pittige A
...

pittige ADe A-klasse van Mercedes kende een moeilijke start, maar heeft zich behoorlijk snel herpakt. Naast de twee benzineversies en de turbodiesel staat er nu een pittige A in de showrooms, met een viercilinder 1,9 liter-benzinemotor die 125 pk op de voorwielen overzet. Ter herinnering: de allereerste Golf GTI, die het fenomeen van de snelle, betaalbare en compacte auto inluidde, moest het met 110 pk stellen. En alsof dat nog niet volstond, kreeg de A190 ook nog een vijfbak met korte versnellingen, en haalt de jongste een top van net geen 200 km/uur. Het resultaat laat zich raden: de nieuwste kleine van Mercedes mikt op chauffeurs die houden van rijden en rijplezier hoog in het vaandel dragen. De A-klasse bezit vele troeven, en daaronder zijn het relatief ruime interieur, gekoppeld aan een buitenlengte van 3,57 meter én het absorberen van de impactenergie bij een frontale botsing onder de vloer, zeker de meest indrukwekkende. Maar er is meer. De moduleerbaarheid van het interieur zet vele concurrenten een neus, en de veiligheidsvoorzieningen zijn imposant. Standaard vindt men op de A190: ABS, BAS, ASR en ESP. ABS zorgt ervoor dat de wielen bij hard remmen niet blokkeren, waardoor de wagen bestuurbaar blijft. BAS waakt erover dat bij een noodstop het remvermogen in ieder geval voluit wordt gebruikt, ook als de chauffeur dat zelf, bijvoorbeeld door paniek bevangen, niet doet. ASR is een antispinregeling die verhindert dat wielen bij hard optrekken, of bij het wegrijden op gladde ondergrond niet doorspinnen, terwijl ESP - ingevoerd na de betekenisloze elandtest - een elektronische stabiliteitscontrole is. Daar komen in dit geval nog vier schijfremmen bij, waarvan de voorste geventileerd zijn. Er bestaat maar één woord voor: indrukwekkend. voorbeeldige modulariteitVeel indrukken onderweg. De levendigheid, het snelle en beschaafde optrekken, de energieke trekkracht - zelfs bij 1500 toeren - en de stijve vering die niet goed raad weet met waterputdeksels in de stad. De A190 klimt gezwind in de toeren, is zeer plezierig om mee te rijden, maar is beslist niet de GTI die sommigen vanwege het aangekondigd vermogen vermoedden. Daarvoor is de auto namelijk te beschaafd. Sommigen houden van die beschaving, anderen zweren bij losbandige sportiviteit met doorspinnende wielen. Een factor die nog te vaak uit het oog wordt verloren bij de A, is de polyvalentie. Wie zich door de handleiding heeft geworsteld, kan in korte tijd het hele interieur verbouwen en komt dan tot de vaststelling dat de A op dat vlak bijzonder veel troeven bezit. En hij is praktischer dan de meesten vermoeden, met ook nog opbergvakken in de achterflanken en onder de vloer. De toegankelijkheid en de moduleerbaarheid zijn een toonbeeld, het instrumentenbord is dat nog altijd niet. Drie echte, maar flauw uitgevallen wijzerplaten, geen thermometer (enkel een verklikkingslampje), en het gebruik van veel kunststoffen bederft een beetje het uitzicht. En de armsteun in het midden is slecht geplaatst en verhindert zelfs vlot schakelen. Anderzijds bleek het verbruik, dat tussen acht en negen liter schommelt - afhankelijk van de rijstijl - een meevaller. Helemaal opvallend is een roestgarantie van dertig jaar, terwijl de doorsnee waarborg slechts één jaar bedraagt (driemaal minder lang dan de gewoonste Japanner). De A190 is een heerlijk hebbeding, voor wie 838.577 frank niet te veel vindt.Een must: de KoopwijzerDe redactie van Autogids brengt traditiegetrouw de jaarlijkse Koopwijzer uit, waarin liefst 446 wagens werden samengebracht, verdeeld in 20 categorieën. Daarin bijvoorbeeld 19 stadsmussen, 37 allesdoeners en 30 eenvolumes. Bij elke wagen hoort een beschrijving, een technisch kadertje, een quotering en eventueel het logo hartendief of beste koop. Interessant in het kadertje is de uitrustingsfiche en de werkelijke kilometerkostprijs - altijd een pijnlijke verrassing. Vooraan zit een luik met nieuwigheden die volgend jaar in de showroom worden verwacht. De Koopwijzer ligt bij de betere krantenverkoper, is 290 bladzijden dik en kost 230 frank. Dat is, voor de hoeveelheid informatie, eigenlijk géén geld.Mercedes A190 PraktischMotor:voorin geplaatste viercilinder benzinemotor met een slagvolume van 1796 cm3, die via een manuele vijfbak de voorwielen aandrijft.Potentieel:max. vermogen van 125 pk/92 kW bij 5500 toeren/minuut en max. koppel van 180 Nm bij 4000 toeren/minuut.Afmetingen:357,5 cm (l), 171,9 cm (br), 158,7 cm (h).Kofferinhoud:390 liter.Verbruikin liter/100 km: 10,6 (stad), 6,0 (weg) en 7,7 (mix).CO2-emissie:185 gr/km.Prijs,incl. BTW: 838.577 fr., plus 20.000 fr. BIV.Jaarlijkse motorrijtuigenbelasting: 9148 fr.Andere modellen:A140 (619.904 fr.), A160 (681.405 fr.), A160 CDI (669.203 fr.).PIERRE DARGE