Met de Renault Mégane Scenic claimt de Franse constructeur een unieke plaats in het autolandschap. Het hoera-geroep omtrent de Scenic vinden we enigszins overdreven : de jongste Mégane heeft vijf aparte stoelen en een zekere flexibiliteit, en geeft bovendien een suggestie van plaatsruimte. Dat laatste heeft echter meer te maken met het hoog geplaatste dak en de hoog oplopende voorruit, dan met reële ruimte. Dan vinden we de inspanningen aan de ...

Met de Renault Mégane Scenic claimt de Franse constructeur een unieke plaats in het autolandschap. Het hoera-geroep omtrent de Scenic vinden we enigszins overdreven : de jongste Mégane heeft vijf aparte stoelen en een zekere flexibiliteit, en geeft bovendien een suggestie van plaatsruimte. Dat laatste heeft echter meer te maken met het hoog geplaatste dak en de hoog oplopende voorruit, dan met reële ruimte. Dan vinden we de inspanningen aan de Espace stukken efficiënter en lovenswaardiger. De nieuwe generatie van de meest succesrijke Europese monovolume (500.000 geproduceerde exemplaren tot in juli 1996...) steunt op verschillende ingrepen, die mogelijk werden omdat de moter dwars werd geplaatst, wat een enorme plaatsbesparing opleverde. Omdat daarnaast ook de buitenlengte met 8 cm werd vergroot (tot 4,51 meter, 2 cm korter dan de Picnic !), groeide de binnenruimte, maar dan wel op een erg originele manier. Het dashbord werd volledig herdacht, de middenconsole verdween en het instrumentenbord werd centraal en hoog neergeplant. Daaronder, en bijna over de volledige breedte van het interieur, kon een kofferruimte (!) ontstaan met een volume van 33 liter, afgesloten door twee kleppen. Verder werd de flexibiliteit van het interieur vergroot door in de vloer meer aanhechtingspunten voor de stoelen te voorzien en er rails in aan te brengen. Zo kunnen de stoelen van de tweede rij over 25 cm verschuiven, die van de derde rij zelfs over 55 cm. In de basisversie bezit de eigenaar al 44 verschillende mogelijkheden voor de inplanting van de stoelen, op het tweede niveau groeide dat uit tot 352 varianten. Met zeven stoelen aan boord, en afhankelijk van de inplanting ervan varieert het totale laadvolume voor bagage van 900 tot 1450 liter. De Citroën BerlingoBreak is een polyvalent vrijetijdsvoertuig dat slechts 4,11 meter lang is, vijf echte plaatsen biedt en daarnaast nog een zee van ruimte laat. Afgeleid van de lichte bestelauto van het merk, is de Berlingo een duizendpoot die bijzonder goedkoop uitvalt : de 1.4 liter benzine kost 431.200 fr., de 1.9 liter diesel 471.200 frank. Een ander krachttoer werd door Ford verwezenlijkt met de Ka, een zeer korte vierzitter die het tijdperk van de aantrekkelijke, comfortabele en goed uitgeruste sub-compact inluidt. Een fenomeen waarop we volgende week terugkomen. Citroën Berlingo : veel plaats, lage prijs.