Als de Richemontgroep zijn leden en enkele invités oproept voor het Salon de la Haute Horlogerie is het uitkijken geblazen. Want dan tonen de topexposanten aan de wereld hun kunnen inzake verfijning en exclusiviteit. Een verfijning die ook letterlijk te nemen is, want omdat men steeds meer functies ( complicaties in het jargon) wil inbouwen, moet het almaar fijner en kleiner. Terwijl de exclusiviteit verder gegarandeerd wordt door limited editions, die als warme broodjes van de hand gaan, ongeacht hun hoge prijs.
...

Als de Richemontgroep zijn leden en enkele invités oproept voor het Salon de la Haute Horlogerie is het uitkijken geblazen. Want dan tonen de topexposanten aan de wereld hun kunnen inzake verfijning en exclusiviteit. Een verfijning die ook letterlijk te nemen is, want omdat men steeds meer functies ( complicaties in het jargon) wil inbouwen, moet het almaar fijner en kleiner. Terwijl de exclusiviteit verder gegarandeerd wordt door limited editions, die als warme broodjes van de hand gaan, ongeacht hun hoge prijs. De echte horlogeliefhebber zweert bij een mechanisch en grotendeels handgemaakt exemplaar. Ook al zorgt een goedkoop kwartshorloge voor een exactere tijdsmeting. De amateur lonkt in de eerste plaats naar een werkstuk uit een echte manufactuur, een bedrijf dat alles in huis zelf produceert. Maar met die benaming wordt tegenwoordig een aardig loopje genomen. Tot de absolute top behoren VacheronConstantin, dat sinds meer dan een kwartmillennium ononderbroken actief is en nu met platina als materiaal uitpakt, AudemarsPiguet, dat de wereld verbaasde met een nieuw echappement, Jaeger- LeCoultre, dat 75 jaar Reverso viert en straks met een uniek exemplaar uitkomt dat liefst drie wijzerplaten bezit, en Girard-Perregaux. Platina is niet alleen dertig keer zeldzamer dan goud, het is ook voor 95 procent puur (goud slechts voor 75 procent), dient al eeuwen als ijkingsnorm, is hypoallergeen en onveranderlijk. Ideaal dus om enkele generaties mee te gaan, weten ze bij Vacheron Constantin, dat gelijk ook de tiende verjaardag van de Overseascollectie viert. Ook Montblanc probeert de tijd te trotseren met het blauwachtige metaal tantalum, dat twee keer zwaarder is dan staal, extreem hard en corrosieresistent. De honderdste verjaardag wordt er gevierd met de Star Chrono GMT Perpetual Calendar en drie versies van de Lady Elegance, waarvan de duurste zo'n 95.000 euro moet kosten. Maar dan heb je wel een uurwerk dat bezet is met 794 diamantjes (samen goed voor 9,85 karaat) en gelimiteerd werd tot drie exemplaren. Audemars Piguets nieuwe echappement is geïnspireerd op een principe dat twee eeuwen geleden door Robin werd ontwikkeld, waardoor er minder onderdelen nodig zijn, minder wrijving is en een beter rendement ontstaat. De nieuwe techniek behoeft geen olie en is ook schokbestendiger : een ware krachttoer en een mijlpaal in de horlogerie. Het echappement wordt voor het eerst ingebouwd in de Millenary Cabinet No. 5, het vijfde horloge van de reeks Tradition d'Excellence, die uit acht types zal bestaan. Opmerkelijk is dat het merk ook inspeelt op de vraag naar dameshorloges met meer complicaties en daarom een polshorloge met tourbillon lanceert. De manufactuur van Girard-Perregaux bestaat sinds 1791, en pronkt graag met zijn tourbillon die op drie gouden bruggen is gemonteerd. Toch was het vooral de Cat's Eyereeks die de aandacht ving met de Bi-Retrograde en zijn zwarte paarlemoeren wijzerplaat, zijn diamantjes en zijn maanfases. Jaeger-LeCoultre noemt zichzelf graag l'horloger inventeur omdat nieuwe vindingen er vooropstaan. In Genève was de klassieke Reverso te zien, met geëmailleerde miniatuurscènes op de keerzijde, en de Squadra World Chronograph. Maar veel belangstelling was er ook voor de Amvox, een horloge die in samenwerking met Aston Martin werd gerealiseerd en waarbij de chronograaf af- en aangezet wordt door een druk op een bepaalde plaats op het glas. Roger Dubuis is het geesteskind van de Portugees Carlos Dias, die zich in Zwitserland vestigde, zich met 180 horlogemakers omringde en een eigen manufactuur uitbouwde. Zijn horloges ogen spectaculair maar de klassieke verzamelaar staat wat argwanend tegenover de nieuwkomer. Dat is niet het geval voor de creaties van het Italiaanse Panerai, ooit leverancier van duikershorloges voor de Italiaanse marine. Ook dat huis is inmiddels naar Zwitserland verhuisd, waar het een eerste horloge met eigen binnenwerk ontwikkelde voor de collectie Manufattura en in de Luminor 1950 8 days GMT inbouwde. Maar er was ook veel belangstelling voor het Ferrarihorloge van het merk, dat expressie wil geven aan zowel Italiaans design als techniek. Piaget lanceerde niet minder dan 104 nieuwe modellen, waaronder zijn Tourbillon Relatif, maar daar leest u elders in dit blad over, terwijl de nieuwigheden van IWC enkele weken geleden hier ook al uitgebreid aan bod kwamen. Cartier combineert een zeker classicisme met spontane extravaganza en pakte uit met enkele nieuwe vormen. De Calisson oogt even elegant als het koekje uit Aix-en-Provence met dezelfde naam, terwijl de Tank Crash wel uit het atelier van beeldhouwer César lijkt te komen. En er waren ook spectaculaire armbanden in de vorm van een krokodil met schubben van diamant en met een verborgen klokje. Of de nieuwe La Dona, geïnspireerd op de eigenzinnige keuzes van een Mexicaanse actrice. Maar dat is een verhaal voor later. Baume & Mercier werkte het thema business class verder uit, waarin drie minicollecties werden opgenomen, en verbaasde het bezoek met de Rivera, een kwartshorloge voor dames met rubberband en enkele roodgouden creaties. Techniek en de-sign combineerde het merk in de Classima Executives XL Guilloché. Parmigiani pakte voor het eerst in zijn dertigjarig bestaan uit met vijf series voor vrouwen, waarin technieken uit de haute horlogerie, zoals een tourbillon, gecombineerd worden met juwelen. Omdat vrouwen zich manifesteren in deze tijden, met snelle wagens rijden, en ook vallen voor mechanische hoogstandjes. Van Cleef & Arpels kiest dan weer voor een andere invalshoek : het viert zijn first century of glamour and excellence met de Lady Arpels Centenaire en haar originele complicatie, een quantième saisons, waarbij de vier seizoenen in de loop van een jaar op een geëmailleerde schijf in een venster verschijnen. Al kon ook de zeer vrouwelijke Lady Arpels Dentelleserie ons bekoren. Het Duitse huis A. Lange & Söhne bracht met de Richard Lange een hommage aan de zoon van de oprichter door in een sobere kast een technisch hoogstaand geheel onder te brengen. Door Pierre Darge