Roadster met karakter
...

Roadster met karakterDe onvolprezen lijn van de Audi TT coupé, die vooral architecten en designers tot verrukking bracht, werd bij de roadster doorgetrokken. Met zijn kap op oogt de Duitser degelijk en toch elegant. Klanten hebben de keuze tussen een voorwielaandrijving en een quattro, wij opteerden voor die laatste. De vierwielaandrijving wordt ingeschakeld via een Haldex-koppeling, die stuurt het potentieel pas naar de achterwielen door als de voorwielen in de spin gaan. Kort na de lancering van de TT heerste nogal wat commotie over de achtertrein van de wagen, die zich in bepaalde omstandigheden wat eigenzinnig gedroeg. Vroeger zou geen weldenkend mens daarover gezeurd hebben omdat rijden tegelijk werken was. Maar moderne automobilisten zijn vergeten dat een snelle bocht risico's inhoudt. Hoe ook, aan het probleem is inmiddels gesleuteld: op de koffer werd een smal lipje gemonteerd en de ophanging werd opnieuw afgesteld. Bovendien werd een ESP-elektronisch gestuurd stabiliteitsprogramma toegevoegd. Daardoor verliest de TT wat van zijn karakter, maar wint aan veiligheid. De quattro-versie wordt aangedreven door een geavanceerde 1,8 liter viercilinder met twintig kleppen, die van extra laadlucht wordt voorzien via een turbo. Daarmee wil Audi de zescilinders van de concurrentie naar de kroon steken. Verbonden met een handgeschakelde zesbak is het resultaat bepaald indrukwekkend, al mist hij de moeiteloze inspanningen van een zescilinder. En de roadster is echt wel hard afgeveerd. Onderweg verbaast de pit van de Duitser, die met de Lamborghini Diablo VT overigens de enige open wagen ter wereld is met vierwielaandrijving. De kap wordt in een handomdraai boven de voorruit losgeklikt, een druk op de knop volstaat om het mechanisme in vijftien seconden achter de stoelen terug te plooien. Ook met open dak verliest de roadster niets van zijn persoonlijkheid. Twee massieve, verstevigde, aluminium rolbeugels zorgen voor een maximale veiligheid. Als het om veiligheid draait, gaat men bij Audi niet over één nacht ijs: de inzittenden krijgen zowel een frontale als een zijdelingse airbag mee. Die laatste is in de stoel gemonteerd, ontvouwt zich van onderen naar boven en beschermt zowel borstkas als hoofd bij een zijdelingse aanrijding - ongeacht de stand van de stoel op het moment van de schok. Daarnaast wordt standaard ABS met elektronische remkrachtregelaar, EDS (elektronisch sperdifferentieel) en ESP gemonteerd die de stabiliteit onder alle omstandigheden moet garanderen. Die veiligheidsvoorzieningen en de wil om een zeer rigide roadster af te leveren hebben het geheel wel behoorlijk zwaarder gemaakt: tegenover de coupé sleept de roadster 80 extra kilo's mee, en zet daarmee 1475 kg op de weegschaal. Een aanpak die diametraal tegenover die van Lotus staat, dat altijd op lichtgewicht heeft gemikt. De Duitse aanpak heeft een duidelijke invloed op het interieur, de inzittenden nemen plaats in stoelen die op reusachtige baseballhandschoenen lijken, omlijst met leder en fraai stiksel. Gecombineerd met de zeer persoonlijke aankleding en de aandacht voor details (aluminium kniesteunen met leder bekleed, omlijsting van de wijzerplaten, een brandstoftankklep die naar de racerij verwijst) zorgt dat voor een unieke sfeer. In de wand achter de stoelen werd in verscheidene handschoenkastjes en opbergvakken voorzien. Dat is wel nodig met een koffervolume dat tot 180 liter werd beperkt. Voor de vierwielaangedreven roadster wordt 1,65 miljoen gevraagd, de staat int daarop 200.000 frank BIV. Voor dat geld krijgt de koper behalve de gewone garantie ook een levenslange mobiliteitsgarantie (ook bij het wisselen van eigenaar), met onder meer een huurauto voor drie dagen als de herstellingen wat tijd in beslag nemen. Tenminste als de wagen altijd bij een officiële dealer onderhouden is.PIERRE DARGE