europese japanner
...

europese japannerHonda is anders. Japans, dat wel, maar ervan overtuigd dat de Europese klant ànders is en op zijn wensen bediend wil worden. De zesde generatie van de Honda Accord bewijst dat eens te meer. Het gaat eigenlijk om een Europese wagen: research and development is grotendeels in het Duitse Offenbach uitgevoerd, de productie vond plaats in het Engelse Swindon. Het onderstel maakt deel uit van een wereldplatform waarop 4 verschillende modellen voor Europa, de Verenigde Staten, Azië en Japan worden gebouwd. De Accord is 9 cm korter, 3 cm breder en 5 cm hoger dan de voorganger, terwijl de wielbasis met 5 cm afnam. Nu is de afstand tussen beide assen zeer bepalend voor het interieur, terwijl dat toch een ietsje groter werd. Niettemin is de beenruimte achterin nog steeds niet overweldigend, maar het koffervolume valt dan weer mee. Dat komt o.a. door de nieuwe, compacte achterwielophanging die samen met de plastic brandstoftank op een subframe is gebouwd, waardoor de achterbank wat meer naar achteren kon worden geplaatst en ook iets breder werd. En over ruimte gesproken: de Accord heeft naast het dashboardkastje ook een afsluitbare ruimte in de middenconsole en 2 bekerhouders. De nieuwe Accord komt eraan met drie motoren: een 1,6-liter (115 pk), een 2,0-liter (147 pk) en de 1,8-liter (136 pk) waarmee we zelf op stap gingen. In de coupé zit ook nog een 3-liter-V6 van exact 200 pk.vtec-conceptOmdat Honda toch bij uitstek een motorenspecialist blijft, loont het de moeite om stil te staan bij het Vtec-systeem waarmee de 1,8-liter is uitgerust. Het Vtec-concept staat voor elektronisch geregelde variabele kleptiming en lichthoogte. In mensentaal: het Vtec-principe wil de hoeveelheid instromend lucht/brandstofmengsel en de hoeveelheid uitstromende uitlaatgassen optimaliseren over het hele toerentalgebied. Het probleem is namelijk dat bij een sneldraaiende motor het lucht/brandstofmengsel onvoldoende tijd heeft voor de doorstroming naar de verbrandingskamers. Voor optimale prestaties zouden de kleppen bij hoge toeren wat langer moeten openblijven, terwijl de lichthoogte zou moeten variëren. Die krachttoer wordt gerealiseerd door twee verschillende nokkenprofielen, en door een gesofisticeerd pakket elektronica. In de praktijk klom het motorkoppel op de 1,8-liter van 158 naar 175 Nm, en wordt het vroegere maximumkoppel van 158 Nm nu al bij 2200 i.p.v. bij 4200 toeren bereikt. Het nieuwe, verhoogde maximumkoppel wordt echter pas bij 4800 toeren/minuut bereikt, en dat betekent dat de Japanner vooral hoog in de toeren het best is. Zeer opmerkelijk is ook de wegligging waardoor de Accord, mede door de precieze besturing, tot een enthousiaste en betrouwbare kompaan is uitgegroeid die bijvoorbeeld geen enkele moeite heeft met lastwissels. Opvallend is de feilloze afwerking, het klassiek maar zeer overzichtelijk dashboard en vooral de geweldige uitrusting. Zelfs in de basisuitrusting heeft de Accord een ABS, twee frontale airbags, twee zijdelingse airbags, elektrisch bediende ruiten, een met hout afgewerkt dashboard, centrale vergrendeling met afstandsbediening en een elektrisch bediend open dak. En dat voor 769.000 frank. koopwijzer tweedehandsWie een tweedehandsauto zoekt, heeft aan de Koopwijzer Tweedehands van de redactie van De Autogids een valabele hulp. Daarin worden 200 auto's onder de loupe genomen, waarbij hun sterke en hun zwakke kanten in de verf gezet worden. De resultaten zijn gebaseerd op Het Referendum van de Eigenaars, een enquête die het blad sinds 20 jaar bij de lezers uitvoert. Bijzonder interessant is de betrouwbaarheidsindex bij elk model, de quotering (het antwoord op de vraag of de eigenaar opnieuw dezelfde wagen zou kopen) en de waarde. In het klassement van de betrouwbaarheid van wagens die de voorbije 10 jaar op de markt kwamen, leidt Toyota, vóór Honda, Mazda, Audi en Nissan. Onderaan de lijst staan Fiat, Lancia, Hyundai. Alfa Romeo is de hekkensluiter. Individueel is de Honda Accord uit 1995 de meest betrouwbare auto. De Koopwijzer kost 150 fr. bij de krantenboer. HONDA ACCORD 1.8 iLSMotor:voorin gemonteerde 4-cilinder benzinemotor met een slagvolume van 1850 cm3 die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft.Potentieel:max. vermogen van 136 pk / 100 kW bij 6000 toeren/minuut en max. koppel van 175 Nm bij 4800 toeren/minuut.Afmetingen:459,5 cm (l), 175 cm (br), 143 cm (h) en 267 (wielbasis).Koffervolume:427 liter.Verbruikin liter per 100 km: 11,2 (stad), 6,9 (weg), 8,5 (mix).Prijsincl. BTW: 769.000 fr., plus 20.000 fr. BIV.Jaarlijkse verkeersbelasting:9148 fr.Andere versies:1.6 (659.000 fr.), 2.0 (899.000 fr.).PIERRE DARGE