Haar naam duikt hier en daar op aan de rand van de modescène. Echt bekend is ze nog niet, hoewel ze wel al een opdracht kreeg van een lid van de Nederlandse koninklijke familie. En in bepaalde kringen weerklinkt haar naam steeds duidelijker. Wat ze creëert, is niet vanzelfsprekend. Cathérine Arnould maakt onder meer handtassen, poefs, plaids en allerlei modeaccessoires van antieke stukken textiel, die onder de merknaam Katarsis op de markt komen. Ze heeft ook een lijn voor kinderkleding die op vele plaatsen in Europa wordt verspreid, zoals in de Parijse winkel Le Bon Marché (rue de Sèvres 24) en in Kids on the Docks in Antwerpen (Vlaamse Kaai). De meeste van haar cre...

Haar naam duikt hier en daar op aan de rand van de modescène. Echt bekend is ze nog niet, hoewel ze wel al een opdracht kreeg van een lid van de Nederlandse koninklijke familie. En in bepaalde kringen weerklinkt haar naam steeds duidelijker. Wat ze creëert, is niet vanzelfsprekend. Cathérine Arnould maakt onder meer handtassen, poefs, plaids en allerlei modeaccessoires van antieke stukken textiel, die onder de merknaam Katarsis op de markt komen. Ze heeft ook een lijn voor kinderkleding die op vele plaatsen in Europa wordt verspreid, zoals in de Parijse winkel Le Bon Marché (rue de Sèvres 24) en in Kids on the Docks in Antwerpen (Vlaamse Kaai). De meeste van haar creaties zijn unica, maatwerk voor particulieren. Het gaat dus zelden, tenzij op bestelling, om serieproducties, wat de exclusiviteit benadrukt. In ons land worden haar prachtige kussens en poefs verkocht door de interieurzaak Items in Knokke (Kustlaan 289). Voor Obumex en Interni-Edition bedacht ze dan weer een collectie huislinnen. En ze is ook elk jaar present op de Parijse vakbeurs Maison & Objet, waar veel Belgen de toon aangeven. Haar interieur lijkt goed op wat ze zelf maakt : een patchwork van materialen en leuke accenten. Maar er hangt wel een duidelijke sfeer : nonchalant met een artistieke kwinkslag. De woning heeft dan ook veel weg van een atelier. Cathérine Arnould werkt immers op verscheidene plaatsen in haar huis, van de woonkamer beneden tot in haar eigenlijke atelier, dat ook een slaapvertrek is. Van de art-nouveaustijl van deze woning uit 1903 merk je binnen amper iets op. Dat komt omdat het achterhuis - de rest verhuurt ze - in de jaren veertig werd verbouwd. Niet echt mooi, maar Cathérine heeft er toch iets leuks van gemaakt door bijna alles wit te schilderen. De nonchalante stijl van het interieur heeft ongetwijfeld te maken met de jaren die Cathérine in Marokko sleet. "Na mijn studies interieurarchitectuur aan het Brusselse Sint-Lucasinstituut reisde ik veel door Afrika. Daarna werkte ik een tijdje in Parijs bij Jean-Michel Wilmotte en zelfs even bij Jean Nouvel, om daarna samen met mijn man, die architect is, voor een paar jaar naar Marokko te vertrekken. We hadden een ontwerpbureau in Casablanca. Tja, dat is niet alleen een mooi land, maar het leert je ook alles anders te bekijken. Daar verfijnde ik mijn gevoel voor kleuren en materialen", aldus Cathérine. Door de Marokkaanse cultuur is ze niet langer bang voor kleuren en motieven. "Toen ik even terug was in België botste ik op iemand die prachtige Italiaanse stoffen verhandelt en ieder jaar de voorbije collectie gewoon weggooit. Al te gek. Ik nam die stalen direct mee naar huis en ging ermee aan de slag." Ondertussen tikte ze ook een verzameling antieke art-nouveau- en art-decoweefsels op de kop, die ze eveneens gebruikt voor haar creaties. Bonte stoffen die een duidelijke stempel op de stijl van haar woning drukken : "Die is zeker hedendaags, maar niet minimalistisch. Dat is trouwens al een beetje voorbijgestreefd. Ik vind een interieur met barokke elementen erg boeiend. Maar ik houd wel van de combinatie met strakke en sobere elementen. En als die dan ook nog een organische vorm hebben, is dat prachtig. Zoals de witte Pantonstoelen rond mijn Saarinentafel, en de Italiaanse zweeflamp, die nota bene uit de ambassade van het Vaticaan komt !"Info : www.katarsis.biz+Piet Swimberghe