Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

ickx als gids

Deze week rijden we niet. We luisteren op een Brugs terras naar de metamorfose van Jacky Ickx, verteld door Jacky Ickx. De hardrijder die zesmaal de 24 uren van Le Mans won en in de formule 1 achtmaal de Grand Prix op zijn naam schreef, nam in 1981 voor het eerst deel aan Parijs-Dakar. “Een ontdekking die heel onverwacht mijn leven ondersteboven gooide. In één klap kwam ik vanuit het enge wereldje van het circuit-racen in een oneindige wereld met boeiende culturen en fascinerende landschappen. En ik ben er Thierry Sabine nog altijd dankbaar voor. Sinds hij door die confrontatie de ogen heeft geopend, ben ik er ontelbare keren teruggekeerd. Het is met de woestijn zoals met veel passies: ça passe ou ça casse.

Ickx won later niet alleen Parijs-Dakar, hij slaagde er na de dood van zijn navigator Christian Tarrin, een paar jaar geleden, ook in om in z’n eentje met een Toyota de race uit te rijden. En tussen de wedstrijden door zwierf hij vaak wekenlang met zijn dochter door de Sahara, terwijl het hardrijden steeds minder in zijn nieuwe referentiekader paste. Vorig jaar waagde hij zich aan iets nieuws: hij werd organisator van de Rally van Egypte. Met zijn vrienden Vincenzo Lancia, een kleinzoon van de beroemde autobouwgigant, en Daniele Cotto, een veearts die in Turijn een dierenkliniek runt die 24 uur op 24 uur werkt, zette hij de JVD-organisation op. (JVD zijn de initialen van de stichters Jacky, Vincenzo, Daniele.)

Die rally van Egypte is tweeledig: enerzijds is er de echte rally voor de hardrijders, anderzijds is er de raid, waaraan iedereen die over een gewone terreinwagen beschikt kan deelnemen – min of meer in eigen tempo. De enige speciale uitrusting bestaat uit een stel stevige banden, twee reservewielen, zandladders, een paar jerrycans water en brandstof die een autonomie van een 500 kilometer garanderen. Omdat zo’n 90 procent van het parcours uit zand bestaat, worden de wagens niet brutaal op de proef gesteld en valt er geen grote mechanische schade te vrezen. En de hindernissen zijn echt wel door iedereen te nemen. Daarbij komt nog dat de moeilijkheden progressief worden geserveerd, zodat de raid niet als onoverkomelijk wordt ervaren. Wordt het toch te zwaar, dan kan altijd uitgeweken worden naar een parallelle route.

genieten

De praktijk van vorig jaar heeft uitgewezen dat men deelnemers aan de raid best hun zin laat doen – op voorwaarde dat ze de wedstrijdleiding waarschuwen als ze van het parcours afwijken. “Wie het een dagje rustig aan wil doen, kan dat. Als we het tenminste weten”, zegt Ickx.

De deelnemers aan de raid rijden in het spoor van de rallyrijders die een paar uur eerder vertrekken. ’s Namiddags vinden beide groepen elkaar in een bivak terug. Jacky Ickx stippelde een parcours uit ten westen van de Nijl, tot aan de Libische grens, langs de oases Baharriya, Siwa, Ain Dala, Mut en Farafra. De etappes zijn gemiddeld 350 kilometer lang; de deelnemers hebben genoeg tijd om in de namiddag de bivak te bereiken, de historische plaatsen te bezoeken en wat te rusten. De briefings worden door Jacky Ickx geleid.

De Raid of Egypt start op 2 oktober met een proloog rond de piramides en eindigt er op 10 oktober. Onderweg worden ongeveer zo’n 3000 kilometer afgelegd. De wagens worden vanuit Genua verscheept naar Alexandrië maar omdat alle reisdocumenten in Italië worden geregeld, is de aankomst in Egypte een formaliteit. De deelnamekosten aan de raid bedragen tot 30 juni per persoon 3,5 miljoen lire (ongeveer 70.000 fr.) en 2 miljoen lire (ongeveer 40.000 fr.) voor een voertuig tot vijf meter lengte. In die laatste prijs zijn de lokale verzekering en de douanerechten inbegrepen. De deelnameprijs is inclusief de retourvluchten vanuit Europa, 3 dagen halfpension in een vijfsterrenhotel en 7 dagen bivak, evenals een repatriëringsverzekering.

Info: Kontoer, Baliestraat 27, 8000 Brugge. Tel. (050) 33.38.95. Fax: (050) 34.89.95.

Het perfecte motorboek

Met Zen en de kunst van motoronderhoud dachten we dat het perfecte motorboek geschreven was. En kijk, we hebben ons vergist: de Amerikaanse Melissa Holbrook Pierson heeft het nog eens overgedaan. Wel helemaal anders, maar minstens zo persoonlijk. Dit boek gaat evenzeer over motorfietsen als over mensen op zoek naar geluk. The Perfect Vehicle is een aanrader. Voorlopig alleen in het Engels beschikbaar, voor slechts 6.99 pond, pakweg 420 frank.

PIERRE DARGE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content