En het rijplezier, meneer Steenstra? "Dat blijft enkel op de kleinere wegen bestaan. Ik maak immers een duidelijk onderscheid tussen verbindingsritten die snel, efficiënt en veilig moeten via de MagLev-snelwegen, en het zelf rijden op kortere trajecten."
...

En het rijplezier, meneer Steenstra? "Dat blijft enkel op de kleinere wegen bestaan. Ik maak immers een duidelijk onderscheid tussen verbindingsritten die snel, efficiënt en veilig moeten via de MagLev-snelwegen, en het zelf rijden op kortere trajecten." Op het RAI-autosalon van Amsterdam stelde Steenstra zijn systeem voor, naast het ontwerp van de RAI-auto die alleen op computer bestaat en qua afmetingen zowat overeenkomt met een Volvo S70. Op gewone wegen wordt de auto aangedreven door milieuvriendelijke elektromotoren, waarmee een snelheid van 100 km/uur wordt gehaald, terwijl de actieradius 350 km bedraagt. Voor langere verplaatsingen wordt gebruikgemaakt van de MagLev-snelweg die niet alleen hoge snelheden mogelijk maakt, maar ook voor de heroplading zorgt. Bij het verlaten van de snelweg beschikt de auto zodoende altijd over zijn volledige energievoorraad. Bij het ontwerp van de auto werd ervan uitgegaan dat de inzittenden tijdens de verplaatsing behoefte hebben aan entertainment of edutainment. Daarom is voor alle zitplaatsen, door middel van een centrale projectiebalk in de middenconsole, een individuele holografische computer beschikbaar waarop ongestoord kan worden gewerkt, gespeeld of gestudeerd. Het interieur is extreem clean want alle bedieningselementen worden via holografische projecties bediend zodat de passagiers zoveel mogelijk ruimte kunnen benutten. Ver openslaande portieren en opklapbare transparante dakpanelen verschaffen toegang tot het interieur, terwijl doorzichtige zonnepanelen instaan voor de energiehuishouding in de auto. De wigvorm van de RAI-auto garandeert een gunstige aërodynamica en een maximale bagageruimte. Om tegemoet te komen aan de variabele instellingsmogelijkheden staan de grote, smalle voorwielen buiten het koetswerk. Verder valt de rechte achterkant op met een naar beneden scharnierende klep en een naar boven klappende ruit. Bij normaal gebruik zijn de achterlichten groen, terwijl ze slechts bij remmen of afslaan oranje of rood worden waardoor de signaliseringswaarde verhoogt. "Het aantal verkeersdeelnemers neemt voortdurend toe, terwijl de grondoppervlakte voorbehouden aan het verkeer, nagenoeg gelijk blijft. Het risico van een massale chaos, steeds meer ongevallen en toenemende criminaliteit door agressie neemt hand over hand toe", aldus Steenstra. "Een totaal mobiliteitssysteem, dat in bepaalde omstandigheden ruimte laat voor individueel rijplezier is de enige oplossing om daaruit te komen."PIERRE DARGE