkel groeit en krijgt naam in het internationale modewereldje, zijn eigen collectie breidt uit, wordt sterker en bekender. En als Ceursters dan toch één concrete doelstelling moet noemen : een defilé van Fragma in Parijs. “Maar : geen haast.” n

Tekst Guinevere Claeys I Foto Guy Kokken

De winkel ligt in de Antwerpse Nationalestraat, een trendy broeihaard waar je de modetoeristen bij bosjes aantreft.

“Misschien evolueert Fragma over een paar jaar wel naar een echt avant-gardistische collectie. Elk seizoen overstijg ik altijd wel één draagbaarheidsbeperking.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content