vierzitscoupé

Coupés zijn voor estheten bedoeld, waardoor de styling doorgaans voorrang heeft op de functionaliteit en het comfort achterin. De nieuwe coupé van de 3-reeks bij BMW combineert echter beide kwaliteiten, zodat inzittenden achterin niet eens krap zitten. Opmerkelijk is dat de lengte van de coupé die van de vierdeurs met bijna 2 cm overtreft, 18 mm breder en vooral 46 mm lager uitvalt. Een en ander zorgt voor een nadrukkelijke aanwezigheid op de weg en een prachtig profiel.

De nieuwste BMW zal met vier verschillende motoren worden geleverd, van een bescheiden 1,8 liter viercilinder tot een krachtige zescilinder in lijn met een cilinderinhoud van 2,8 liter. We opteerden voor die laatste versie, omdat het Beierse merk appeleert aan rijders die graag pit onder de rechtervoet hebben. Met 193 pk voor net geen 1400 kg zorgt de 328 Ci ervoor dat de sportief geïnspireerde koper op zijn wensen bediend wordt, terwijl de snelle coupé toch geen zuipschuit is. Wie een beetje uitkijkt en zich toch weinig plezier ontzegt, komt met 11 liter/100 km rond.

Het sobere uiterlijk gaat wonderwel samen met het zeer overzichtelijke en duidelijke dashbord, maar de elementen in geborsteld aluminium die de boordplank, de handvatten en de versnellingspook ‘sieren’zijn wat te opvallend. Praktisch zijn de voorzieningen die werden aangebracht, en dankzij twee nieuwe functies verloopt het instappen vlotter. Een eerste systeem zorgt ervoor dat de voorste stoelen maximum 90 mm vooruitschuiven zodra de rugleuningen naar voren worden geklapt, terwijl een tweede ingreep ervoor zorgt dat de rijder makkelijker kan instappen doordat de zijruit automatisch zakt. Toch verloopt het uitstappen vanwege de lage zit niet echt vlekkeloos: de coupé is een auto voor fitte, lenige lui.

technische snufjes

Onderweg is de 328 Ci op zijn best. Dankzij de perfect gesneden stoelen past hij als een handshoen, hij kleeft stevig op de weg, stuurt bijzonder precies en zorgt voor acceleraties en hernemingen die het politiek oncorrecte rijgenot zo heerlijk ondersteunen. Kortom, de 328 Ci is een op maat gesneden elegante coupé voor dynamische bestuurders.

Ook indrukwekkend is de technische bijdrage die BMW bij dit model aanleverde. Standaard wordt de auto voorzien van ABS met CBC (Cornering Brake Control) dat de remwerking controleert bij het nemen van een bocht, waardoor de achterremmen optimaal worden benut zonder dat de richtingsstabiliteit eronder lijdt. Ook standaard is het ASC+T-systeem, dat de stabiliteitscontrole en het doorspinnen van de wielen onder invloed van de motorrem garandeert. In optie kan daaraan nog een DSC III-stabiliteitscontrolesysteem worden toegevoegd, dat het slippen van de auto in de bocht tegengaat. Naar ons gevoel wat van het goede te veel: wie hard wil gaan, mag ook een beetje werken achter het stuur.

Ondanks de gesofisticeerde technische voorzieningen moet de 328 Ci gemiddeld slechts om de 23.000 km naar de garage (30.000 km voor de ‘gewone’ rijder) en werden de onderhoudskosten met ongeveer 30 procent gedrukt. Wie 1.425.000 fr. wil besteden aan deze snelle en elegante coupé, krijgt bovenop centrale vergrendeling, een antidiefstalsysteem met alarm, elektrisch bediende ramen (ook voor de zijdelings openende achterruitjes), lichtmetalen zestienduimsvelgen en een radiocassette met business RDS. Tot de extra’s behoren o.a. een automatisch controlesysteem voor de bandenspanning, een steptronic met sequentiële bediening en ruitenwissers met regensensor.

Fiat Coupé

Een pittige concurrent voor de 328 Ci, maar dan met voorwielaandrijving, is de onderschatte Fiat Coupé waarvan de 1,8 liter-versie (130 pk) maar 820.000 fr. kost. Voor de vijfcilinder 2 liter-versie die 154 pk op de weg zet, moet men op 970.000 fr. rekenen. De meest potente van de Fiat Coupés krijgt een 2 liter turbomotor mee en een indrukwekkende 220 pk – een pittige kompaan die men niet meteen van een massaproducent verwacht. Reken op 1.098.000 fr. voor deze aardige cocktail, waarop helaas 200.000 fr. BIV moet worden betaald.

Praktisch

BMW 328 Ci

Motor: voorin gemonteerde zescilinder in lijn benzinemotor met een slagvolume van 2793 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de achterwielen aandrijft.

Potentieel: max. vermogen van 193 pk/142 kW bij 5500 toeren/minuut en max. koppel van 280 Nm bij 3500 toeren/minuut.

Afmetingen: 448,8 cm (l), 175,7 cm (br), 136,9 cm (h) en 272,5 cm (wielbasis).

Inhoud koffer: 410 liter.

Verbruik in liter per 100 km: 12,5 (stad), 7,0 (weg), 9,1 (mix).

CO2-uitstoot: 216 gr/km.

Prijs incl. BTW: 1.425.000 fr., plus 100.000 fr. BIV.

Jaarlijkse motorrijtuigenbelasting : 22.942 fr.

Andere versies: 318 Ci (1.070.000 fr.), 320 Ci (1.235.000 fr.), 323 Ci (1.330.000 fr.).

PIERRE DARGE foto : BMW 328 Ci: elegantie en techniek gaan hand in hand.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content