Schone Shein

Jurk uit de collab van het Belgische label The Celebi met Shein. © GF/ SHEIN

De kritiek op de weinig koosjere arbeidsomstandigheden bij Shein klinkt steeds luider, maar dat houdt het merk – een van de grootste webshops voor fast fashion ter wereld en razend populair op TikTok – niet tegen. Nu het merk een samenwerking aangaat met het Belgische label The Celebi: wie zit er achter het mysterieuze Shein?

T-shirts voor 4 euro, een jurk voor 7 euro, op Bottega Veneta ‘geïnspireerde’ imitaties voor 22 euro… Shein is kampioen van de kleine prijzen. Het Chinese onlineplatform werd gelanceerd in 2008 en zag zijn mondiale omzet sindsdien elk jaar bijna verdubbelen, tot tien miljard dollar in 2020.

Nog nooit van het merk gehoord? Dat is niet abnormaal. Het merk heeft geen fysieke winkels en voert geen straatreclame. Toch slaat het stevig toe: zoals Boohoo, Nastygal of Pretty Little Things overspoelt Shein de sociale media via influencers. Elke dag verschijnen duizenden unboxing-video’s op TikTok, Instagram of YouTube. Ook in België wint Shein terrein: het is de sterkste stijger in de lijst van meest gedownloade apps.

Terwijl de modesector zichzelf in vraag stelt en de trend neigt naar less is more, streeft de Chinese onderneming ernaar om per dag meer dan duizend nieuwe items uit te brengen, boven op het al astronomische aantal artikelen. Shein verkondigt wel dat zestig procent van de producten gerecycleerde vezels bevat, maar zonder dat verder te preciseren. Wat de stijl betreft, is het onlineplatform al herhaaldelijk beschuldigd van plagiaat en zelfs van namaak. Wellicht daarom heeft het merk Shein X opgestart, een programma dat onafhankelijke ontwerpers wereldwijd moet ondersteunen. Het is in deze context dat Shein nu eenmalig samenwerkt met het Brusselse label The Celebi.

Ook het gebrek aan transparantie in de leveringsketen roept vragen op. Public Eye, een Zwitserse ngo, heeft de werkwijze van Shein onderzocht en de vaststellingen doen huiveren: gebouwen waar de veiligheidsnormen niet gerespecteerd worden, werkweken van 75 uur, één of twee vrije dagen per maand… Arbeiders werken elf tot dertien uur per dag, vaak zeven op zeven. Ze worden ingeschakeld zonder contract, wat wil zeggen dat ze de erbarmelijke arbeidsomstandigheden niet kunnen aanklagen. Als ze overuren kloppen – geen uitzondering in de textielindustrie – krijgen ze daar geen premie voor.

Ook in ons land laat Shein zich gelden, en niet enkel op TikTok. In Luik, waar het logistieke centrum in Europa gevestigd is, komen ‘Chinese toestanden’ voor, blijkt uit het rapport van Public Eye. Arbeiders in Luik moeten ‘onmogelijke targets’ behalen om een minimumloon van 12,63 euro per uur te ontvangen. Als ze daar niet in slagen, worden ze ontslagen. Helaas kunnen deze negatieve geruchten niet optornen tegen de enorme communicatiemacht van de groep die TikTok en Instagram overspoelt met reclame en ondertussen onverminderd de kleerkast van onze jongeren blijft vullen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content