Opel mag dan een massaproducent zijn, hij schuwt de innovaties niet. Op het salon van Genève stelden de Duitsers in wereldpremière de Signum, een futuristisch, rijklaar ontwerp voor een break uit de topklasse, voor. De keuze van Opel kan niet echt verbazen als men weet dat het segment van de breaks in Europa de jongste tien jaar van 5 naar 13 % groeide en dat de vraag naar sportieve, veelzijdige vrijetijdsauto's nog lijkt te stijgen. Bovendien blijkt niet iedereen prijs te stellen op de wat imposante monovolumes en kiest een...

Opel mag dan een massaproducent zijn, hij schuwt de innovaties niet. Op het salon van Genève stelden de Duitsers in wereldpremière de Signum, een futuristisch, rijklaar ontwerp voor een break uit de topklasse, voor. De keuze van Opel kan niet echt verbazen als men weet dat het segment van de breaks in Europa de jongste tien jaar van 5 naar 13 % groeide en dat de vraag naar sportieve, veelzijdige vrijetijdsauto's nog lijkt te stijgen. Bovendien blijkt niet iedereen prijs te stellen op de wat imposante monovolumes en kiest een gedistingeerd publiek veeleer voor de wat discretere break. De Signum krijgt een opvallend lange wielbasis van 2,93 meter mee die niet alleen voor een gevoel van ruimte zorgt, maar talrijke varianten binnen het interieur mogelijk maakt. Het bagagecompartiment van 450 liter kan bijvoorbeeld tot 550 liter worden uitgebreid door de achterbank elektrisch naar voren te schuiven. Door de voorste passagiersstoel en de achterbank neer te klappen ontstaat een 3 meter lange, vlakke laadvloer. Mogelijkheden zat dus. Indrukwekkend is ook de V6-turbodieselmotor met common rail brandstofinspuiting en 24 kleppen, een wereldprimeur die liefst 175 pk ontwikkelt en voor een topsnelheid van 230 km/uur zorgt. Volgens de eerste computersimulaties heeft die motor ondanks die fraaie prestaties gemiddeld aan 6,6 liter diesel genoeg om 100 km ver te komen. Opvallend en innoverend zijn ook de verstelbare bladen van de turbocompressor waardoor de turbodruk bij lage toerentallen kan worden opgevoerd zodat het koppel ook in die omstandigheden aardig hoog blijft wat het gebruiksgemak uiteraard vergroot. Het instrumentenbord bestrijkt de hele breedte van de cockpit en bevat vier displays die achter getint glas verborgen zitten en alleen op verzoek informatie verschaffen. Slechts één ervan is uitsluitend voor de bestuurder voorbehouden, staat recht voor hem opgesteld en geeft alleen essentiële informatie, zodat de chauffeur niet in verwarring wordt gebracht door allerlei futiliteiten. De drie andere displays verstrekken informatie over verwarming en airconditioning, radio en cd-speler of over de navigatie. Een boordvideo met twee in de rugleuningen van de voorste stoelen ingebouwde schermen zorgt voor verstrooiing voor de passagiers achterin. De geluids- en videoinstallatie kan van op elke plaats met de afstandsbediening ingesteld worden en laat toe dat twee kinderen op de achterbank via koptelefoons, met een ontvangstbereik van 100 m buiten de auto, naar een ander programma luisteren. Een aardige attentie voor kinderen die tijdens de lunchpauze in het gras gewoon verder willen luisteren. In de Signum zit ook een telefoon, terwijl een draagbare computer met modem in het handschoenenkastje zit opgeborgen.