Het is de eerste tassencollectie van de Britse schoenmaker en eerste gastontwerper voor de lederwaren van Bulgari. "Ik heb de mensen van Bulgari ontmoet via mijn contacten bij LVMH", zegt Kirkwood. "De groep is aandeelhouder van beide merken. We zijn natuurlijk heel verschillende huizen, maar we delen ook wel wat: een heel grafische stijl, inspiratie uit architectuur, kleur."
...

Het is de eerste tassencollectie van de Britse schoenmaker en eerste gastontwerper voor de lederwaren van Bulgari. "Ik heb de mensen van Bulgari ontmoet via mijn contacten bij LVMH", zegt Kirkwood. "De groep is aandeelhouder van beide merken. We zijn natuurlijk heel verschillende huizen, maar we delen ook wel wat: een heel grafische stijl, inspiratie uit architectuur, kleur." "Voor mij was het een mooie kans om handtassen te ontwerpen. Ik werk in de wereld van accessoires, schoenen in het bijzonder, en dan is het bijna logisch dat je je merk opbouwt met tassen, zonnebrillen, juwelen. En daarnaast ontwerp ik gewoon graag. Door deze samenwerking kan ik mijn stijl toepassen op een ander soort product." "Ik heb het juweliersatelier van Bulgari bezocht in Rome. Daar zie je hoe edelstenen tot leven worden gebracht. Ze dicteren als het ware hoe het juweel er uiteindelijk gaat uitzien. Soms duurt het jaren voor de juiste steen wordt gevonden om een stuk af te werken. Dat is toch een heel andere manier van werken. Toen ik in Rome was, liep er ook een tentoonstelling over de slang, het symbool van Bulgari, en hoe die doorheen de geschiedenis is gebruikt in de kunsten, van Griekse standbeelden tot werk van Keith Haring. Daar heb ik inspiratie opgedaan. En dan heb ik ook nog het lederatelier van Bulgari in Firenze bezocht. Mijn eerste indruk? Stil. Een schoenenfabriek staat vol met machines die heel veel lawaai maken. Een lederatelier is heel sereen. Er wordt veel meer met de hand gewerkt." "Het vertrekpunt was de Serpenti, de beroemdste tas van Bulgari, met een gesp in de vorm van een slangenhoofd. Ik heb de proporties aangepast. Het profiel is meer gestroomlijnd, de hoeken zijn scherper. De slangenkop is iets hedendaagser. Ik heb studs aangebracht in een zigzag- patroon. Ze lijken op de achterkant van diamanten. Een aantal van die studs is afgewerkt met rubber. Ik hou van de frictie tussen mat rubber en het glanzende goud en metaal van bijvoorbeeld de schouderriem en de gesp. Het resultaat is nog heel duidelijk een Bulgari-handtas, maar dan wel gezien door mijn ogen." nicholaskirkwood.com, bulgari.com JB