vijf meter amerikaans
...

vijf meter amerikaansWe rijden niet zo vaak met Amerikaanse wagens en betreuren dat - omdat ze zich omwille van hun karakter onderscheiden van de meute, niet met het mes tussen de tanden kunnen worden gereden, niet veel gas gevend en nimmer driftig schakelend. Amerikanen zijn voor luie levensgenieters, het liefst omringd door alle comfort en zelden gehaast. Vandaag laten we ons een rit in de Chrysler 300M welgevallen, een verre nazaat van de beroemde 300-serie. Tussen 1955 en 1965 stonden de legendarische 300's voor exclusiviteit en power, onder de kap zat een V8 met bolvormige verbrandingskamers. De laatste 300 was van het L-type en wordt meer dan drie decennia later door een M-type gevolgd, dat speciaal op de Europese markt en maat werd gesneden. De eerste vaststelling betreft de motoren. Beide versies krijgen 'slechts' een V6-motor mee, wel in aluminium en voorzien van 24 kleppen. De tweede vaststelling is opwindender: de 300M is uitgerust met prachtige ouderwetse wijzerplaten, heeft standaard lederen stoelen, zorgt achterin voor zeeën van ruimte en rijdt nog altijd als een Amerikaan. Minder zwevend dan we gewend zijn, maar toch. En het gevoel achter het stuur is niets minder dan majestueus. Zowel in de 2,7-liter die 203 pk op de voorwielen overzet, als in de 3,5- liter die 254 pk loslaat, gaat de 300M er flink tegenaan. Het verschil merk je vooral bij het optrekken. De 3,5-liter stormt desgevraagd echt uit de startblokken - ook al gaat in de praktijk eigenlijk niemand zo tekeer.autostickOp snelheid zorgt een kick down met een flinke portie lawaai voor een veilig inhaalmaneuver. Opmerkelijk is dat de bestuurder met de Autostick de keuze heeft tussen volautomatisch rijden of manueel. Dat laatste is mogelijk door de hendel in de laagste stand naar rechts te duwen om op te schakelen, en naar links voor een lagere versnelling. Typisch Amerikaans is het steigeren en duiken bij optrekken of afremmen, en het vloeiend comfortabel rijgedrag onderweg. Tegenvaller: de afvering tegen lage snelheid op bescheiden oneffenheden. In de stad wordt elk rioleringsdeksel met een bonk genomen en raakt de wagen uit zijn evenwicht. Beetje vervelend toch. Maar heerlijk is de royale zitruimte achterin een auto die op één millimeter na vijf meter lang is. Onderweg krijgt men nooit het gevoel met zo'n grote slee op zwier te zijn, behalve in snel genomen lange bochten, als de achterkant wat tegenwringt. En parkeerplaatsen van die lengte zijn dungezaaid. Manoeuvreren gaat prima, maar het uitzicht in de achteruitkijkspiegel is door de hoge kofferbak ondermaats. Een gecombineerd auditief/visueel parkeersignaal zou welkom zijn. Anderzijds melden we graag dat het eerste groot onderhoud pas na 160.000 kilometer nodig is, en de bougies met platina elektroden even lang meegaan. En dat elke 300M twee airbags, ABS, airco, lederen stoelen, traction control en een sound system van 320 watt bevat. Daardoor heeft de 300M zowat alles van een grote, maar moet hij het afleggen tegenover de Duitse topmerken door de viertrapsautomaat, de minder gesofisticeerde stoelen die zijdelingse steun ontberen en een minder stevig rijgedrag. Maar dat zal de liefhebber van Amerikanen juist appreciëren. De 2,7-literversie kost een zeer redelijke 1.360.000 frank, zijn grotere broer 1.510.000 frank. De garantie bedraagt drie jaar of 60.000 km. CHRYSLER 300M 2.7Motor:voorin gemonteerde V6-benzinemotor met een cilinderinhoud van 2736 cm3 die via een viertrapsautomaat de voorwielen aandrijft.Potentieel:max. vermogen van 203 pk/149 Kw bij 5900 toeren/minuut en max. koppel van 256 Nm bij 4900 toeren/minuut.Afmetingen:499,9 cm (l), 191 cm (br), 141,6 cm (h) en 287 cm (wielbasis).Koffervolume:476 liter.Verbruikin liter per 100 km: 14,8 (stad), 8,0 (weg), 10,5 (mix).Prijs,incl. BTW: 1.360.000 fr. vermeerderd met 100.000 fr. BIV.Jaarlijkse verkeersbelasting:20.024 fr.Andere versies:3.5-liter (1.510.000 fr.).SHELL ECO-MARATHONWie een beetje van autotechniek en van mechanische uitdagingen houdt, kan op 26 en 27 juni in het Ter Kamerenbos naar de Shell Eco-Marathon gaan kijken. Daar proberen hyperlichte bolides zo ver mogelijk te komen met één liter brandstof. Nieuw is dit jaar dat naast twee- en viertact benzine- en dieselauto's ook voertuigen met LPG worden toegelaten. Op zaterdag vanaf de middag worden de wagentjes afgesteld, op zondag gaan ze vanaf tien uur voor vijf ronden. Het spektakel duurt tot een uur of vijf. Als curiosum zal ook de Solar Car die door Shell werd ontworpen en op zonne-energie loopt, een demonstratie geven. PIERRE DARGE