chic
...

chicZoals de Engelsen zeggen: it's all in the mind. Voor sommigen is een break een handig vervoermiddel met extra bergruimte. Voor anderen zijn laadruimte en laadvermogen secundair, en is een break juist chic. Tenminste, als hij ook een andere naam krijgt. Avant bijvoorbeeld, zoals bij Audi. Of Touring, zoals bij BMW. De nieuwe BMW 318i Touring is geen werkpaard, maar veeleer het meest bescheiden lid van de 3-reeks die van savoir-vivre moet getuigen. De omvang van de jongste generatie nam wat toe: de Touring werd 45 mm langer, 41 mm breder en 18 mm hoger. Interessant is dat de achterklep 14 cm breder werd en dat de laadbreedte tussen de wielkasten 9 cm groeide. Vreemd genoeg had dat nauwelijks invloed op het laadvolume, dat slechts met 25 liter toenam en nu 435 liter bedraagt. Niks bijzonders, als men weet dat de Astra Caravan, die 18 cm korter is en bijna 400.000 frank goedkoper dan de Touring, over 480 liter laadvolume beschikt. Wel nuttig: de knieruimte achterin werd met 2 cm ruimer - en dat was nodig. Het verschil tussen een break en een Touring zit vooral in het hoofd, en in de vele details die een burger van een werkman onderscheiden. Zo is het bagagecompartiment helemaal met fluweel bekleed. De achterruit gaat onafhankelijk van de achterklep open. De gebruikte materialen zien er heel verfijnd uit, terwijl het instrumentenbord erg sober, erg duidelijk en ook nog erg mooi oogt. En omdat zelfs een chique vijfdeurs soms geladen moet worden, is de laaddrempel verlaagd tot op bumperhoogte en afgewerkt met een krasvaste bekleding. De Touring staat voor verfijning, en zoals men weet: die springt niet meteen in het oog. Ook nuttig is de korte draaicirkel.prettigWe willen niet meewarig doen over deze Touring die we met de kleinste motor reden: de viercilinder 1,9 liter-benzinemotor die een aardige 116 pk op de achterwielen overzet. De auto stuurt precies en rijdt aangenaam, als hij op dreef komt. Geen sprinter maar een prettige kompaan, die feilloos schakelt en elegant voor de dag komt in zilvergrijs. Niet toevallig is de Touring de lieveling van vrouwen die van finesse en degelijkheid houden. Standaard worden alle 3-series voorzien van tal van veiligheidsvoorzieningen. Van huis uit zit er standaard op de 318i een bagagescherm dat over de volle breedte wordt ontrold, en een net dat de passagiersruimte scheidt van de laadruimte. De voorste inzittenden hebben frontale airbags (in de zescilinder-versies ook zijdelingse) en elektrisch bediende ruiten, centrale vergrendeling met afstandsbediening, lichtmetalen velgen, en een stuur dat zowel in de diepte als in de hoogte regelbaar is. Daarnaast krijgen alle versies ABS mee, aangevuld met het CBC-systeem (Cornering Brake System) dat de richtingstabiliteit bij het remmen in de bocht optimaliseert. Ook standaard wordt het uitschakelbare ASC+T-antislipsysteem gemonteerd, en op aanvraag wordt daar een dynamisch stabiliteitscontrolesysteem aan toegevoegd. En dat alles voor 1.015.000 fr.PraktischBMW 318i TOURING Motor: voorin gemonteerde viercilinder benzinemotor met een inhoud van 1895 cm3 die via een handgeschakelde vijfbak de achterwielen aandrijft. Potentieel: max. vermogen van 116 pk/85 kW bij 5500 toeren/minuut en max. koppel van 180 Nm bij 3900 toeren/minuut. Afmetingen: 447,8 cm (l), 173,9 cm (br), 140,9 cm (h) en 272,5 cm (wielbasis). Laadvolume: 435 liter. Verbruik in liter/100 km: 11,4 (stad), 6,2 (weg) 8,1 (gemiddelde). CO2-emissie: 194 gr/km. Prijs, incl. BTW: 1.015.000 fr., plus 5000 fr. BIV. Jaarlijkse motorrijtuigenbelasting: 9148 fr. Andere versies: 320i (1.275.000 fr.), 328i (1.450.000 fr.), 320d (1.045.000 fr.) en 330d (1.440.000 fr.). De C1 rijdt...Op 28 september rolde in de werkplaatsen van Bertone in Turijn de eerste C1 van de band. De C1 is BMW's eigen benadering van het mobiliteitsprobleem, en houdt het midden tussen een motorfiets en een scooter. Dankzij de twee kruiselingse gordels en het uitgekiende veiligheidsframe, hoeft de rijder in Duitsland en in Spanje (hopelijk binnenkort in ons land) geen helm te dragen: ook als de C1 zijwaarts tegen de vlakte gaat, blijft het hoofd van de rijder op minstens 7,5 cm van het wegdek. Dankzij het dak, het windscherm en de ruitenwisser trotseert de C1 - die in de lente in de showroom staat - alle weer. De basisversie zal ongeveer 200.000 fr. kosten en verfraaid kunnen worden met een navigatiesysteem, een bagagebox, centrale verwarming, een houder voor de gsm... Opmerkelijk is wel dat de C1 geen enkel onderdeel van BMW-origine bevat.PIERRE DARGE