Honda is altijd een bijzonder interessante producent geweest. De motorfietsenfabrikant die pas laat zijn eerste auto lanceerde, is in de eerste plaats een constructeur met uitgekiende oplossingen om motoren efficiënter te laten functioneren. De natuurlijke weerstand tegen de dieselmotor werd erg laat opgegeven en Honda bouwde pas in 2004 een eerste product met eigen zelfontbrander. Toen kreeg de Honda Accord een bijzonder stille viercilinder turbodiesel van eigen makelij onder de kap die de wereld verbaasde.

De nieuwe Accord is 8 cm breder en 6 cm langer dan zijn voorganger en kreeg ook nog eens bredere sporen mee waarmee hij redelijk stoer oogt. Zijn zwaartepunt werd dankzij een lager gemonteerde motor en een onder de stoelen geplaatste brandstoftank nog eens 18 mm lager. Twee conclusies dringen zich al na weinige kilometers op : de Japanners hebben duidelijk naar een betere wegligging gezocht én ze hebben het rijcomfort daaronder niet laten lijden, dankzij de variabele schokdempers. De Accord is een heerlijke berline met een boterzachte schakeling en een afwerking op hoog niveau.

Opmerkelijk is het Advanced Safety Pack dat in onze Executive-uitvoering gemonteerd zat en bedoeld lijkt voor verstrooide chauffeurs. Deze actieve veiligheidsuitrusting kreeg een adaptieve cruise control mee met een radar die de zone voor de auto scant. Bij gevaar grijpt het CMBS (Collision Mitigation Brake System) in door de auto te laten vertragen. Een ander systeem waakt over het traject van de chauffeur en waarschuwt hem via impulsen in het stuur als hij van de rechte lijn afwijkt. We begrijpen al die bezorgdheid over het welzijn van de verstrooide bestuurder wel, maar vragen ons af of we niet stilaan van het goede te veel krijgen. Vooral als die systemen wat al te vroeg van zich laten horen.

We reden de Accord met de eigen 2.2 turbodiesel die wat werd opgewaardeerd (10 pk en 10 Nm extra) dankzij een hogere inspuitdruk, en die gekoppeld is aan een manuele zesbak. Een automaat is alleen verkrijgbaar in combinatie met een benzinemotor. Die motor presteert niet alleen uitstekend, hij is ook erg stil en wie een beetje uitkijkt komt toe met zes liter per 100 kilometer – geholpen door een schakelindicator. Dat is niet mis voor een vijfzitter van 4,73 meter die met gemak 200 km/uur haalt en 60 kilogram zwaarder is geworden. Dankzij de schaalvergroting genieten de passagiers van royaal veel ruimte en ook de kofferinhoud is zeer redelijk.

Het vertrouwen van de Japanners in hun product blijkt uit de garantie van drie jaar of 100.000 km.

Door Pierre Darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content