De mensen die in Irak bommen doen ontploffen, liggen niet wakker van de islam. Het enige wat hen interesseert, is het controleren van de handelsroute uit Jordanië. Een bevriende onderzoeker heeft de bewijzen : Jordaanse handelaars kopen hun veiligheid op de Highway 10, tussen Amman en Bagdad. In ruil voor geld krijgen zij een codeteken. Vijzen ze dat op hun truck, dan wordt er niet op geschoten.
...

De mensen die in Irak bommen doen ontploffen, liggen niet wakker van de islam. Het enige wat hen interesseert, is het controleren van de handelsroute uit Jordanië. Een bevriende onderzoeker heeft de bewijzen : Jordaanse handelaars kopen hun veiligheid op de Highway 10, tussen Amman en Bagdad. In ruil voor geld krijgen zij een codeteken. Vijzen ze dat op hun truck, dan wordt er niet op geschoten. Zoveel veralgemeningen over de moslims zijn op niets gebaseerd. Een medewerker van Kif Kif botste vorige zomer op de website van een populaire Vlaamse krant op een overzicht van islamitische aanslagen in Europa. In die lijst vond hij de moord op Pim Fortuyn terug. Sinds wanneer is Volkert van der Graaf een moslim ? Of neem de Amerikaanse journalist die naar Caïro werd gestuurd en schreef dat Egypte gewonnen is voor het khomeinisme. Wat bleek : overal zag hij foto's van paus Shinuda III, een koptische christen die zich na een vrijwillige ballingschap verzoend had met president Moebarak. Naar aanleiding van de blijde intrede van Shinuda hing de stad vol affiches : een man met een lange grijze baard. Khomeini, dacht de verslaggever dan maar. Pas wanneermensen van islamitische origine zichtbaarder worden, zal dat beeld bijgesteld worden. Wanneer een allochtone dokter een dokter tout court wordt. Eén keer in mijn leven heb ik gevochten. Op mijn elfde. Tijdens een voetbalmatch kreeg ik een belediging naar het hoofd geslingerd : " Je stinkt." Van een ploegmaat, nota bene. Voor de rest had ik nauwelijks problemen gekend. Ik had één groot voordeel gemengde ouders. Belgische moeder, Tunesische vader. Mijn pa vond het spijtig dat hij in Tunesië geen hogere studie had mogen doen. Om die reden was de school bij ons thuis dé topprioriteit. Voor een examen moest alles wijken. De eerste migranten, die naar hier kwamen om in de mijn of de fabriek te werken, waren vaak analfabeten. Die hadden niet de intellectuele rijkdom om de schoolcarrière van hun kinderen te begeleiden en ondersteunen. In een pamflet van het Vlaams Blok stond dat ik niet had mogen geboren worden, als kind van een gemengd huwelijk. Kun je je voorstellen hoe dat voelt ? Wat een belediging ook voor mijn ouders, die intussen 36 jaar getrouwd zijn. Dit voorval motiveerde mij om politieke en sociale wetenschappen te gaan studeren en me te mengen in het maatschappelijke debat. Veel moslims vrezen dat ze in dezelfde hoek zitten als de joden in de jaren dertig. Ze hebben het gevoel dat alles wat misloopt in hun schoenen wordt geschoven. Ze vrezen dat ze ooit de rekening zullen moeten betalen, enkel en alleen om wat ze zijn. Kijk hoe ver de Europese islamspecialisten af staan van het politieke gezwets van iemand als Geert Wilders. Zijn al die wetenschappers op het terrein echt zo dom dat ze de dreiging waarover die Wilders praat niet zien ? Integendeel, zo'n handelaar in angst maakt van de islam een zondebok. Daarom willen we met de onderzoeksinstelling Centrum voor de Islam in Europa de grieven van de moslimgemeenschap vertalen en een dialoog op gang brengen. In plaats van de confrontatie op te zoeken, práát met die mensen. De Vlaamse minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke wil migrantenkinderen vroeger naar crèches en kleuterscholen laten sturen. Een goed idee, met het oog op de taalachterstand. Als je luistert naar een doorsneevrouw van Turkse of Marokkaanse oorsprong, ontdek je echter dat zij zich een slechte moeder zou vinden, mocht ze de kinderen te vroeg loslaten. Dus zeg ik : leg hen uit waarom je zo'n regel in het leven wil roepen. Uiteraard hoor je de gematigde moslim nooit in de media. Die wil met rust gelaten worden. Die wil niet gaan betogen, die wil gaan voetballen. Professor Sami Zemni leidt de 'Middle East And North Africa Research Group' (MENARG) aan de Universiteit Gent, is voorzitter van het Centrum voor de Islam in Europa en bestuurslid van Kif Kif. Naar aanleiding van zijn nieuwe boek Politieke Islam, 9/11 en Jihad (Acco, 2006) treedt hij op 24/4 in het Zuiderpershuis in Antwerpen in debat met Dirk Verhofstadt, in het kader van het festival Palestinian Notes (meer info : www.zuiderpershuis.be). Door Peter Van Dyck / Foto Guy Kokken