Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

ambitieuze 607

De meeste constructeurs dromen vroeg of laat van een plaatsje in het topsegment: dat van de luxeberlines. De plaatsen zijn schaars en worden bezet door Mercedes, met de S-klasse, door BMW, met de 7-reeks, door Jaguar en vandaag ook door Audi, met de A8. En de presentatie van het project D1 doet vermoeden dat zelfs Volkswagen een plekje op het hoogste niveau ambieert.

Peugeot loopt al jaren achter die eer aan en wil met het lanceren van de 607 dat streven nog onderstrepen, ook al haastten de ontwerpers zich bij de statische voorstelling in Parijs om te benadrukken dat de S-klasse en de 7-reeks geen echte concurrenten zijn.

De elegante Peugeot 607 komt eraan met drie verschillende krachtbronnen. Twee benzinemotoren, een viercilinder van 2,2 liter die 160 pk ontwikkelt, en een zescilinder met een slagvolume van 3 liter die 210 pk op de voorwielen overzet. Boeiender is de viercilinder turbodiesel HDi-motor van 2,2 liter die 136 pk ontwikkelt en een maximumkoppel van 317 Nm heeft, terwijl hij gemiddeld toch genoeg heeft aan 6,8 liter brandstof. Tegelijk met de lancering, groeit bij Peugeot het besef dat in dit segment de vraag naar méér dan viercilinders voor een turbodieselmotor vanzelfsprekend is. Voor een evolutie in die richting werd een akkoord gesloten met Ford. Opmerkelijk: naast de manuele versnellingsbakken met vijf verhoudingen is er ook een autoadaptieve automatische gangwissel met vier verhoudingen én een sequentiële bediening van het Tiptronic-type.

De 607 is verkrijgbaar in vier interieureffecten of ambiances, die men verder kan combineren met individuele opties. Interessant is de aanwezigheid van het dynamisch stabiliteitscontrole ESP, een elektronische remdrukverdeler; en de noodstopbijstand, die de bestuurder zo nodig een handje toesteekt. Die bijstand resulteert in een 25 procent kortere remafstand.

Wat de passieve veiligheid betreft: er zijn zowel frontale als zijdelingse airbags voorzien én gordijnairbags die zich langs de dakboog openvouwen. De technologie van de 607 voegt zich ook naar de rijomstandigheden: er is een automatische ruitenwisser met regensensor, de lichten flitsen automatisch aan zodra de duisternis invalt of als de auto een tunnel inrijdt. Verder evolueert het geluidsvolume van de radio naargelang de snelheid, de lichtsterkte van het instrumentenbord naargelang het omgevingslicht en de bandenspanning wordt voortdurend gecontroleerd. Ook van het onderhoud hoeft de koper niet wakker te liggen: voor de HDi-turbodieselmotor is dat maar om de 20.000 km nodig, voor de benzinemotoren pas om de 30.000 km.

roetfilter

De Fransen liepen in Parijs nogal hard van stapel, door de drie wereldpremières die de 607 straks krijgt. Slechts één daarvan is echt belangrijk: een door PSA ontwikkelde roetfilter met de afkorting FAP (filtre à particules). Roetpartikels zijn sinds jaar en dag een doorn in het oog van de groenen, al blijft de schadelijke rol ervan onduidelijk. Dieselmotoren zijn van nature vrij proper, maar de aanwezige roetpartikels die in benzinemotoren ontbreken, verontrusten de milieubewusten. De roetfilter van Peugeot ziet eruit als een cilindervormig element en wordt in de katalysator geïntegreerd. De filter – die is opgebouwd is uit siliciumcarbide – vertoont een poreuze structuur die bestaat uit duizenden kanaaltjes. Die kanaaltjes gaan afwisselend open en dicht, zodat de uitlaatgassen erdoorheen worden gedwongen en het roet achterblijft in de filter. Omdat roet de neiging heeft om de filter te verstoppen, moet die na 400 tot 500 km worden geregenereerd. Dat gebeurt door de roetdeeltjes (hoofdzakelijk koolstof en koolwaterstoffen) die zich in de filter ophoopten, te verbranden. Dat proces verloopt automatisch en neemt slechts twee tot drie minuten in beslag. De filter wordt door een additief, dat bij elke tankbeurt in de circulatie wordt gebracht, voortdurend gereinigd zodat hij een autoleven lang meekan. Om de 80.000 km moet hij wel met water onder hoge druk worden gereinigd om zijn doorlatingsvermogen te herstellen en zijn rendement te behouden. De FAP zorgt ervoor dat bij elke kilometer slechts 4 mg roetpartikels in de atmosfeer terechtkomen, dat is acht keer minder dan de Europese norm. De andere wereldpremières: het aanflitsen van de vier richtingwijzers bij een noodstop en de koeling van het handschoenenkastje zijn in vergelijking met de FAP relatief onbelangrijke vondsten.

De 607’s die in de lente in de showroom staan zullen tussen 1.157.000 en 1.709.100 fr. kosten.

PIERRE DARGE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content